Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-19, 19:33
  #1
Medlem
Vad säger lagen?
Är det tillåtet att i smyg spela in endast ljudet under ett möte med tex skola, soc mfl i myndighetens lokaler?
Under mötet framför alla deltagarna sina åsikter.
Tacksam för svar.
Citera
2024-10-19, 19:40
  #2
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwisen
Vad säger lagen?
Är det tillåtet att i smyg spela in endast ljudet under ett möte med tex skola, soc mfl i myndighetens lokaler?
Under mötet framför alla deltagarna sina åsikter.
Tacksam för svar.

Du får i hemlighet spela in ett samtal du själv deltar i.

Brottsbalken 4 kap, 9a §.

Om något som framförs kan räknas som förtal måste du dock vara väldigt försiktig med hur inspelningen används.
Citera
2024-10-19, 20:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Du får i hemlighet spela in ett samtal du själv deltar i.

Brottsbalken 4 kap, 9a §.

Om något som framförs kan räknas som förtal måste du dock vara väldigt försiktig med hur inspelningen används.

Vard nnebär det?
Tex att en mötesdeltagare anklagar en annan för något brottsligt eller för att påverka övriga deltagare till sin fördel mot en annan deltagare?
Får man använda inspelningen som bevis för förtal eller för att anmäla tex en skola om det framkommer på inspelningen uppgifter som uppger att skolan tex brustit i ansvar mot en elev?
Citera
2024-10-19, 20:18
  #4
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwisen
Vard nnebär det?
Tex att en mötesdeltagare anklagar en annan för något brottsligt eller för att påverka övriga deltagare till sin fördel mot en annan deltagare?
Får man använda inspelningen som bevis för förtal eller för att anmäla tex en skola om det framkommer på inspelningen uppgifter som uppger att skolan tex brustit i ansvar mot en elev?

Vi har fri bevisföring i Sverige, inspelningen hade kunnat användas även om den inte var laglig att spela in.
Citera
2024-10-19, 20:21
  #5
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwisen
Vard nnebär det?
Tex att en mötesdeltagare anklagar en annan för något brottsligt eller för att påverka övriga deltagare till sin fördel mot en annan deltagare?
Får man använda inspelningen som bevis för förtal eller för att anmäla tex en skola om det framkommer på inspelningen uppgifter som uppger att skolan tex brustit i ansvar mot en elev?

För att det ska kunna vara förtal så måste du ha spridit det till folk i syfte att väcka ringaktning, att dela det med berörda parter (tex utredare hos polis, eller ansvarig personal för översyn i skolan) som bevis är inte förtal.
Citera
2024-10-19, 20:50
  #6
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwisen
Vad säger lagen?
Är det tillåtet att i smyg spela in endast ljudet under ett möte med tex skola, soc mfl i myndighetens lokaler?
Under mötet framför alla deltagarna sina åsikter.
Tacksam för svar.
Ja och jag rekommenderar att du gör det på samtliga möten. ALLA borde göra det.
Citera
2024-10-19, 20:51
  #7
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwisen
Vard nnebär det?
Tex att en mötesdeltagare anklagar en annan för något brottsligt eller för att påverka övriga deltagare till sin fördel mot en annan deltagare?
Får man använda inspelningen som bevis för förtal eller för att anmäla tex en skola om det framkommer på inspelningen uppgifter som uppger att skolan tex brustit i ansvar mot en elev?

Du får spela in så länge du deltar i mötet. Lämnar du rummet riskerar det att bli brottsligt.
Citera
2024-10-19, 21:30
  #8
Medlem
Så om jag förstår rätt om jag blir anklagad för något brottsligt men är varken dömd eller inga bevis finns för det helt enkelt inte hänt utan enda syftet jag blir anklagad är för att ge övriga mötesdeltagare en negativ bild av mig så klassas det som förtal och inspelningen kan användas som bevis?
Citera
2024-10-19, 23:28
  #9
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
För att det ska kunna vara förtal så måste du ha spridit det till folk i syfte att väcka ringaktning, att dela det med berörda parter (tex utredare hos polis, eller ansvarig personal för översyn i skolan) som bevis är inte förtal.
Det räcker med att ha uppsåt till spridningen i sig. Syftet behöver inte vara att väcka ringaktning.




Citat:
Ursprungligen postat av Kiwisen
Så om jag förstår rätt om jag blir anklagad för något brottsligt men är varken dömd eller inga bevis finns för det helt enkelt inte hänt utan enda syftet jag blir anklagad är för att ge övriga mötesdeltagare en negativ bild av mig så klassas det som förtal och inspelningen kan användas som bevis?
Det beror helt på vilket sammanhang det är, och om det är försvarligt av dem att säga det. Vore dock en ganska ovanlig situation där det skulle vara försvarligt att dra upp någons brottsregister på ett föräldramöte eller liknande.

Kom ihåg bara att förtal kräver spridning för att vara olagligt: om de bara säger det till dig så är det inte förtal.

Svårt att säga något konkret om ditt fall utan detaljer, dock. Kan du berätta lite mer (givetvis utan någon information som skulle kunna identifiera dig som person) ?
Citera
2024-10-20, 07:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det räcker med att ha uppsåt till spridningen i sig. Syftet behöver inte vara att väcka ringaktning.





Det beror helt på vilket sammanhang det är, och om det är försvarligt av dem att säga det. Vore dock en ganska ovanlig situation där det skulle vara försvarligt att dra upp någons brottsregister på ett föräldramöte eller liknande.

Kom ihåg bara att förtal kräver spridning för att vara olagligt: om de bara säger det till dig så är det inte förtal.

Svårt att säga något konkret om ditt fall utan detaljer, dock. Kan du berätta lite mer (givetvis utan någon information som skulle kunna identifiera dig som person) ?

Kortfattat har jag ett barn som varit med om något hemskt orsakat av en närstående.
Den personen är med på möten med både soc och skola och påstår saker om mig i syftet att påverka för att ge intrycket att jag är en dålig förälder och nu har jag tröttnat på det.
Personen har en dokumenterad historik av psykiskt ohälsa.
Citera
2024-10-20, 14:02
  #11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwisen
Kortfattat har jag ett barn som varit med om något hemskt orsakat av en närstående.
Den personen är med på möten med både soc och skola och påstår saker om mig i syftet att påverka för att ge intrycket att jag är en dålig förälder och nu har jag tröttnat på det.
Personen har en dokumenterad historik av psykiskt ohälsa.

Låter som att du behöver söka ensam vårdnad (med tanke på att personen är med på sådana möten så kan det bara vara den andra föräldern, om inte nån slags förmyndare är inblandad och då kanske det är dags att byta förmyndare).
__________________
Senast redigerad av Sereena 2024-10-20 kl. 14:05.
Citera
2024-10-20, 16:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwisen
Vad säger lagen?
Är det tillåtet att i smyg spela in endast ljudet under ett möte med tex skola, soc mfl i myndighetens lokaler?
Under mötet framför alla deltagarna sina åsikter.
Tacksam för svar.

Ja, så länge som mötet inte infinner sig i ett skyddsobjekt eller annan plats där det kan råda sekretess med förbehåll.
Att dikta upp mötet för att lyssna på det sedan är aldrig olagligt, med undantag från första meningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in