Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-10-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Mitt tips är att köpa en beg tiny/mini Lenovo företags dator tex thinkcentre dom får man billigt och dom är hållbara och stryktåliga ..Jag köper bara beg lenovo företags datorer istället för en ny billig skräp dator.

Kryllar av dom på tradera här är ett exempel

https://www.tradera.com/item/302619/...256gb-ssd-w10p Köp nu : 841 kr.

En del säljer med 1 års garanti om du googlar så hittar du sidor som säljer refurbished/renoverade med garanti.

Men gud vad bra! Tack för tipset! Sökte faktiskt länge på blocket och facebook efter "minidator" men fick aldrig napp på något vettigt. Antar begreppet minidator inte är så populärt här i Sverige. Men det är exakt vad jag söker. Liten slittålig dator med bra prestanda att ha på 24/7. Hittade också en annan Thinkcentre med i5-12400T, mycket kraftfull processor för så en så billig dator.
Citera
2024-10-24, 17:00
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Hej!

Kan man använda en minidator som server? Tänkte ha den på dygnet runt och köra några program där. Och koppla till den med remote desktop när det behövs.
Absolut, detta är dessutom väldigt vanligt. Vad som kan spela in är hur mycket minne, prestanda, lagring och nätverk som du har behov av. Enklaste kan vara att köpa en begagnad minidator från Dell, HP eller Lenovo, billigaste modellerna som fortfarande är hyfsat snabba kan man få för en dryg femhundring. Men då har de ofta bara ett nätverkskort och bara plats för en hårddisk.

Som exempel på vad en tusenlapp kan ge dig:
https://www.tradera.com/item/1202/64...ssd-win-10-pro
Citera
2024-10-25, 03:42
Medlem
Citat:
Tack för tipset om VNC, ska kolla skillnaden mellan Remote Desktop och VNC. Då kanske behöver jag inte Windows Pro-versionen om VNC funkar lika bra på mindre krävande operativsystem.

Har för mig värme är datorers värsta fiende. 99% av alla datorer har fläkt. Kan tänka mig bara små datorer som sköter specifika små kalkyler som bildatorer som inte behöver fläkt. Jag kommer dock köra windows 11 pro, python program, och automatisera vissa uppgifter på hemsidor via Chrome, och kanske ett LDPlayer för att automatisera vissa uppgifter på mobilappar. Raspberry känns mer som en leksak eller något för IT studenter, känns inte som en riktig dator. Gillar inte heller att bygga känslig elektronik med mina feta fingrar som legobitar, kan tänka mig få all sorters problem sen. Bäst att ha en komplett dator från början.

Små python program och plocka data från hemsidor klarar en Raspberry pi lätt som en plätt.
Hade en pi som plockade ner massa öppen API-data tills databasen var på flera 100Mb. Tror det var en Raspberry pi 2B.
Windows är bara lägga ner som hobby server.
Sen kommer Pi:en klar så du behöver inte löda. Bara flasha minneskortet och sätta i strömsladden.
Tänk dig hur lätt det är att göra en backup på din kompletta server. Bara clona minneskortet.
Eller du kan låta servern vara igång i månader utan att behöva starta om.
Nu med chat-gpt kan jag tänka mig att det är ännu lättare att sätta upp en raspberry pi som server.
Citera
2024-10-25, 14:34
Medlem
Citat:
Hej!

Kan man använda en minidator som server? Tänkte ha den på dygnet runt och köra några program där. Och koppla till den med remote desktop när det behövs.
Hej!
Minidator är nog inte riktigt rätt begrepp. Du borde nog söka efter mini-PC eller nåt sånt.
(Minidatorer kallades stora dyra burkar som satt i serverrummen för att de var mindre och billigare än stordatorer, som hmm, var större och dyrare).

Du verkar ha bestämt dig för att köra just Windows-11 Pro vilket begränsar vilka datorer du bör titta på. Windows-11 kräver rätt mycket av datorn, bland annat TPM. Krav för Windows-11. Det kan gå utan TPM sägs det men jag är osäker. TPM är rätt nytt så det finns inte i äldre datorer. Personligen är jag osäker kring andra processorer än Intel/AMD x86 för Windows men det är kanske bara jag. (ARM sägs stödjas, men jag är osäker).

Du har fått förslag på ett antal olika datorer, jag tänkte bara lägga till begnade Apple Mac Mini. De som har X86 processor funkar att boota till Windows (men antagligen inte Win-11).

Kunde du välja Linux istället blev urvalet mycket större. Nästan alla hårdvara som tillverkats de senaste 15 åren eller så kan köra Linux. Du kan välja hårdvara efter behovet av minne/processorkraft/lagring och komma rätt billigt undan. Återigen, en begagnad äldre Mac Mini är ganska bra alternativ med bekväm formfaktor, tyst fläkt och rätt låg strömförbrukning. Raspberry PI är inte heller något dåligt alternativ, särskilt inte senast 5 som enkelt kan fås att boota från USB-SSD som håller bättre än minneskorten. Den brukar inte kräva fläkt helt enkelt för att den inte blir varm, och skulle den bli för varm så sänker den hastigheten.

Lycka till.
Citera
2024-10-25, 15:24
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Men gud vad bra! Tack för tipset! Sökte faktiskt länge på blocket och facebook efter "minidator" men fick aldrig napp på något vettigt. Antar begreppet minidator inte är så populärt här i Sverige. Men det är exakt vad jag söker. Liten slittålig dator med bra prestanda att ha på 24/7. Hittade också en annan Thinkcentre med i5-12400T, mycket kraftfull processor för så en så billig dator.

Precis jag har bara använt Beg Proffs Lenovo i över 10 år och alla fungerar pertfekt fortfarande jag har just nu 4 st finns inget bättre för pengarna en beg proffs Lenovo det ska möjligtvis vara beg proffs Dell då men jag köper hellre Lenovo.
Precis du får en i5 gen 12 för inga pengar alls och den håller i måååånga år.
Citera
2024-10-25, 15:26
Medlem
dart100s avatar
Citat:

När du söker på Thinkcentre sök på Tiny thinkcentre. Istället för mini.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in