Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 13:54
  #13
Medlem
https://varldenshistoria.se/kriminal...artat-av-mekka
Citera
Igår, 14:14
  #14
Medlem
Om man håller sig till Kristna, så är det väldigt få som begår våldsamma terroristattacker mot muslimer. Kristna terrorister har mest utfört dåd mot det "egna" samhället, och det är väl ännu mer sällan det har varit starka religiösa motiv bakom?
Breivik var terrorist, absolut. Men att säga att han var religiöst motiverad är fel. Trots hans fjanteri om korsriddare och skit, skriver han väl även i sitt manifest att han inte ens är säker att han tror på Gud. Han såg kristendom (snarare "kristen" kultur) som en motkraft mot Islam (invandrare).

När det är ett terrorattentat som är specifikt religiöst motiverat, är det den absoluta majoriteten av gångerna utfört av muslimer. Italien sponsrar liksom inte den vatikanska terroristgruppen "Jesu Törnekrona" att spränga någon ambassad eller moské.
Citera
Igår, 14:37
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Om man håller sig till Kristna, så är det väldigt få som begår våldsamma terroristattacker mot muslimer. Kristna terrorister har mest utfört dåd mot det "egna" samhället, och det är väl ännu mer sällan det har varit starka religiösa motiv bakom?
Breivik var terrorist, absolut. Men att säga att han var religiöst motiverad är fel. Trots hans fjanteri om korsriddare och skit, skriver han väl även i sitt manifest att han inte ens är säker att han tror på Gud. Han såg kristendom (snarare "kristen" kultur) som en motkraft mot Islam (invandrare).

När det är ett terrorattentat som är specifikt religiöst motiverat, är det den absoluta majoriteten av gångerna utfört av muslimer. Italien sponsrar liksom inte den vatikanska terroristgruppen "Jesu Törnekrona" att spränga någon ambassad eller moské.


Mja, vi har ju han i Christchurch, sen har det ju förekommit enstaka dåd mot muslimer men då har det snarare rört sig om hatbrott snarare än terrorism (Gränsen där är väl tämligen hårfin) och flertalet försök där GM oftast övermannats innan denne han genomföra sitt dåd. Närmast till hand kommer jag och tänka på den norska tomten som först mördade sin adopterade lillasyster och sen skulle veva i en moské men blev övermannad.

Men du har rätt i sak att kristna terrorister sällan uppmuntras av högre ort så att säga. Inte direkt iaf.

Sen kan jag tänka mig att det finns flertalet kristna i USA som mördat muslimer i olika fall men att det inte defineras som terrorism utan i bästa fall som hatbrott, eller bara blir ett mord i mängden så att säga.
Citera
Igår, 14:38
  #16
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hej,

av någon anledning så har inte Mekka blivit attackerad, trots stor hat emot Islam.

Islam och deras Moskéer blivit attackerade. Ibland kan man undra om det har varit endast privatpersoner. Man har väl kastat griskött och stenar mot dessa byggnader, men vid ett tillfälle flög väl en liten flygplan över byggnaden och kastade ner bacon eller något? - Jag har dock ingen källa, jag har bara hört.

Men visst har väl Moskéerna blivit attackerad på ett eller annat sätt.

Det finns stor Islam hat och jag tror att hatet mot Islam har blivit allt större. Jag undrar alltså, varför Mekka inte blivit attackerad.

Kommer den att bli attackerad, nu när Islam blivit allt mer hatad?
Mecka har under en stor del av sin historia varit en rätt betydelselös stad i periferin, helt utan strategiskt värde.
Inga har varit intresserade av att erövra Mecka, förutom muslimska grupper.
När romarriket tagit kontroll över delar av Hijaz 106 e.Kr. och staden Hegra (Mada’in Saleh) som ligger norr om Mecka, beskrevs västra Arabiska halvön detaljerat, bland annat av Prokopius (död omkring 554), utan att nämna varken en handelsplats i eller pilgrimsresor till staden Mecka. Den första icke-muslimska källa som nämner en stad Mecka direkt är en bysantinsk-arabisk krönika 741. Dock placerar krönikan denna stad i Mesopotamien och inte i Hijaz.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mecka

