Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-21, 12:01
  #1
Medlem
Hej,

Jag har varit mer eller mindre deprimerad sedan 2018 och har provat flera olika läkemedel under den tiden. Först tog jag escitalopram och sedan saroten, och nu går jag enbart på mirtazapin.

När jag tog escitalopram kände jag mig som en lobotomerad zombie. Jag kände nästan ingenting alls, men var ändå ständigt utmattad. Tröttheten gick inte att sova bort.

Efter det prövade jag saroten i åtta månader. Det hjälpte mig att sova bättre, men hade ingen effekt på min depression. Nu har jag tagit 30 mg mirtazapin i ungefär 1,5 månader, men har ännu inte märkt någon märkbar förbättring. Jag vet inte riktigt hur länge jag ska vänta innan jag börjar känna mig bättre.

Nu undrar jag om någon här har varit i en liknande situation och lyckats vända sitt liv till det bättre? Vilka strategier eller behandlingar har fungerat för er? Vilka mediciner har hjälpt er? Jag behöver lite inspiration och hopp om framtiden.

Tack på förhand för att ni delar med er!
Citera
2024-10-21, 12:03
  #2
Medlem
Jantejantejantes avatar
Du måste ta dig ur din komfortzon och träna mer. Sedan slutar du ta alla dessa rävgifter och börjar käka svamp för att hjälpa dig med välmående och att ändra tankemönster, thats it.
Citera
2024-10-21, 12:28
  #3
Medlem
Jag tränar 3 ggr i veckan.
Jag dricker lite alkohol.
Jag går till jobbet.

Berätta din historia om du lyckats ta dig ur depression. Berätta mer om svamp, typ mängd mm. Är du fri från depression idag?
Citera
2024-10-21, 12:49
  #4
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murre87
Hej,

Jag har varit mer eller mindre deprimerad sedan 2018 och har provat flera olika läkemedel under den tiden. Först tog jag escitalopram och sedan saroten, och nu går jag enbart på mirtazapin.

När jag tog escitalopram kände jag mig som en lobotomerad zombie. Jag kände nästan ingenting alls, men var ändå ständigt utmattad. Tröttheten gick inte att sova bort.

Efter det prövade jag saroten i åtta månader. Det hjälpte mig att sova bättre, men hade ingen effekt på min depression. Nu har jag tagit 30 mg mirtazapin i ungefär 1,5 månader, men har ännu inte märkt någon märkbar förbättring. Jag vet inte riktigt hur länge jag ska vänta innan jag börjar känna mig bättre.

Nu undrar jag om någon här har varit i en liknande situation och lyckats vända sitt liv till det bättre? Vilka strategier eller behandlingar har fungerat för er? Vilka mediciner har hjälpt er? Jag behöver lite inspiration och hopp om framtiden.

Tack på förhand för att ni delar med er!

Det finns bara ett sätt.

Jobba på dig själv.

Vården säger inte detta för då förlorar de sin inkomst.
Citera
2024-10-21, 14:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murre87
Hej,

Jag har varit mer eller mindre deprimerad sedan 2018 och har provat flera olika läkemedel under den tiden. Först tog jag escitalopram och sedan saroten, och nu går jag enbart på mirtazapin.

När jag tog escitalopram kände jag mig som en lobotomerad zombie. Jag kände nästan ingenting alls, men var ändå ständigt utmattad. Tröttheten gick inte att sova bort.

Efter det prövade jag saroten i åtta månader. Det hjälpte mig att sova bättre, men hade ingen effekt på min depression. Nu har jag tagit 30 mg mirtazapin i ungefär 1,5 månader, men har ännu inte märkt någon märkbar förbättring. Jag vet inte riktigt hur länge jag ska vänta innan jag börjar känna mig bättre.

Nu undrar jag om någon här har varit i en liknande situation och lyckats vända sitt liv till det bättre? Vilka strategier eller behandlingar har fungerat för er? Vilka mediciner har hjälpt er? Jag behöver lite inspiration och hopp om framtiden.

Tack på förhand för att ni delar med er!

Mirtazapin gör en bara tjock. Häftiga drömmar dock!

Jag åt en gång i tiden massa mediciner. Hela trappan från atarax till sertalin till olanzapin till quetiapin till benso.

