• 1
  • 2
2024-10-20, 15:02
Medlem
Europes avatar
Jo, jag reflekterade över det som barn.

Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Internet gör gällande att utropstecken användes eftersom punkten ofta inte syntes i tryckt text. Trycka serier är antagligen mycket mer komplicerat än att trycka tidningstext.

Stämmer sannolikt. Mitt intryck var att det förr även oftare blev fel i tryckningen, som att någon sida blev otydligare, färger hamnade fel, trycket blev lite snett över sidan o.s.v.
Citera
2024-10-20, 15:03
Moderator
Hjv9s avatar
Har hört/läst Stefan Diös besvara den här frågan ett antal gånger. Kan inte de exakta detaljerna men det har att göra med hur tryckprocessen gick till förr i tiden. Med dåtidens teknik kunde en liten punkt lätt misstas för smuts eller dyl. och tas bort, då var det bättre att ha ett tydligt utropstecken i slutet av varje mening så man var säker på att den fick vara kvar.

Det har som sagt varit standard i Kalle Anka-tidningen sen första numret och egentligen alla andra Disneypublikationer också. Enda undantaget jag kommer på är albumserien "Walt Disneys Godbitar" som i början av 80-talet experimenterade lite med punkt/utropstecken vartannat. Lyckligtvis var det inte långvarigt.

Punkter i Disneyserier förekommer ju annars mest som de klassiska "..." i slutet av de förklarande, sammanfattande textrutorna. Något jag själv ofta använder i skrift.
Citera
2024-10-20, 17:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Kan det vara för att dialogen i serier är extremt enkla?

Typ: "Akta dig Knatte!" Eller "Se upp Farbror Joakim, Björnligan kommer!"?

I många meningar är det inte fokus på att det ska skrikas. Som exemplet med viskningar som jag skrev i trådstarten.
Citera
2024-10-21, 00:27
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Vad är problemet? Utropstecken betyder inte alls, tvärtemot vad flera i tråden tycks tro, att det skriks utan markerar utrop, uppmaningar, önskningar, tilltal, hälsningar o.d. Jag skulle säga att utropstecknen i Kalle Anka-pratbubblorna fyller sin funktion och gör det mer levande.
Citera
2024-10-21, 08:56
Medlem
Alltid tyckt det passar utmärkt till "Kalle Anka-språket"! På svenska iallafall!

Dags för en läskeblask!
Citera
2024-10-21, 09:02
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Vad är problemet? Utropstecken betyder inte alls, tvärtemot vad flera i tråden tycks tro, att det skriks utan markerar utrop, uppmaningar, önskningar, tilltal, hälsningar o.d. Jag skulle säga att utropstecknen i Kalle Anka-pratbubblorna fyller sin funktion och gör det mer levande.
Ingen har sagt att det är ett problem! Bara noterat att det är så det är! Att läsa och skriva så är annorlunda! Att få reda på varför det görs och har gjorts är intressant!
Citera
2024-10-21, 17:44
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackwards
Alltid tyckt det passar utmärkt till "Kalle Anka-språket"! På svenska iallafall!

Dags för en läskeblask!

Instämmer - och höjer en skål i finaste Ankeborgsk läskeblask!

Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Ingen har sagt att det är ett problem! Bara noterat att det är så det är! Att läsa och skriva så är annorlunda! Att få reda på varför det görs och har gjorts är intressant!

Flera i tråden tycks mena att ankorna liksom andra seriefigurer som Fantomen och Rocky skriker för att all texten i pratbubblorna avslutas med utropstecken, och det menar jag är ett missförstånd av vad tecknet faktiskt står för. Jag tror man satt ut utropstecken för att understryka att det är tilltal och/eller ibland rena utrop. Det blir mer levande så än om man skulle avsluta enbart med punkt.

I övrigt håller jag helt med om att det kan vara intressant och roligt att fördjupa sig i slika spörsmål.
Citera
2024-10-23, 07:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Har hört/läst Stefan Diös besvara den här frågan ett antal gånger. Kan inte de exakta detaljerna men det har att göra med hur tryckprocessen gick till förr i tiden. Med dåtidens teknik kunde en liten punkt lätt misstas för smuts eller dyl. och tas bort, då var det bättre att ha ett tydligt utropstecken i slutet av varje mening så man var säker på att den fick vara kvar.

Det har som sagt varit standard i Kalle Anka-tidningen sen första numret och egentligen alla andra Disneypublikationer också. Enda undantaget jag kommer på är albumserien "Walt Disneys Godbitar" som i början av 80-talet experimenterade lite med punkt/utropstecken vartannat. Lyckligtvis var det inte långvarigt.

Punkter i Disneyserier förekommer ju annars mest som de klassiska "..." i slutet av de förklarande, sammanfattande textrutorna. Något jag själv ofta använder i skrift.
Intressant och det enda meningsfulla inlägget i den här tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in