2024-10-20, 15:55
Medlem
brianmolkos avatar
könstypiska ansvarsområden
Vad betyder det?
Det betyder mannen ska vara smutsig va ?
Citera
2024-10-20, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Fler svamliga allegorier. Säg nåt vettigt istället för att komma med förnumstiga barnum statements. Om du försöker applicera dina liknelser på ämnet så kanske du kommer undan en varning.

Hur menar du att det du skriver har med ämnet att göra? I klarspråk.

Allt är svammel för någon som saknar förstånd. Liknelsen är relevant för att du påstår att kausalitet kan beläggas genom att fråga människor om deras uppfattning om kausala samband. Problemet är att människors uppfattning om kausalitet inte är en pålitlig källa. Bara för att man tror att det finns ett samband så betyder det inte att sambandet finns eller att det kan appliceras universellt. Dessutom är människors uppfattning om kausalitet opålitlig för att vår uppfattning om kausalitet ofta genereras som ett resultat av ett att man lever i ett visst tillstånd snarare än som ett resultat av att man betraktar en objektiv verklighet. Att någon påstår att "god kvinnosyn" leder till att man får kvinnor kan lika gärna bero på att de vill framstå som goda snarare än att ett sådant samband faktiskt finns.
Citera
2024-10-20, 18:01
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
AKB och Busch började väl för fsn inte att jobba på 60- och 70-talet?

Är du helt vrickad?

Det blir inte särskilt meningsfull diskussion när jag utvecklar och du svarar med olika repliker ur en gammal pilsnerfilm.
Citera
2024-10-21, 06:56
Medlem
Rysstroll som vill så splittring mellan svenska män och kvinnor.
Citera
2024-10-21, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ES-trader
ja, visst är det lite komiskt att de först röstar ihop med veka män förståss, att ta 80% av svenska mannens kapital, sedan glöms det bort lika fort och de ska sedan ha minst 50% av det som återstår till i relationen.. annars går tugget om hur snåla svenska män är.. och de knullas av generösa män som levt på bidrag som svenska män tvingats betala medans babben jobbat svart.. lol lite tröttsamt med alla dessa korkade kvinnor. De förstår inte att skatten var 10% förr, när män kunde finansiera mer till frun och familjen.

En mans kapital är ur iaf ett världsligt perspektiv en av de största konkurrensmedlen förutom status och utseende, och denna snuvar den svenska kvinnan mannen på med hjälp av sin röstsedel sedan 60år tillbaka..

Mycket vill ha mer såklart. Varför ska kvinnorna rösta för att svenska män ska få ha kvar sina pengar? Är ju bättre om de snor åt sig en del av kakan genom välvärden, och att män har mindre pengar så de själva ökar sitt värde gentemot männen.

Man kan inte ens klandra dem för denna taktik. Vinnaren är svenska kvinnan, förloraren är de svenska männen, samt det svenska samhället då det kan bli svårare att relationer skapas naturligt. Kvinnor struntar såklart i detta, de är (igen, förståeligt nog) programmerade att själva hitta den maxade mannen, sen om andra kvinnor blir barnlösa är inget de har i åtanke.

Samhällen som anammar feminism/PK/antirasism kommer tyvärr att krossas av länder som är sexistiska/rasistiska, väldigt sorgligt men tyvärr sant i dagsläget.
Citera
2024-10-21, 22:34
Medlem
majaparonpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Får man fråga av ren nyfikenhet, om du hade (på skojs skull) gjort en egen 1-10 skala på vad du/din exempelman skulle bidra med, hur hade den sett ut på följande kategorier?

Ekonomisk insats, boende, presenter, kostnader mm.

Utseende

Hushållsgöra/Städning

Matlagning

Renovering/Bilmek/Fysiskt arbete

Barnuppfostrande

Socialt liv, vem som håller i kontakter

Planering, bokningar, av t.ex. resor och elektriker mm.

Om du sätter t.ex. M9 och K3 på en kategori om du tycker att det är väldigt viktigt att mannen är bra på det medan det är mindre viktigt för kvinnan att vara bra på den i förhållandet.
Absolut.

Ekonomisk insats, boende, presenter, kostnader mm. M 10 K 0 (om jag ska knuffa ut bebisar är detta det minsta jag kan begära, han kan få något litet på sin födelsedag om han inte varit otrogen).

