Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-21, 16:10
Medlem
https://www.mersenne.org/primes/?press=M136279841
Mersenne Prime Number discovery - 2⁶⁷⁹⁸⁴-1 is Prime!
Senast redigerad av BakelitTelefonen 2024-10-21 kl. 16:37.
Citera
2024-10-21, 16:15
Medlem
Eponumoss avatar
BLOWING ROCK, NC, October 21, 2024 -- The Great Internet Mersenne Prime Search (GIMPS) has discovered the largest known prime number, 2136,279,841-1, having 41,024,320 decimal digits. Luke Durant, from San Jose, California, found the prime on October 12th.

Luke is currently GIMPS most prolific contributer. He is joined by thousands of volunteers using free GIMPS software available at www.mersenne.org/download/.

The new prime number, also known as M136279841, is calculated by multiplying together 136,279,841 twos, and then subtracting 1. It is over 16 million digits larger than the previous record prime number, in a special class of extremely rare prime numbers known as Mersenne primes. It is only the 52nd known Mersenne prime ever discovered, each increasingly more difficult to find.

Mersenne primes were named for the French monk Marin Mersenne, who studied these numbers more than 350 years ago. GIMPS, founded in 1996, has discovered the last 18 Mersenne primes. Volunteers download a free program to search for these primes, with a $3000 award offered to anyone lucky enough to find a new prime.

Prof. Chris Caldwell founded an authoritative web site on the largest known primes which is now maintained by volunteers, and has an excellent history of Mersenne primes.
Citera
2024-10-21, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakelitTelefonen
ntligen! Det var bannemig p tiden! Vad ska vi nu gra med denna fantastiska upptckt?
Citera
2024-10-21, 17:31
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
ntligen! Det var bannemig p tiden! Vad ska vi nu gra med denna fantastiska upptckt?
Krypto r vl nrmaste jag kan tnka mig.
Citera
2024-10-21, 17:41
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakelitTelefonen

Varfr skriver du ett minustecken framfr? Ska det verkligen vara det?
Citera
2024-10-21, 17:45
Medlem
Vilken skillnad gr denna upptckt i en vanlig mnniskas liv? Gr denna matematiska innovation att tillmpa i ens vardagsliv?
Inlgget jag skrev r inte menat att vara raljant p ngot stt utan jag vill bara veta vilken nytta jag kan ha av att knna till detta primtal.
Senast redigerad av jonkebonke 2024-10-21 kl. 17:47.
Citera
2024-10-21, 17:50
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Vilken skillnad gr denna upptckt i en vanlig mnniskas liv? Gr denna matematiska innovation att tillmpa i ens vardagsliv?
Inlgget jag skrev r inte menat att vara raljant p ngot stt utan jag vill bara veta vilken nytta jag kan ha av knna till detta primtal.

Jag tror inte ett primtal mer eller mindre betyder s mycket. Men kanske kan vi lra oss ngot av dom, p sikt, desto fler vi hittar, och eventuellt kan man se ngon form av mnster som kan anvndas till ngot. Generellt sett s vet man sllan vad det ramlar ut fr ngot av att vara nyfiken.
Citera
2024-10-21, 18:33
Medlem
Aha s primtalet 2⁶⁷⁹⁸⁴-1 r nu allmnt knt och man rekommenderas att inte anvnda den i sina privat nycklar.
Jag tycker inte om att dom listar nycklar dom upptcker, nu mste jag ju byta.
Citera
2024-10-21, 18:33
Medlem
Att faktorera ett tal r oerhrt svrt, vra krypteringsalgoritmer bygger p denna premiss.

Utifrn det, hur vet man att det r sant att detta tal r ett primtal? Hur kan det verifieras?
Citera
2024-10-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Att faktorera ett tal r oerhrt svrt, vra krypteringsalgoritmer bygger p denna premiss.

Utifrn det, hur vet man att det r sant att detta tal r ett primtal? Hur kan det verifieras?
https://en.wikipedia.org/wiki/Lucas...primality_test
Citera
2024-10-21, 20:12
Medlem
Psykpatient33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Om +X r ett primtal s r ven -X det. Men folk bryr sig inte om negativa primtal, det r analt att bry sig om dem. De ingr ofta inte ens i definitionen, lite beroende p anvndningsomrde..
Citera
2024-10-21, 20:39
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det r vl ett tankstreck eller vad det kallas - allts ett streck som inte alls betyder minus men som antagligen missbrukas flitigt av mig i det hr inlgget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in