Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-19, 16:09
Medlem
Hej på er!

Någon som har erfarenhet efter vattenanalys (egen borrad brunn) på järn 1mg/l (ref 0,5mg). Hög turbiditet. Färg avvikande men i övrigt bra enligt företaget. Kanske kommer kolla bakterier utifall att... men vattnet har ingen lukt eller konstig smak.

Nu till min fråga 37000kr för ett filter mot järn erbjuder företaget? Verkar vara mer advanced teknik och mindre tillsatser?

Vad är er analys och erfarenheter?
Citera
2024-10-19, 16:13
Medlem
Fettsugnings avatar
Är det omvänd osmos de vill sälja på dig?
Citera
2024-10-19, 16:28
Medlem
pollenpers avatar
Låter dyrt, när jag kollade för några ås sedan fick man ett filter för mindre än 10k kr.
Citera
2024-10-19, 16:30
Medlem
Vem har utfört vatten analysen ?
Gratisprov eller ?
Citera
2024-10-19, 16:43
Avstängd
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Hej på er!

Någon som har erfarenhet efter vattenanalys (egen borrad brunn) på järn 1mg/l (ref 0,5mg). Hög turbiditet. Färg avvikande men i övrigt bra enligt företaget. Kanske kommer kolla bakterier utifall att... men vattnet har ingen lukt eller konstig smak.

Nu till min fråga 37000kr för ett filter mot järn erbjuder företaget? Verkar vara mer advanced teknik och mindre tillsatser?

Vad är er analys och erfarenheter?

Beror väl lite på din ålder. Om du tror det rimligaste är att du är död om 20 år oavsett så skit i det där filtret. Du kan göra roligare saker för pengarna.
Citera
2024-10-19, 17:17
Medlem
blompissares avatar
1mg/l säger du. Jag tar en järntablett varje dag och den är på 25mg. Låter ju som du får gratis järntillskott
Citera
2024-10-19, 17:25
Medlem
gubbhorans avatar
Googlar man vad för mycket järn kan göra med kroppen under lång tid känns det ju som en no-brainer. Har du små barn blir det ännu mer aktuellt.
Kör på säger jag.

Fick själv sätta dit ett nitratfilter i vintras för 34k inkl. jobb efter vattenanalys visat alldeles för höga värden.
Citera
2024-10-19, 17:40
Medlem
En del verkar inte bry sig förrän det färgar porslinet grönt, eller man har "rostbruna svettfläckar".

Länk:
https://www.nsk.se/artikel/det-ar-fa...en-ar-farligt/
Citera
2024-10-19, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
1mg/l säger du. Jag tar en järntablett varje dag och den är på 25mg. Låter ju som du får gratis järntillskott

Citat:
Ursprungligen postat av gubbhoran
Googlar man vad för mycket järn kan göra med kroppen under lång tid känns det ju som en no-brainer. Har du små barn blir det ännu mer aktuellt.
Kör på säger jag.

Fick själv sätta dit ett nitratfilter i vintras för 34k inkl. jobb efter vattenanalys visat alldeles för höga värden.

Precis! Glömde säga att det är the kids i fokus hehe
Citera
2024-10-19, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Är det omvänd osmos de vill sälja på dig?

här är produkten

https://vattenavloppscenter.se/produkt/eco-fe-10/

glömde säga att de är mangan också... mot färg orsakad av humus
Citera
2024-10-19, 18:06
Medlem
blompissares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Precis! Glömde säga att det är the kids i fokus hehe

DRI för järn ligger väl på runt 10-15mg. Så det är 15 liter vatten som behövs klunkas i för att uppnå det. Det är snarare vanligt att de flesta lider av järnbrist än av överskott av det.

Jag själv har inte upplevt något negativ med att ta 200% av DRI för järn i många års tid. Snarare tvärtom.
Citera
2024-10-19, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
DRI för järn ligger väl på runt 10-15mg. Så det är 15 liter vatten som behövs klunkas i för att uppnå det. Det är snarare vanligt att de flesta lider av järnbrist än av överskott av det.

Jag själv har inte upplevt något negativ med att ta 200% av DRI för järn i många års tid. Snarare tvärtom.

Jag tror dig! men svårt att övertyga min andra hälft till hypokondriker. Iaf gällande kidsen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in