Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-21, 23:10
Medlem
Hegamons avatar
Jag har tillfälle att plocka gratis ström från en plats. Är det någon idé att bryta någon cryptovaluta nuförtiden? Jag tror att elräkningen annars ställer till det i normalfallet. Vilken valuta? Jag antar att jag själv måste bestämma den saken.

Kan du tala om för mig hur du gjort om du hade fri tillgång till elektricitet. Jag kan köpa eller bygga en rigg för några 10-tusentals kronor.
Citera
2024-10-21, 23:38
Medlem
Vilken tur du frågar om råd, annars hade du förlorat miljoner, som kan bli dina idag eller imorgon
Oja, bara bryt, finns minst två miljoner bitcoins kvar

Bara bygg en rigg, ju dyrare rigg, desto mer pengar tjänar du

Du kommer ångra dig bittert efteråt, varför byggde jag inte en dyrare rigg, då hade jag tjänat mer
Citera
2024-10-21, 23:44
Medlem
Enterprises avatar
Låter som en kortsiktig plan. Eller vad är sannolikheten att du lyckas med olovlig kraftavledning någon längre period? I verkligheten brukar den som betalar reagera på onaturlig förbrukning.
Citera
2024-10-21, 23:51
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av level42
Vilken tur du frågar om råd, annars hade du förlorat miljoner, som kan bli dina idag eller imorgon

Du kommer ångra dig bittert efteråt, varför byggde jag inte en dyrare rigg, då hade jag tjänat mer

Jag har frågat ChatGpt vilken utrustning jag ska köpa för 30 000 kr och den säger jag kan tjäna ca 3000 kr i månaden, ger också exempel på olika coins att bryta. Den föreslår ethereum, revencoin, flux och ergo. Varför tycker du jag ska bryta bitcoin? Chatgpt säger det är svårare bryta bitcoin.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Låter som en kortsiktig plan. Eller vad är sannolikheten att du lyckas med olovlig kraftavledning någon längre period? I verkligheten brukar den som betalar reagera på onaturlig förbrukning.

Det är i ett sydamerikanskt land, snackar med en anställd på elbolaget. Dom bryr sig inte enligt utsago. Men jag är ju skeptiskt till hur bra det kommer fungera i det långa loppet. Tänkte köpa utrustning och sända dit. Sedan vara där och hålla på med det.
Citera
2024-10-21, 23:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Det är i ett sydamerikanskt land, snackar med en anställd på elbolaget. Dom bryr sig inte enligt utsago. Men jag är ju skeptiskt till hur bra det kommer fungera i det långa loppet. Tänkte köpa utrustning och sända dit. Sedan vara där och hålla på med det.
Ok, låter inte direkt riskfritt, från många aspekter.
Citera
2024-10-21, 23:57
Medlem
Vilket äventyr du kommer uppleva
Citera
2024-10-21, 23:58
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ok, låter inte direkt riskfritt, från många aspekter.

Nej, jag är skeptiskt. Det tenderar bli mycket snack men så i verkligheten så visar det sig vara mera komplicerat och folk är inte lika välvilliga.

Citat:

Har du förslag på vilken rigg jag kan köpa? Ska jag enbart bryta Bitcoin?
Citera
2024-10-22, 00:18
Medlem
Venators avatar
Citat:
Jag har frågat ChatGpt vilken utrustning jag ska köpa för 30 000 kr och den säger jag kan tjäna ca 3000 kr i månaden, ger också exempel på olika coins att bryta. Den föreslår ethereum, revencoin, flux och ergo. Varför tycker du jag ska bryta bitcoin? Chatgpt säger det är svårare bryta bitcoin.

Nu vet du säkert detta men för säkerhets skull: ChatGPT lämnar inte svar baserade på sammanvägd kunskap. Den utgår från matematiska modeller över språkanvändning utifrån vilka den matematiskt tar fram det mest sannolika svaret som kan vara helt åt helvete fel. Det finns ingen förståelse för "innehållet" i svaret, bara en sannolikhetsberäkning utifrån hur den matematiskt bearbetat det textmassor den har att utgå ifrån. Jag har sett så grova fel i svar från ChatGPT att jag aldrig hade baserat några ekonomiska beslut på vad ChatGPT säger.
Citera
2024-10-22, 00:21
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nu vet du säkert detta men för säkerhets skull: ChatGPT lämnar inte svar baserade på sammanvägd kunskap. Den utgår från matematiska modeller över språkanvändning utifrån vilka den matematiskt tar fram det mest sannolika svaret som kan vara helt åt helvete fel. Det finns ingen förståelse för "innehållet" i svaret, bara en sannolikhetsberäkning utifrån hur den matematiskt bearbetat det textmassor den har att utgå ifrån. Jag har sett så grova fel i svar från ChatGPT att jag aldrig hade baserat några ekonomiska beslut på vad ChatGPT säger.

Okej, jag ska inte lita på chatgpt i frågan. Däremot kommer jag försöka sätta upp en miningrigg i Sydamerika. Snackade med ägaren av tomten nyss. Det är lugnt sade han. Fri el alltså.
Citera
2024-10-22, 00:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Okej, jag ska inte lita på chatgpt i frågan. Däremot kommer jag försöka sätta upp en miningrigg i Sydamerika. Snackade med ägaren av tomten nyss. Det är lugnt sade han. Fri el alltså.

Friel är inte så ovanligt i områden där det finns kraftverk som använder vattenrättigheter inom ett visst markområde. Det innebär att fastigheter i det området kan ha friel och har därför inga abonnemang. i sverige förekommer det främst i Norrland och det finns en del som värmer huset gratis och kör med krypto-burkar för uppvärmning.
Citera
2024-10-22, 01:00
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Friel är inte så ovanligt i områden där det finns kraftverk som använder vattenrättigheter inom ett visst markområde. Det innebär att fastigheter i det området kan ha friel och har därför inga abonnemang. i sverige förekommer det främst i Norrland och det finns en del som värmer huset gratis och kör med krypto-burkar för uppvärmning.

Okay.... I fallet så har jag bekostat byggnationen av ett hus på 60 kvadratmeter, två rum och kök i Chile. Där tänkte jag sätta upp en miningrig. Om jag börjar med en liten för kanske 20 000 kr i investeringskostnad och så så sänder jag den till Chile. Fungerar det väl, får jag ta och bygga ut med mera utrustning. I fallet så är jag lite bekant med han som jobbar på elbolaget, så jag tänkte instruera han i vad han ska göra om riggen går ner. Vilket jag antar den kan göra regelbundet vid strömavbrott och diverse strul.

Har du förslag på rigg? Eller tycker du jag själv ska undersöka det, vilket jag nog måste göra. Har du förslag på coin att bryta? Förmodligen bör jag ta det beslutet själv, tror jag. Tänkte tråden kan utgöra grunden i hur det här projektet ska genomföras.

Citat:
Vilket äventyr du kommer uppleva

Det blir det säkert. Särskilt om jag kan scala upp verksamheten och samtidigt vistas där nere, vilket jag planerar att göra.
Någon som har lust att lägga upp länkar till miningriggar att köpa så gör gärna det. Budget ligger på max 25 000 kr.
Senast redigerad av Hegamon 2024-10-22 kl. 01:04.
Citera
2024-10-22, 06:38
Medlem
Citat:

Eth är idag pos och inte pow, du behöver ingen miningrigg. Du stakear.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in