Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-22, 15:10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
hahaha, man häpnar. Din " plan" crashar redan när din sändning landar i detta land och tullen
konfiskerar utrustningen. Easy money lost.

Jag kommer lägga dom viktiga delarna som grafikkort, GPU, minneskort och annat som går in i min största resväska. Sedan åker jag tillsammans med resväskan till det aktuella landet med resväskan som bagage. Möjligen jag får köpa chassi, skärm etc på plats i det sydamerikanska landet. Jag tror inte alls på att tullen tar sakerna.

Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Såg en snubbe som byggde en rigg på YouTube för att testa om han kunde få pengar. Han tjänade några dollar allt som allt på ett år. Men kör, det är säkert spännande

Jag tänker mig att den största förtjänsten är avsaknaden av elräkningen. Vilken annars är en betydande post för hemma-brytare.
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Tror du på allvar på detta?

Köpa en miningburk för 30.000 och få 3.000 i månaden i avkastning?

Det låter extremt osannolikt även om elen är fri/gratis/snodd.

Jag tror på det om satsningen är långsiktig. Samt om visst flyt fås vid val av valuta att bryta.

Citat:

Här har du en rejäl maskin:

https://mineshop.eu/bitmain-antminer...EaArz4EALw_wcB

234 TH/s ska den klara.

Med 0 i elkostnad så är beräknad vinst på 317.95 dollar i månaden men den drar 3500W när den är igång - 84 kWh om dagen alltså.

Något sådant i rigg-väg som du länkar till, tänker jag mig. 40 000 kr eller 50 000 kr kan jag skrapa ihop och lägga på en rigg. Det blir lagom att börja med. Elförbrukningen du nämner är nog inte helt omöjlig att den kan gå under radarn, för elbolaget. Det blir en förbikoppling av elmätaren, krasst sett. Just det här med elen håller jag på att dubbelkollar och trippelkollar vad som händer om det blir upptäckt, självfallet vill jag ha försäkringar om att den risken är 0% eller nästintill 0%.
Senast redigerad av Hegamon 2024-10-22 kl. 15:14.
Citera
2024-10-22, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det är en villatomt med en lite villa på med två rum och kök och en swimingpool.

Ström för 5000 till 10 000 kr per månad tror jag. Inte fått någon limit än på hur mycket ström jag kan "sno" innan det blir hett om öronen.

Jag vet inte. Helst rigg som kan mina Bitcoin, men annars får jag ta någon av top fem inom miningvärlden.

Köper nog färdigbyggd rigg, som mestadels är plug and play.

Han som jobbar på elbolaget. Han ska förresten bo i huset, när jag inte är där. Jag hoppas kunna vara där periodvis under året, dvs några månader i taget. Jag kanske måste bo ihop med han från elbolaget.

Eftersom att du säger 5000 -10000. Dessutom med ett, "tror jag". ledsen grabben men du är lite för dum för det här.
Asså du är ju så okunnig så man vet inte var man ska börja... Det här är ju tekniskt vetande och kan du inte ens mata ut Energimängd man kan ta ut så ska du inte hålla på med detta.

Du har inte ens läst dig till vad som gäller, vad minan minar med. Läger ut en länk med nån leksak.

jises,

Du kan få köpa en rigg av mig för tiotusen... hahah man kan mina bitcion med den . drar minde än 400w. åtta gtx 790

En fråga fattar du vad jag menar med det sista.

Mitt råd är att du läser på ett tag i stället. Detta är betydligt komplexare än så.
Citera
2024-10-22, 15:22
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Mitt råd är att du läser på ett tag i stället. Detta är betydligt komplexare än så.

Jag gör ju det nu, ställer frågor i tråden. Samt att jag lyssnat på Youtubers hela dagen om mining, riggar, utrustning och aktuella coins att bryta.

Citat:
Med 0 i elkostnad så är beräknad vinst på 317.95 dollar i månaden men den drar 3500W när den är igång - 84 kWh om dagen alltså.

Vi pratar samma språk, jag tänker som du skriver. Kan du förklara hur mycket el 3500W är, drar den det per dygn, eller bara när den står på? Du menar 84 kWh per dygn, okej hur mycket är det i praktiken? Som när 20 kylskåp står i gång och drar el per dygn?

