Citat:
Ursprungligen postat av
Tja10000
Hej!
Kan man använda en minidator som server? Tänkte ha den på dygnet runt och köra några program där. Och koppla till den med remote desktop när det behövs.
Hej!
Minidator är nog inte riktigt rätt begrepp. Du borde nog söka efter mini-PC eller nåt sånt.
(Minidatorer kallades stora dyra burkar som satt i serverrummen för att de var mindre och billigare än stordatorer, som hmm, var större och dyrare).
Du verkar ha bestämt dig för att köra just Windows-11 Pro vilket begränsar vilka datorer du bör titta på. Windows-11 kräver rätt mycket av datorn, bland annat TPM.
Krav för Windows-11. Det kan gå utan TPM sägs det men jag är osäker. TPM är rätt nytt så det finns inte i äldre datorer. Personligen är jag osäker kring andra processorer än Intel/AMD x86 för Windows men det är kanske bara jag. (ARM sägs stödjas, men jag är osäker).
Du har fått förslag på ett antal olika datorer, jag tänkte bara lägga till begnade Apple Mac Mini. De som har X86 processor funkar att boota till Windows (men antagligen inte Win-11).
Kunde du välja Linux istället blev urvalet mycket större. Nästan alla hårdvara som tillverkats de senaste 15 åren eller så kan köra Linux. Du kan välja hårdvara efter behovet av minne/processorkraft/lagring och komma rätt billigt undan. Återigen, en begagnad äldre Mac Mini är ganska bra alternativ med bekväm formfaktor, tyst fläkt och rätt låg strömförbrukning. Raspberry PI är inte heller något dåligt alternativ, särskilt inte senast 5 som enkelt kan fås att boota från USB-SSD som håller bättre än minneskorten. Den brukar inte kräva fläkt helt enkelt för att den inte blir varm, och skulle den bli för varm så sänker den hastigheten.
Lycka till.