Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Den ursprungliga (nu föråldrade) betydelsen för
okynne är enligt SAOB:
...etiskt förkastlig egenskap l. handling l. läggning, moraliskt fel
Stämmer väldigt bra på sådana som försöker använda juridiken som vapen för att smutskasta och att skada.
Anmälan är ju dock det enda som någon kan göra. Det är ju sedan åklagaren som startar processen.
Okynnes är bra i den ursprungliga meningen men låter mer som lite harmlöst bus för moderna öron eller åtminstone mina öron.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kyrpator
Jag uppfattar uttrycket lawfare som neutralt i sig, till skillnad från de flesta av de förslag som har presenterats i tråden. Sedan kan man ju tycka vad man vill om fenomenet och om de människor som ägnar sig åt det. En dag kanske vi själva känner oss tvingade att förfalla till sådant beteende. There, but for the grace of God, go I.
Intressant det där med hur det uppfattas. Jag uppfattar det som starkt negativt. Ett beteende någon tar till när de inte kan slåss hederligt. Man kör stämningar man vet man kommer att förlora mot konkurrenter bara för att fördröja en produktlansering. Istället för att besegra sin motståndare vid valurnan så skickar man rättsväsendet på dem. Man är egentligen inte så mycket ute efter att ha rätt i sak och man vet att man inte slåss med blanka vapen.
Sen kan man förstås se mer eller mindre positivt på det hela. När någon slår tillbaka blir jag inte särskilt upprörd. Om någon skulle processmissbruka* mot den där Näthatsgranskaren som satte i system att anmäla vanligt folks kommentarer på internet och sen förtalsanmälde folk som drog upp hans egen gamla skit så blir jag inte ledsen. Bäst vore förstås om det blev/förblev stigmatiserat att använda processmissbruk* som taktik men jag är inte hoppfull.
*Tillbaks till topic med själva ordet så undrar jag om jag inte börjar bli fäst vid just "processmissbruk".
Processmissbruk
Processmissbruka
Processmissbrukare
Det fungerar att säga, fungerar i meningar och beskriver åtminstone hyfsat vad det är fråga om och har en för mig önskvärd negativ värdering.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Rättsprocessaktivism?
Betydelsen bör vara svår att misstolka, men det varit bättre med färre stavelser.
Det är ett bra ord men, ja, lite väl långt.