Jag måste själv förstå hur mycket el det är, och så måste jag förklara det för han som äger tomten, som sedan ska vidarebefordra informationen till han som jobbar på elföretaget. Jag behöver alltså förstå bättre för att kunna göra en riskanalys.
Senast redigerad av Hegamon 2024-10-22 kl. 15:26.
Citera
2024-10-22, 15:23
Medlem
Ok en första fråga som du bör fundera på och svara på. Seriöst. (Jag har sysslat med mining själv och gått men vinst och vet hur det här går till)

Hur många wat kan du få ut ur proppskåpet.

Seriöst alltså.
Citera
2024-10-22, 16:07
Medlem
för det första, att hålla på med det här är ju inte ett.. jag har en sak som jag kopplar in och ut kommer pengarna. Det är ett tekinsk barn som man måste vårda dyggnet runt, det kan bli stopp mitt i natten. Då ska den som bevakar hoppa in och lösa det tekniska. i bland bestående av mjukvarauppdates, i bland firmware,. Eller ha koll innan det händer.

Min fråga hur mycket energi kan jag ta ut. Detta bestämmer hur stor rigg är möjlig då det är den första frågan att ta hänsyn till
boende ska använda el eller. Kör han en Micro så är det minst 900 w, det måste du dra av. Vill han köra med samtidig ja då ska det dras av.

Samtidigt så kan man inte bara gå efter vad anläggningen klarar av.

Detta ska gå 24/365 det är lätt hänt att man måste gå ner en del. hur är kvalitén där liksom. Det vet du inte. Så läge du inte vet det så kan du inte göra någon riktig kalkyl.

Satsa på dom där specialgjorda förslagen som är dom som ger mest hashrate per wat. Det vill säga inte en stationär dator med klassiskt processor och moderkort. Frågan är varför du nämner det ens. Dom speciaklriggarna är svåra att få tag på, leveranstiden är lång för småfjuttar. Dom stora med rätt konakter är dom som får tag i dom här.

hur är utrymmet, är det rent, fuktfritt, med mera, varmt klimat kräver mer kyling.

hur tekniskt duktig är den som ska sköta om det. klarar personen byta os om nått händer,, konfigurera en .TXT fil.. konfigurera en rigg. Ändra prestanda om det krävs och teknisk läsa på vad som händer som det ju gör hela tiden. Klara han av att fjärrstyra allt om man måste göra annat.

Du kanske förstår att en tekniskt kunnig hade vetat allt det här redan. Du ska inte behöva lära upp någon.

Därefter är det verkligen värt om du kan lyfta några hundra dollar per år. vad är straffet i det landet för ett brott, ett brott som här i Sverige kan ge ganska bra straff där max är fyra år på skalan. är det en värd risk i en kalkyl att ta.
Citera
2024-10-22, 16:32
Medlem
Citat:
Jag gör ju det nu, ställer frågor i tråden. Samt att jag lyssnat på Youtubers hela dagen om mining, riggar, utrustning och aktuella coins att bryta.

Det bästa du kan göra är att sätta i gång. Öppna ett konto på NiceHash och sätt i gång med det du redan har.

Bäst är att läsa på den sidan, börja med Windowsappen, därefter testar du linux. Du lär dig massor och förstår allt mycket bättre bara av att komma i gång lite. Os kan man lägga på USB.

Det är mycket bättre än att kolla Youtube,. När du väl är i gång så kollar du youtube men på specifika tekniska grejer. Du kommer märka att 98% av youtubers är offtopic och kommer mer sällan kolla dit.

20 under min och du är i gång Det bästa rådet jag kan ge och ja det finns andra ställen. När du så gjort skriv i tråden så kan jag komma med lite knep.
Senast redigerad av Brodrude 2024-10-22 kl. 16:41.
Citera
2024-10-22, 16:32
Medlem
Citat:
Vi pratar samma språk, jag tänker som du skriver. Kan du förklara hur mycket el 3500W är, drar den det per dygn, eller bara när den står på? Du menar 84 kWh per dygn, okej hur mycket är det i praktiken? Som när 20 kylskåp står i gång och drar el per dygn?

