Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-20, 09:39
Medlem
Den här tråden handlar om Hamas ledare Yahya Sinwar som Israel dödade: (FB) Hamas ledare Yahya Sinwar dödad av Israel (2024-10-17) I den har diskuterats omständigheterna kring hans dödande och Sinwars betydelse. Jag skrev följande inlägg om den roll Sinwar spelat och om vilka historiska paralleller som finns:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Alldeles bortsett från ditt trams om den svenska regeringen, vad tror du att palestinierna tycker om den fruktansvärda hämnd som Yahya Sinwar har dragit på dem genom sin grymma attack på Israel den 7 oktober?

1942 lönnmördades nazisten Reinhard Heydrich av den tjeckiska motståndsrörelsen. Som straff mördade nazisterna över 100 civila i den tjeckiska byn Lidice. Warsawaupproret 1944 slog tyskarna ner. Tiotusentals civila dödades och staden jämnades med marken. Idag minns vi de som satte sig emot den nazistiska övermakten som hjältar. På precis samma sätt kommer vi i framtiden minnas de palestinier som satte sig emot den sionazistiska övermakten.

Inlägget föll inte moderator farbror_barbro i smaken och han varnade mig för regel 0.03. Jag har försökt att diskutera saken med moderatorn men inte kommit någon vart:

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Citat:
Citat:
Citat:
Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: Hamas ledare Yahya Sinwar dödad av Israel (2024-10-17)
Citat:
1942 lönnmördades nazisten Reinhard Heydrich av den tjeckiska motståndsrörelsen. Som straff mördade nazisterna över 100 civila i den tjeckiska byn Lidice. Warsawaupproret 1944 slog tyskarna ner. Tiotusentals civila dödades och staden jämnades med marken. Idag minns vi de som satte sig emot den nazistiska övermakten som hjältar. På precis samma sätt kommer vi i framtiden minnas de palestinier som satte sig emot den sionazistiska övermakten.

Innan du kan posta fler inlägg på forumet behöver du först bekräfta att du har mottagit varningen. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit meddelandet: Länk

Hej,

Den här varningen anser jag inte vara berättigad då inlägget har en direkt anknytning till ämnet. Jag skriver att i framtiden kommer Yahya Sinwar att minnas på samma sätt som vi idag minns de som gjorde motstånd till nazismen. Det är varken trams eller off-topic.
Hej,

Trådens ämne är ’Hamas ledare Yahya Sinwar dödad av Israel’. Dina tankar om nazister under WWII är OT, och du ger ingen som helst koppling till trådens ämne. Därav varnigen för 0.03 OT.

/Mod

Hej,

Inlägget handlar om den Yahya Sinwars historiska betydelse och eftermäle. Jag beskriver hur bilden av Sinwar kommer förändras precis som den tyska bilden av de tjeckiska upprorsmännen förändrades från terrorister till hjältar. "Idag minns vi de som satte sig emot den nazistiska övermakten som hjältar. På precis samma sätt kommer vi i framtiden minnas de palestinier som satte sig emot den sionazistiska övermakten."

Du kanske inte håller med, men du kan inte påstå att inlägget skulle vara "trams" eller inte ha med ämnet att göra ("off-topic").
Hej,

Du gör ingen som helst relevant jämförelse av Sinwar med någon från WWII, utan den enda personen som nämns är nazisten Heydrich. Jag menar att du drar in WWII och nazister i en tråd som handlar om något helt annat, därav varningen för 0.03 OT.

Med detta avslutar jag vår diskussion. Om du vill diskutera vidare så kan du starta en tråd i Klagomål och Kritik.

/Mod

farbror_barbro verkar inte förstå att i en tråd om en känd ledares död är det högst relevant att diskutera dennes eftermäle och hur denne kommer att bli ihågkommen. Varningen är därför felaktig och borde dras tillbaka.

Noteras bör att tråden fyllts med relativt många "lågkvalitativa" inlägg i stil med "Äntligen!", "Bra att aset dog!" och "Här ska firas med bacon!"
Citera
2024-10-20, 10:24
Medlem
Citat:
Din liknelse är ju i motsatt riktning till det du avslutar inlägget med. Det skulle vara att Hamas skulle mörda 100 personer till eller utplåna någon by i Israel som svar på Yahyas död.
Alltså blir ditt inlägg OT i den tråden.
Citera
2024-10-20, 10:51
Medlem
anomaligns avatar
Jag tycker att du höll dig till topic. Men jag har nyligen fått en varning för off-topic fast jag tyckte mig vara on-topic, så det är möjligt att jag har en avvikande syn på vad som är on-topic än många andra.

Jag tror att det är viktigt att tänka på dispositionen, och att vara övertydlig med att markera kopplingen till topic, och att undvika att vara för detaljerad när man gör historiska paralleller eller jämförelser, eller diskuterar till ämnet tangentiellt relaterade saker, för att moderatorer inte ska bli förvirrade över vad inlägget handlar om. Hade du exempelvis börjat inlägget med anknytningen till ämnet, som du gör i den sista meningen i inlägget:

Citat:
"På precis samma sätt kommer vi i framtiden minnas de palestinier som satte sig emot den sionazistiska övermakten."

så hade moderatorn kunnat skumma igenom resten och ändå begripit att det handlar om en historisk parallell med anknytning till topic, men i och med att du började inlägget med att dyka ner i 1942 och Heydrich så blev det lite error i moderatorhjärnan.
Citera
2024-10-20, 11:07
Medlem
Stenballes avatar
Det bör ju påpekas att kopplingen till Reinhard Heydrich inte alls fungerar.

