Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 23:23
  #1
Medlem
anomaligns avatar
Den här tråden handlar om det kommande spelet Lost Records - Bloom and Rage, men för att prata om detta, och dess betydelse, måste vi även prata om utvecklaren DontNod* och i viss utsträckning om Life is Strange/Square Enix.

Trailers:
https://youtu.be/F-QJ86-u2U8
https://youtu.be/e3K1m33DgAc
https://youtu.be/JPoPQUL_yj4

Utvecklarens hemsida för spelet:
https://dont-nod.com/en/games/lost-r...loom-and-rage/

Utvecklaren DontNod som skapade och 2015 släppte det hyllade och prisbelönade Life is Strange är i finansiellt trubbel. Inget nytt där egentligen. Även om det är värre nu så är det ett faktum att de typ aldrig inte har varit i knipa. Redan halvvägs under utvecklingen av deras Life is Strange tog pengarna slut och de höll de på att gå omkull och började desperat pitcha spelet för investerare, och de räddades av att Square Enix gick in med kapital (och rejäla strings attached).

Jag har läst om att DontNod fick runt fem miljoner euro så de kunde fortsätta utvecklingen, med motkravet att Square Enix övertog kontrollen över varumärket och en del av intäkterna, men detta är från mitt minne och jag har inte orkat googla jättemycket nu för att se om det stämmer, så ta det med en nypa salt.

Originalspelet Life is Strange har blivit en kultklassiker och fortsatt vara aktuellt och populärt genom åren och sålt i minst 20 miljoner exemplar sedan releasen, och alltså dragit in minst 400 miljoner euro (4,5 miljarder sek) räknat på nuvarande Steam-pris på LiS: 20€.

DontNot har därför haft en stadig ström inkomst under åren som hjälpt dem utforska udda speltitlar med osäkert kommersiellt appeal. Och det får man ge dem, de har testat allt möjligt. På senare år har läget blivit mer ansträngt för dem, då inget spel de släppt sedan LiS har blivit någon större framgång.

DontNod har som sagt släppt många experimentella titlar genom åren sedan de tvingades från Life is Strange-frachisen, varav två som är ganska lika LiS i format och genre (Tell me Why, Twin Mirror) och ett par skumma choice driven action-RPGs (Vampyr, Banishers of Eden) vilka inte rönt några större framgångar, och det märkliga klättringsspelet Jusant, som för tankarna till Shadow of the Colossus, och Harmony: The Fall of Reverie, vilket är ett visual novel-spel med förgrenade narrativ som för tankarna till Dreamfall-serien. Framgångarna har dessvärre uteblivit.

De senaste spelen har alla fallit ganska platt, där Banishers of Eden troligen har inneburit störst huvudvärk för bolaget då det är ett påkostat action-RPG typ med AA-budget, och som enligt DontNod sålde långt under förväntat, trots att det fick ganska bra mottagande av kritikerkåren.

Läget har över åren blivit ännu värre [obs min obekräftade spekulation följer:] sedan Square Enix slängde ihop (hafsverket) Life is Strange - Remastered Edition, vars försäljning direkt kannibaliserar försäljningen av originalspelet och sannolikt leder till att färre köper originalspelet så det blir mindre pengar till DontNod.

För någon vecka sedan meddelade DontNod att de står inför en rejäl finansiell kris och en omorganisation för att försöka rädda studion och så många jobb de kan.

Allt ser alltså jäkligt mörkt ut för bolaget.

Men finns ett litet hopp, och det är deras kommande spel Lost Records: Bloom & Rage, vilket egentligen skulle släppas denna höst men sköts upp till början av 2025 när Square Enix meddelade att de skulle släppa Life is Strange - Double Exposure ungefär samtidigt, och DontNod vill av förståeliga skäl inte bli utkonkurrerade till konkurs av sitt eget före detta IP. (Det skulle vara en fruktansvärt tragisk ödets ironi.)


DontNods tweet om detta:

Citat:
We've made the decision to move the release dates of Lost Records: Bloom & Rage to early 2025. We know you're all excited for both Lost Records and the new Life is Strange game, and we wanted to ensure both have adequate space to shine. The wait will be worth it!

https://x.com/DONTNOD_Ent/status/1806615327456809407



Förhandstittar av spelet har varit positiva. Det pratas om att det i mycket är som en återgång till DontNods rötter, att det är ett karaktärsgalleri som påminner om det i Life is Strange, och en komplex, ambitiös narrativ struktur som utspelar sig samtidigt i både nutid och dåtid.

Cucu on Games förhandstitt
https://youtu.be/JScsKLv2O9E

Easy Allies förhandstitt

https://youtu.be/TJuYDIbZfNU

Jag tycker själv att det påminner en del om Stranger Things, med en antydan till cosmic horror i Color out of Space-stuk, och så klart om Life is Strange. Det komplicerade berättartekniska upplägget påminner om vad som både är DontNods styrka och svaghet: deras ambitioner och oförmåga att nöja sig med det enkla och beprövade.

Spelet kommer släppas i två delar i början av 2025, den första delen den 18 februari och den andra den 18 mars.

*(DontNod bytte formellt namn från "DontNod" till "Don't Nod" år 2022, men jag väljer att kalla dem DontNod här så jag slipper krångla med apostrofer ochmellanslag.)
Citera
Idag, 02:59
  #2
Medlem
biljardballes avatar
Detta spel kommer att totalfloppa.
Jag återkommer när spelet har släppts så jag kan skriva "vad var det jag sa?"...
Citera
Idag, 11:18
  #3
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljardballe
Detta spel kommer att totalfloppa.
Jag återkommer när spelet har släppts så jag kan skriva "vad var det jag sa?"...

Jag är rädd för att du kommer få rätt. Trailers för spelet gör mig på sin höjd milt intresserad av persondynamiken och mysteriet, medan andra delar i presentationen känns lite sådär. Jag är rädd att DontNod i sin grundmurade oförmåga att förstå vad folk/marknaden vill ha missbedömer vilka aspekter av förlagan som låg bakom dess framgångar.

Jag önskar så klart att DontNod blir tillräckligt framgångsrika att de klarar sig. Spelvärlden är rikare när den sortens udda fåglar finns i den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in