Att privata aktörer som hatar islam inte har utfört några baconattacker i Mecka beror på att de inte äger tillträde till staden.
Icke-muslimer tillåts inte att komma in i Mecka och besöka den heliga moskén enligt Koranen (9:28).
Visst går det att ta sig in "under cover", men då får man nog räkna med att bli totalt massakrerad om man ska ge sig på att kasta bacon på kaban eller dylikt.

Poängen än att det inte är värt det, att attackera Mecka. De enda som bryr sig om Mecka är muslimerna.
Citera
Igår, 16:15
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Breivik var ingen terrorist, han hade politiska syften
Eh va? Breivik var terrorist per definition och du ger nästan definitionen själv. Det är just därför att han hade politiska syften och inte, säg, någon allmän psykos, som han är en terrorist.

Det är bara vid total avsaknad av politiska eller religiösa motiv som ett massmördardåd kan sägas vara något annat än terrorism.
Citera
Igår, 16:50
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Mecca har angripits år 683, 692, 883, 930, 1813, 1916, 1924 och 1979.
I samtliga fall så kan striderna stått mellan muslimer och muslimer.

Nja 1979 så fick de sätta in franska elitsoldater. Det finns ett rykte att soldaterna fick konvertera först till Islam, men det är troligen inte sant. Det var från början en Saudisk shitshow. Sovjet unionen var den stora vinnaren. De spred ut att USA och Israel låg bakom terroristerna till den muslimska världen.
Citera
Igår, 17:02
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej visst förekommer icke-muslimer även bland terrorister men mer än 99% av alla terrorister det här årtusendet har varit just muslimer vilket du borde lagt fram också.
Säg det till folk i Nordirland eller Baskien...
Citera
Igår, 17:43
  #20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Säg det till folk i Nordirland eller Baskien...

Ja det är faktiskt inräknat i statistiken tro det eller ej men det har inte förekommit terrorism där det här årtusendet.
Citera
Igår, 19:18
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hej,

av någon anledning så har inte Mekka blivit attackerad, trots stor hat emot Islam.

Islam och deras Moskéer blivit attackerade. Ibland kan man undra om det har varit endast privatpersoner. Man har väl kastat griskött och stenar mot dessa byggnader, men vid ett tillfälle flög väl en liten flygplan över byggnaden och kastade ner bacon eller något? - Jag har dock ingen källa, jag har bara hört.

Men visst har väl Moskéerna blivit attackerad på ett eller annat sätt.

Det finns stor Islam hat och jag tror att hatet mot Islam har blivit allt större. Jag undrar alltså, varför Mekka inte blivit attackerad.

Kommer den att bli attackerad, nu när Islam blivit allt mer hatad?
En atombomb där visar muslimerna vart skåpet ska stå. Dock blir oljan jäkligt dyr...
Citera
Igår, 19:35
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Det är i princip bara muslimer som är terrorister och det alla terrorister har gemensamt är att mekka är den heligaste platsen.

Stern-ligan, judiska terrorister som klippte Folke Bernadotte!

Rote Arme Fraction

Ustasja
Citera
Igår, 19:41
  #23
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
En atombomb där visar muslimerna vart skåpet ska stå. Dock blir oljan jäkligt dyr...

Sant, men vem är frivillig? Blir ju tråkiga efterräkningar, ekonomiskt och politiskt.
Citera
Igår, 19:46
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Mecca har angripits år 683, 692, 883, 930, 1813, 1916, 1924 och 1979. I samtliga fall så kan striderna stått mellan muslimer och muslimer.

En kristen arme från Etiopien angrepp dock Mecka en gång på 500-talet med stridselefanter. Händelsen kallas "Elefantens år" i islamska källor.

Länk:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elefantens_%C3%A5r
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in