Citat:
Ursprungligen postat av
JohannesBureus
Hej,
jag har kpt Svenska Akademiens ordbok och vill anvnda dem fr att lra mig ett ord om dagen.
Jag vill slumpa fram vilket ord jag ska lra mig men vet inte riktigt hur jag ska g tillvga.
(Jag vet inte vilket forum som r mest lmpligt, men detta knns mest relevant, ber om urskt i frvg om jag r ute p villovgar.)
Det finns tv bcker, A-L och M-. Hr kan jag givetvis singla slant inledningsvis fr bestmma vilken av de tv jag senare ska hitta mitt ord i. Drefter blir det lite krngligare.
Innan jag hade tnkt igenom det helt (jag r inte s smart, speciellt inte nr det kommer till matematik.) s tnkte jag anvnda mig utav trningar. (T.ex tv-tre trningar. Tv trningar, en visar 2 och en visar 6 blir allts sida 26 exempelvis)
Men jag frstod rtt fort att det finns ju en jkla massa fler sidor n 66 och om jag har tre trningar s kan jag inte hitta ord p sidor under 111. Sedan det faktum att detta endast vljer vilken sida jag ska sikta in mig p, inte vilket ord p sidan.
Jag undrar om ngon av er hr kan komma p/vet ett bra stt hur jag kan slumpa fram ett ord.
Det finns mnga stt du kan gra.
Hr r ett till: Singla slant. Krona motsvarar 1 och klave motsvarar 0. Sg att du singlar slant tolv gnger och fr klave, krona, klave, klave, krona, krona, krona, klave, klave, krona, krona, klave. D motsvarar det 0, 1, 0, 0, 1, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0. Detta kan du se som talet 010011100110 i det binra talsystemet, vilket motsvarar talet 1254 i det decimala talsystemet. Allts gr du till sidan 1 254.