Utseende M 4 K 6 (viktigt att ta hand om sitt yttre med träning och vara hälsosam men smink och hår ännu viktigare och endast för kvinnan)

Hushållsgöra/Städning M 2 K 8 (om han står för övriga utgifter och tar hand om vissa saker som behövs göras dagligen disk, soppor etc så är det ok om jag tar tvätt och storstäd)

Matlagning M 2 K 8, jag älskar att laga mat men uppskattar också väldigt mycket om någon annan gör det för mig när man verkligen har 0 lust.

Renovering/Bilmek/Fysiskt arbete M 6 k 4, detta gör man ju inte så ofta så tycker det inte spelar så stor roll. Men tycker båda ska hjälpa till men kräver nog att mannen är liiiite mer händig än jag själv.

Barnuppfostrande M 5 K 5, jag växte upp utan en fadersfigur och se hur det gick med mig... Så jag vill nog ha ett ganska lika ansvar här av den anledningen där båda är aktiva i barnets liv och utveckling.

Socialt liv, vem som håller i kontakter M 4 K 6, jag vill nog inte ha samma sociala liv som min man. Oftast är mäns sociala liv baserat på intressen och kvinnors på känslor. Tänker ha egna hobbies och inte släpa efter min man och vice versa. Viktigt med egentid. Sen sköter jag kontakt med min familj och han med hans... Men ska man iväg ett gäng tar jag nog mer ansvar så att jag kan planera

Planering, bokningar, av t.ex. resor och elektriker mm. M 4 K 6, också något man inte gör så ofta så spelar ingen roll heller. Men gillar att planera. Enklare att sedan veta vad man ska packa, ta med sig och förbereda sig inför.
Citera
2024-10-21, 22:35
Medlem
majaparonpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerfectBed
Hon kan ju jobba själv. Vad är det man ska leva upp till? Man ska trivas med varandra och må bra. 👍🏼
Och det är just vad många kvinnor gör idag och väljer bort män när de kan bo själva, slippa gnäll från män och knulla vem de vill (och få betalt för det).
Citera
2024-10-21, 22:37
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Vad beror detta på?

Det selektiva urval av människor du umgås med. Ingen av mina flickvänner har någonsin väntat sig något sådant av mig.
Citera
2025-02-22, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Något jag har observerat bland heteroförhållanden i min bekantskapskrets (och som jag själv även upplevt i mina egna relationer) är att kvinnor kräver att en man i ett förhållande är traditionell, medan kvinnan ska "slippa" samma traditionella krav. Dvs. mannens könstypiska ansvarsområden förväntas uppnås 100% av mannen själv, men när det gäller kvinnans traditionella könstypiska ansvarsområden ska det delas 50/50. Dvs. mannen får bära 75% av ansvaret och kvinnan endast 25%.

Typiskt sett är det mannen som har ansvarat för ekonomin i familjen, och dragit in inkomster för familjens försörjning. Det är även mannen som ansvarat för att fixa fram ett bostadskapital resp. en ekonomisk buffert. Kvinnan i en relation har då ansvarat för hem och städning, samt barnens uppfostran. Detta har alltså varit en "rättvis" arbetsfördelning.

De förstnämnda manstraditionella ansvarsområdena kring ekonomi och tidigare bostadskarriär lever kvar, när kvinnor letar efter män att dejta är det män med goda inkomster och hög utbildning som premieras, just för att kvinnor letar efter män som förväntas bli bra familjeförsörjare. När det är dags att köpa bostad är det i princip aldrig 50/50 utan mannen går in med en mycket större del än vad kvinnan kan bidra med.

Men så fort mannen har uppfyllt sina åligganden, och det är kvinnans tur att leverera (kring uppgifter som barnuppfostran mm.), då ska det helt plötsligt vara "jämställt" och hälftendelas. Dvs. det är "självklart" att mannen ska ta ut lika många föräldradagar som kvinnan, det är "självklart" att man ska dela hälften på alla hushållssysslor, osv. - men, när det gällde det manliga ansvarsområdena som att fixa fram ett bostadskapital, då var det istället självklart att det är mannen som ska dra lasset?

Vad beror detta på? Är det tack varje dejtingappar - vilket som bekant gett väldigt mycket makt till kvinnor på dejtingmarknaden resp. satt mannen i ett underläge i en relation (då en man har det mycket svårare att träffa en ny om relationen spricker) - som kvinnor kan ställa (orimligt) höga krav numera?

Tycker att du är lite för generös när du kallar dom för kvinnor. Dom sista kvinnorna producerades nån gång på 60-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in