Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 12:30
  #1
Medlem
När jag gick igenom min farsas (kemist och hoarder) samlingar efter hans död hittade jag, bland extremt mycket annat, en liten metallbricka som han själv skrivit "rodium" på.
Den väger 13 gram och idag ligger rodiumpriset på 1600 kr/grammet.
Kan jag på nåt sätt själv testa om det faktiskt är 20'000 kr jag har liggandes på en hylla?
Har försökt att googla men behöver textbaserad information för att min adhd ska kunna hantera det och hittar bara youtubeklipp.
Tacksam för svar osv.
Citera
Idag, 12:48
  #2
Medlem
Severlohs avatar
Ta den till en guldsmed och fråga. Det kommer du ju ändå att göra om du ska sälja det.
Citera
Idag, 13:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ta den till en guldsmed och fråga. Det kommer du ju ändå att göra om du ska sälja det.
Men det låter som att det är väldigt få ställen som handlar med rodium, och skulle en random guldsmed ha koll på alla andra ädelmetaller tror du?
Citera
Idag, 13:23
  #4
Medlem
Beklagar sorgen.

Nu skjuter jag helt från höften men det borde gå att bestämma med ett testkit som är till för att haltbestämma guld?

Rhodium är väl i princip lika ädelt som guld och platina, dvs bra mycket ädlare än silver.

EDIT: Så det är nog inga större problem för en guldsmed att bestämma.
__________________
Senast redigerad av busy-signal Idag kl. 13:25.
Citera
Idag, 14:40
  #5
Medlem
eyeeyeeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doroleia
När jag gick igenom min farsas (kemist och hoarder) samlingar efter hans död hittade jag, bland extremt mycket annat, en liten metallbricka som han själv skrivit "rodium" på.
Den väger 13 gram och idag ligger rodiumpriset på 1600 kr/grammet.
Kan jag på nåt sätt själv testa om det faktiskt är 20'000 kr jag har liggandes på en hylla?
Har försökt att googla men behöver textbaserad information för att min adhd ska kunna hantera det och hittar bara youtubeklipp.
Tacksam för svar osv.
Pantbanken tänker jag borde ha kåll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in