• 4
  • 5
2024-10-21, 17:49
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Mina favoriter så långt:
Rättsaktivism
Justititeaktivism
Justitiekrig

Spånade på att blanda in process i det hela:

Processmissbruk
Processaktivism
Processkrig

Gillar processmissbruk.

Åtalet mot X var politiskt motiverat processmissbruk. Y är en processmissbrukare.
Rättsprocessaktivism?

Betydelsen bör vara svår att misstolka, men det varit bättre med färre stavelser.
Citera
2024-10-21, 18:30
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Begreppet lawfare är till för, IMHO, att peka ut när någon utnyttjar eller använder rättsystemet och myndigheter på ett sätt som är ohederligt, ohemult eller inte hur det är tänkt att användas. Oftast är det inte tekniskt sett en felanvändning. Jmf om en parkeringsvakt bara lappar stora bilar av politiska skäl, de stora bilarna blir ju inte felaktigt lappade men förstås orättvist behandlade.

Att okynnesanmäla är ett utmärkt exempel på felaktigt användning av rättssytem etc. Men det är inte synonymt. Skulle jag säga.

Jag uppfattar uttrycket lawfare som neutralt i sig, till skillnad från de flesta av de förslag som har presenterats i tråden. Sedan kan man ju tycka vad man vill om fenomenet och om de människor som ägnar sig åt det. En dag kanske vi själva känner oss tvingade att förfalla till sådant beteende. There, but for the grace of God, go I.
Citera
2024-10-21, 19:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag uppfattar uttrycket lawfare som neutralt i sig, till skillnad från de flesta av de förslag som har presenterats i tråden. Sedan kan man ju tycka vad man vill om fenomenet och om de människor som ägnar sig åt det. En dag kanske vi själva känner oss tvingade att förfalla till sådant beteende. There, but for the grace of God, go I.

Vad menar du med neutralt här och i förhållande till vad?
Citera
2024-10-21, 19:51
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad menar du med neutralt här och i förhållande till vad?

Jag uppfattar det som att själva ordet lawfare inte bär med sig någon värdering, vare sig positiv eller negativ, om man betraktar de ord som bildar sammansättningen. Det kan användas både av dem som gillar fenomenet och av dem som ogillar det. Till skillnad från till exempel okynnesprocessande, som har föreslagits här i tråden.
Citera
2024-10-21, 20:03
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

Besläktat med detta är ordet "legalism", det vill säga en (över-) tro på att man kan åstadkomma politiska förändringar via domstolarna.

Typ klimataktivister som stämmer staten för att staten gör för lite mot klimatförändringarna.

Legalism ser jag som en ytterst farlig ideologi, eftersom politik väger intressen mot varandra, medan domstolen på sin höjd modererar lagens bokstav med rimlighet, utan att ta hänsyn till vad det får för vidare konsekvenser.
Citera
2024-10-21, 20:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag uppfattar det som att själva ordet lawfare inte bär med sig någon värdering, vare sig positiv eller negativ, om man betraktar de ord som bildar sammansättningen. Det kan användas både av dem som gillar fenomenet och av dem som ogillar det. Till skillnad från till exempel okynnesprocessande, som har föreslagits här i tråden.

Ordet (eller uttrycket) är enligt min mening inte representativt för avsikten. Det är därför jag tycker att det är svagt eller kanske jag hellre ska använda vagt.
Citera
2024-10-21, 22:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Jag har aldrig hört en demokrat säga att de själva ägnar sig åt lawfare. Eller en republikan för den delen. Det är alltid den slemme motståndaren som sysslar med lawfare. Därav den negativa konnotationen.
Citera
2024-10-21, 22:41
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag har aldrig hört en demokrat säga att de själva ägnar sig åt lawfare. Eller en republikan för den delen. Det är alltid den slemme motståndaren som sysslar med lawfare. Därav den negativa konnotationen.

Jag stötte nog på uttrycket första gången när det handlade om miljöaktivister som försökte stoppa olika projekt i Storbritannien. Jag är osäker på om miljöaktivisterna själva använde uttrycket, men de var definitivt stolta över hur himla smarta de var som använde lagen som vapen på ett sätt som lagstiftaren inte hade förutsett.
Citera
2024-10-22, 03:11
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den ursprungliga (nu föråldrade) betydelsen för okynne är enligt SAOB:
...etiskt förkastlig egenskap l. handling l. läggning, moraliskt fel
Stämmer väldigt bra på sådana som försöker använda juridiken som vapen för att smutskasta och att skada.

Anmälan är ju dock det enda som någon kan göra. Det är ju sedan åklagaren som startar processen.
Okynnes är bra i den ursprungliga meningen men låter mer som lite harmlöst bus för moderna öron eller åtminstone mina öron.

Citat:
Intressant det där med hur det uppfattas. Jag uppfattar det som starkt negativt. Ett beteende någon tar till när de inte kan slåss hederligt. Man kör stämningar man vet man kommer att förlora mot konkurrenter bara för att fördröja en produktlansering. Istället för att besegra sin motståndare vid valurnan så skickar man rättsväsendet på dem. Man är egentligen inte så mycket ute efter att ha rätt i sak och man vet att man inte slåss med blanka vapen.

Sen kan man förstås se mer eller mindre positivt på det hela. När någon slår tillbaka blir jag inte särskilt upprörd. Om någon skulle processmissbruka* mot den där Näthatsgranskaren som satte i system att anmäla vanligt folks kommentarer på internet och sen förtalsanmälde folk som drog upp hans egen gamla skit så blir jag inte ledsen. Bäst vore förstås om det blev/förblev stigmatiserat att använda processmissbruk* som taktik men jag är inte hoppfull.

*Tillbaks till topic med själva ordet så undrar jag om jag inte börjar bli fäst vid just "processmissbruk".

Processmissbruk
Processmissbruka
Processmissbrukare

Det fungerar att säga, fungerar i meningar och beskriver åtminstone hyfsat vad det är fråga om och har en för mig önskvärd negativ värdering.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Rättsprocessaktivism?

Betydelsen bör vara svår att misstolka, men det varit bättre med färre stavelser.
Det är ett bra ord men, ja, lite väl långt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in