Min uppfattning är att psykedeliska, dvs svamp, LSD och även MDMA är mycket kraftfullare verktyg för de som vill komma åt roten till sina problem och få det löst permanent. Dock är dessa inga mirakel mediciner, utan VERKTYG som hjälper dig att få ordning på problemen och göra de mentala och praktiska förändringarna i ditt liv som behövs för att få ordning på problemen. Jobbet får du göra själv. Om du bara äter svamp men inte gör några förändringar i ditt liv så kommer du snart att vara deprimerad igen. Det finns bra forum på internet. Magiska molekyler är ett bra svenskt forum.

Mvh
Citera
2024-10-21, 14:07
  #6
Medlem
LKKINGENs avatar
Ska vi pratat medociner så blev min ångest bättre av Sertralin vilket hjälpte lite med depressionen sen la jag till Voxra vilket gjorde livet lite ljusare.
Men utan terapi hade jag inte åstadkommit något, jag får nog fortsätta med medicinerna livet ut men har tagit mig ur ångest till 70% och depression mha samtalsterapi.
Har försökt dra ner på Sertralin men då börjar det krypa i mig igen.
Så jag är alltså inte botad men det snurrar på bättre.

Terapin är viktig för det kan finnas bakomliggande orsaker till depressionen som inte är kopplade till din dagsaktuella situation och får du inte hjälp att titta på det så är medicinen som att äta plåster mot magsår.
Sen måste man ha en sak klart för sig, ingen kan "bota" dig men de kan ge dig verktygen du behöver för att fixa saker dvs det är din egen insats som avgör framgången.

Vet inte var du bor i Sverige men i Köpenhamn finns en klink som sysslar med Metakognitiv terapi.
Finns även privata kliniker i Sverige som sysslar med det, fick nys om det för inte alls längesedan.
Själv blev jag inte hjälpt av detta då jag är schizoid men är man inte lika fucked som jag så varför inte prova, har jag träffat folk det hjälpt.
Googla och läs.
Citera
2024-10-21, 14:18
  #7
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Mirtazapin gör en bara tjock. Häftiga drömmar dock!

Jag åt en gång i tiden massa mediciner. Hela trappan från atarax till sertalin till olanzapin till quetiapin till benso.

Min uppfattning är att psykedeliska, dvs svamp, LSD och även MDMA är mycket kraftfullare verktyg för de som vill komma åt roten till sina problem och få det löst permanent. Dock är dessa inga mirakel mediciner, utan VERKTYG som hjälper dig att få ordning på problemen och göra de mentala och praktiska förändringarna i ditt liv som behövs för att få ordning på problemen. Jobbet får du göra själv. Om du bara äter svamp men inte gör några förändringar i ditt liv så kommer du snart att vara deprimerad igen. Det finns bra forum på internet. Magiska molekyler är ett bra svenskt forum.

Mvh


Så magiskamolekyler still going strong!?! Måste var 20 år sedan jag var på det forumet senast!
DMT rekommenderas också.
Citera
2024-10-21, 14:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AGHORIBABA1008
Så magiskamolekyler still going strong!?! Måste var 20 år sedan jag var på det forumet senast!
DMT rekommenderas också.

Oja. Det finns en stark kärna av psykedelie tomtar som fortfarande sjunger svampens gospel
Citera
2024-10-21, 16:00
  #9
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Oja. Det finns en stark kärna av psykedelie tomtar som fortfarande sjunger svampens gospel


Härligt att höra!

Samma URL fortfarande?
Citera
2024-10-21, 16:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AGHORIBABA1008
Härligt att höra!

Samma URL fortfarande?

Jadå.
Citera
Igår, 02:28
  #11
Medlem
Ta en titt på maslows behovstrappa, tycker att den pedagogiskt belyser vad man behöver jobba på och i vilken ordning för att må bra som människa.

Fysiologi - äta bra, träna, hälsa etc.
Trygghet - god ekonomi, stabilt boende, säkerhet.
Gemenskap - kärlek och vänskap.
Självkänsla - uppskattning och makt.
Självförverkligande - att uppnå din fulla potential och bli allt du kan vara.

Målen kan kännas ganska luddiga, men rannsakar du dig själv och ditt liv kommer du nog se vart det saknas bitar. Jag hävdar inte att det garantera kan bota grövre depression, men alla behöver uppfylla sina grundläggande behov för att få förutsättningarna att bli frisk från psykisk ohälsa. Det kommer inte av sig självt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in