Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-11-09, 22:05
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Hej på er!

Någon som har erfarenhet efter vattenanalys (egen borrad brunn) på järn 1mg/l (ref 0,5mg). Hög turbiditet. Färg avvikande men i övrigt bra enligt företaget. Kanske kommer kolla bakterier utifall att... men vattnet har ingen lukt eller konstig smak.

Nu till min fråga 37000kr för ett filter mot järn erbjuder företaget? Verkar vara mer advanced teknik och mindre tillsatser?

Vad är er analys och erfarenheter?

Lämnade du in vattenprover till sådant företag som säljer filter så är det som gjort att dom försöker sälja på dig saker som du kanske inte behöver. Är.det ett företag som har gått ut med att vattenprovet är gratis? Eller vart har du lämnat vattenprover? Kommunerna har så man kan lämna in vattenprover men kostar en del men dom säljer inte på dig några filter som är svindyra. Nu kan det självklart vara så att du behöver filter men ger inte mycket för firmor som tar vattenprover där dom dessutom säljer vatten filter. Då kan man räkna ut redan från början hur det kommer sluta.
Citera
2024-11-09, 23:15
Medlem
Här var det mycket gissningar utklädda som fakta.
Är man i behov av ett filter och sedermera införskaffat sig ett, är det viktigt att man tar nya vattenprover i framtiden för att se att det man köpt håller det som utlovats.

Inte bara en månad senare, utan även nåt år eller två senare.
Citera
2024-11-10, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron
Här var det mycket gissningar utklädda som fakta.
Är man i behov av ett filter och sedermera införskaffat sig ett, är det viktigt att man tar nya vattenprover i framtiden för att se att det man köpt håller det som utlovats.

Inte bara en månad senare, utan även nåt år eller två senare.

Det kommer göras såklart
Citera
2024-11-10, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Lämnade du in vattenprover till sådant företag som säljer filter så är det som gjort att dom försöker sälja på dig saker som du kanske inte behöver. Är.det ett företag som har gått ut med att vattenprovet är gratis? Eller vart har du lämnat vattenprover? Kommunerna har så man kan lämna in vattenprover men kostar en del men dom säljer inte på dig några filter som är svindyra. Nu kan det självklart vara så att du behöver filter men ger inte mycket för firmor som tar vattenprover där dom dessutom säljer vatten filter. Då kan man räkna ut redan från början hur det kommer sluta.

Ja alltså lokala rörmokaren på platsen hade ett företag han samarbetade med. Det är via dom.
Vi kommer få ett gratis prov efter installation av filter.

Har insett att de kommer bli det här oavsett - svårt att kringgå
Citera
2024-11-10, 13:08
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Hej på er!

Någon som har erfarenhet efter vattenanalys (egen borrad brunn) på järn 1mg/l (ref 0,5mg). Hög turbiditet. Färg avvikande men i övrigt bra enligt företaget. Kanske kommer kolla bakterier utifall att... men vattnet har ingen lukt eller konstig smak.

Nu till min fråga 37000kr för ett filter mot järn erbjuder företaget? Verkar vara mer advanced teknik och mindre tillsatser?

Vad är er analys och erfarenheter?

Är det en ny borrad brunn du fått det svaret eller en gammal ?
Citera
2024-11-10, 13:27
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ja alltså lokala rörmokaren på platsen hade ett företag han samarbetade med. Det är via dom.
Vi kommer få ett gratis prov efter installation av filter.

Har insett att de kommer bli det här oavsett - svårt att kringgå

Jag skulle kolla upp detta med en firma till och se över priset på filtret.
Du kan säkert komma undan billigare om det nu är så att du behöver ett filter.
Får du samma svar från en annan firma så är det säkert så att du behöver filter men att förlita sig bara på en firma som dessutom samarbetar med firman som har filter skulle inte jag göra i alla fall.
Är det ngn släkt till honom som har firman med filter😅
Citera
2024-11-10, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Är det en ny borrad brunn du fått det svaret eller en gammal ?

Gammal brunn. typ 2000-talet
Citera
2024-11-10, 13:45
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Gammal brunn. typ 2000-talet

Mitt råd är att börja med att omsätta vattnet i hela brunnen, dvs pumpa torrt , vänta ta sedan kontinuerligt under en veckas tid ut mycket vatten.

Jag fick som du skyhöga värden i en brunn som haft liten omsättning på vattnet under många år.

Vattenprovet var efter det helt ok, se till att använda provinstanserna som garanterat är objektiva med riktig kvalle på analyserna
Citera
2024-11-10, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Mitt råd är att börja med att omsätta vattnet i hela brunnen, dvs pumpa torrt , vänta ta sedan kontinuerligt under en veckas tid ut mycket vatten.

Jag fick som du skyhöga värden i en brunn som haft liten omsättning på vattnet under många år.

Vattenprovet var efter det helt ok, se till att använda provinstanserna som garanterat är objektiva med riktig kvalle på analyserna

Hmm, ja intressant tips. Vi har ju motionerat brunnen i 5 veckor o tömt den ca 50 min nästan varje dag. Det är dock ingen nyhet att de är järn i brunnen. I stort sätt alla har det här. Sen är hade tidigare ägaren kört mycket mer aggresivare tömningar men var inte nöjd med resultatet. Nåväl 1mg järn är väl endast dubbla värdet.

Vad menar du med prov insatser? Är det en särskild anordning för att fånga upp vattnet i provet?
Citera
2024-11-16, 00:26
Medlem
dkas avatar
Citat:
Hmm, ja intressant tips. Vi har ju motionerat brunnen i 5 veckor o tömt den ca 50 min nästan varje dag. Det är dock ingen nyhet att de är järn i brunnen. I stort sätt alla har det här. Sen är hade tidigare ägaren kört mycket mer aggresivare tömningar men var inte nöjd med resultatet. Nåväl 1mg järn är väl endast dubbla värdet.

Vad menar du med prov insatser? Är det en särskild anordning för att fånga upp vattnet i provet?

Med provinstanser menar han de som analyserar provet. Exempelvis Eurofins.
Citera
2024-11-18, 08:46
Medlem
Kanastras avatar
Tror jag betalade 27 000:- för mitt järnfilter. Stor jävla pjäs från baga.
Men innan jag hade den så var järnet i vattnet en jävla katastrof. ALLT blev smutsigt. Toaletten såg ut som på gamla verkstäder, ni vet när det ser ut som det runnit skit i toan i åratal, golvet i duschkabinen och alla skarvar i området kring duschen såg ut som det var ljust rostfärgat, såg nästan ut som rödmögel. Gick ju att tvätta bort men blev likadant igen snabbt. Det var järnet i vattnet som missfärgade allt.
Även om mitt filter var dyrt så har det verkligen varit värt det, nu syns ingenting.
Jag hade 0,61. Har inte testat det efter att jag lät installera filtret i och med att det inte längre syns några spår av järnet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in