Ett modernt kylskåp ligger under 0.5kWh, så det är minst 160 kylskåp, troligtvis närmare 200.

Du borde skaffa dig lite grundläggande koll innan du ens funderar på något sådant här. Saker som elförbrukning kan du få grundläggande koll på med 2 minuters googling, samma sak med crypto, miners och hashrate. Ta några timmar och sätt dig in i vad det är du försöker göra så kommer dom flesta av dina frågor att besvaras, har du sen ytterligare frågor så skriv igen.
Citera
2024-10-22, 18:13
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Jag kommer lägga dom viktiga delarna som grafikkort, GPU, minneskort och annat som går in i min största resväska. Sedan åker jag tillsammans med resväskan till det aktuella landet med resväskan som bagage. Möjligen jag får köpa chassi, skärm etc på plats i det sydamerikanska landet. Jag tror inte alls på att tullen tar sakerna.

Jag tänker mig att den största förtjänsten är avsaknaden av elräkningen. Vilken annars är en betydande post för hemma-brytare.

Jag tror på det om satsningen är långsiktig. Samt om visst flyt fås vid val av valuta att bryta.

Något sådant i rigg-väg som du länkar till, tänker jag mig. 40 000 kr eller 50 000 kr kan jag skrapa ihop och lägga på en rigg. Det blir lagom att börja med. Elförbrukningen du nämner är nog inte helt omöjlig att den kan gå under radarn, för elbolaget. Det blir en förbikoppling av elmätaren, krasst sett. Just det här med elen håller jag på att dubbelkollar och trippelkollar vad som händer om det blir upptäckt, självfallet vill jag ha försäkringar om att den risken är 0% eller nästintill 0%.

Har du cash så testa och berätta hur det går. Jag önskar dig lycka till och hoppas du blir rik och knullar systemet.
Citera
2024-10-22, 19:30
Medlem
Citat:
Jag har tillfälle att plocka gratis ström från en plats. Är det någon idé att bryta någon cryptovaluta nuförtiden? Jag tror att elräkningen annars ställer till det i normalfallet. Vilken valuta? Jag antar att jag själv måste bestämma den saken.

Kan du tala om för mig hur du gjort om du hade fri tillgång till elektricitet. Jag kan köpa eller bygga en rigg för några 10-tusentals kronor.
Har du tänkt betala inkomstskatt för näringsverksamhet + registrera moms + betala ev vinstskatt + skatt på skapade bitcoin (100% reavinst)? Allt ska in och det ska dokumenteras noga. Gör du inte detta har du Skatteverket i dina mardrömmar för resten av ditt liv. Ev polisen också om du tjänar något att tala om.
Citera
2024-10-22, 19:33
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Har du tänkt betala inkomstskatt för näringsverksamhet + registrera moms + betala ev vinstskatt + skatt på skapade bitcoin (100% reavinst)? Allt ska in och det ska dokumenteras noga. Gör du inte detta har du Skatteverket i dina mardrömmar för resten av ditt liv. Ev polisen också om du tjänar något att tala om.

Tänkte fucka systemet så mycket det går i det här avseendet. Nej, jag vet bara att det behövs betalas inkomstskatt i Sverige. Hur det blir på andra sidan jorden (Sydamerika), det vet jag inte alls.
Citera
2024-10-22, 19:42
Medlem
Citat:
Tänkte fucka systemet så mycket det går i det här avseendet. Nej, jag vet bara att det behövs betalas inkomstskatt i Sverige. Hur det blir på andra sidan jorden (Sydamerika), det vet jag inte alls.
Om du bor i Sverige ska du betala skatt i Sverige. Du blir inte skattebefriad bara för att du har miners i ett annat land. Tvärtom, de kan också kräva dig på olika skatter.

Det blir jättesvårt för dig att använda pengarna om du ska köra svart. Om det börjar droppa in regelbundna inkomster från utlandet eller från en crypto exchange är det stor risk för att banken begär underlag för dina inkomster, kan du inte producera det spärrar de ditt bankkonto.
Citera
2024-10-22, 20:39
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Eth är idag pos och inte pow, du behöver ingen miningrigg. Du stakear.

okej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in