Reinhard Heydrich tillhörde övermakten, och övermakten hämnades brutalt efter hans död.

Yahya Sinwar tillhörde inte övermakten, och någon brutal hämnd lär inte ske, och skulle den ske så är den inte utförd av en övermakt.

Därmed faller liknelsen och blir off topic.
Citera
2024-10-20, 11:15
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe

Reinhard Heydrich tillhörde övermakten, och övermakten hämnades brutalt efter hans död.

Yahya Sinwar tillhörde inte övermakten, och någon brutal hämnd lär inte ske, och skulle den ske så är den inte utförd av en övermakt.

Fast måste det vara en universellt bra och "korrekt" liknelse för att vara on-topic?
Citera
2024-10-20, 11:19
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Fast måste det vara en universellt bra och "korrekt" liknelse för att vara on-topic?

Inte alltid, men om du använder dig av en specifik person eller händelse så blir det ingen liknelse om det finns en väldigt tydlig och relevant skillnad, vilket det gör här i form av övermakten.
Citera
2024-10-20, 17:05
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Inte alltid, men om du använder dig av en specifik person eller händelse så blir det ingen liknelse om det finns en väldigt tydlig och relevant skillnad, vilket det gör här i form av övermakten.

Fast då blir han varnad för att han skriver dåligt eller har fel? Eller är det jag som inte fattar "liknelsen", och därför heller inte er diskussion?
Citera
2024-10-20, 17:53
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Fast då blir han varnad för att han skriver dåligt eller har fel? Eller är det jag som inte fattar "liknelsen", och därför heller inte er diskussion?

En kass analogi kan driva tråden OT eftersom det istället kan bli en diskussion om analogin och varfør den inte funkar/är relevant - som exemplifierats i den här tråden.

Med detta sagt är varningen kanske en smula hård, men jag känner inte till.trådhistoriken.
Citera
2024-10-20, 18:50
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
En kass analogi kan driva tråden OT eftersom det istället kan bli en diskussion om analogin och varfør den inte funkar/är relevant - som exemplifierats i den här tråden.

Med detta sagt är varningen kanske en smula hård, men jag känner inte till.trådhistoriken.

Ja, kanske. Eller sättas i system för att snacka om vad man vill.
Citera
2024-10-21, 00:59
Inte OT som jag ser det.

Citat:

Fattar inte vad du menar. Nazisterna och Heydrich är ju Israel/judarna. Palestina/Hamas/Hizbollah är frihetskämpar som de var som dödade Heydrich eller startade Warsawaupproret. Deras frihetskamp blev brutalt nedslagen av den nazistiska/israeliska övermakten, men idag minns vi dem som hjältar.

Historien var på de förtrycktas sida under andra världskriget, och den kommer vara på Palestinas sida också här. Framtidens dom över Netanyahu kommer vara hård. Troligen tycker inte Farbror Barbro det, men det var den poäng som TS gjorde, och det är en fullt legitim åsikt att ha.

Bort med varningen.
Citera
2024-10-21, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Inte OT som jag ser det.

Fattar inte vad du menar. Nazisterna och Heydrich är ju Israel/judarna. Palestina/Hamas/Hizbollah är frihetskämpar som de var som dödade Heydrich eller startade Warsawaupproret. Deras frihetskamp blev brutalt nedslagen av den nazistiska/israeliska övermakten, men idag minns vi dem som hjältar.

Historien var på de förtrycktas sida under andra världskriget, och den kommer vara på Palestinas sida också här. Framtidens dom över Netanyahu kommer vara hård. Troligen tycker inte Farbror Barbro det, men det var den poäng som TS gjorde, och det är en fullt legitim åsikt att ha.

Bort med varningen.
Instämmer också, men det beror förstås på var/när man anser att den pågående konflikten mellan de båda grupperna börjar. Om man anser, som många av de mest israelvänliga här på FB, att palestinierna i Gazaremsan inte alls hade vart med om något förtryck från Israel under årtionden fram till oktober 2023, att de enda som de egentligen var förtryckta av var Hamas och att många av dem egentligen hjälpte och legitimerade Hamas (eftersom de inte gjorde gemensam sak med Israel för att störta dem) så blir förstås analogin mellan Sinwar, eller vilken militant palestinsk patriot som helst, och de som dödade Heydrich obegriplig för dem. Man anser ju att det inte fanns något förtryck från Israel, utan bara vilseledda (och kokrade?) palestinier.
Citera
2024-10-21, 22:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Den här tråden handlar om Hamas ledare Yahya Sinwar som Israel dödade: (FB) Hamas ledare Yahya Sinwar dödad av Israel (2024-10-17) I den har diskuterats omständigheterna kring hans dödande och Sinwars betydelse. Jag skrev följande inlägg om den roll Sinwar spelat och om vilka historiska paralleller som finns:

Inlägget föll inte moderator farbror_barbro i smaken och han varnade mig för regel 0.03. Jag har försökt att diskutera saken med moderatorn men inte kommit någon vart:

farbror_barbro verkar inte förstå att i en tråd om en känd ledares död är det högst relevant att diskutera dennes eftermäle och hur denne kommer att bli ihågkommen. Varningen är därför felaktig och borde dras tillbaka.

Noteras bör att tråden fyllts med relativt många "lågkvalitativa" inlägg i stil med "Äntligen!", "Bra att aset dog!" och "Här ska firas med bacon!"
Hej,

Efter diskussion med övriga mod-kollegor så kommer jag att stryka din varning då den var väl hård. Inlägget kvarstår som raderat då ingen rimlig eller relevant koppling gjorts till trådens ämne, dvs Yahya Sinwars död.

fb /Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in