Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Idag, 13:06
  #1
Medlem
Det jag undrar är vad som är den bästa inriktningen av svets och cnc? Vilket får man lättast jobb på? vilket ger bäst lön? vad är roligast?

Varför har du valt det du valt, och vad är för o nackdelar?

Tack på förhand
Citera
Idag, 13:26
  #2
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag skulle valt cnc. Någon skall sköta alla framtida robotar. Dessutom renare, slipper stå på huk.
Citera
Idag, 13:33
  #3
Medlem
vad gillar du bäst.

Sitta i samma lokaler och gå till en maskin varje dag där du stoppar in nått sen tryck på start. Många uppskattar ju såna arbeten. Man vet vart man ska varje morgon, du har ditt skåp och ditt stället att värma din matlåda, i bland närhet till lunchställe.

Som svetsare kan du välja betydlig mer och fara runt mer men det finns fasta ställen.

men herregud du ska välja det du tycker verkar kul. tycker man inte att det är kul då kommer man inte bli länge... Men vet du inte så kör på det du tycker verkar roligt och bjuder på mest utveckling.

Ett par år med och senare hoppa på en CAD utbildning kan göra dig attraktivare.

Fasen jag hade väl kanske besökt nån som svetar, välj en liten firma inkom bygg, nån större inom nått stort. Du ska ju ha praktik på din utbildning väl ? Det bästa du kan göra är att ringa och fråga om du kan göra ett besök.

Det finns inte något som klår det man sett på plats där ute.


Ska du svetsa är det nog bra att vara en sån som kan komma ur konfortzonen. Räkna med att klättra och krypa och blir bränd nån gång. CNC kräver inte fysik på samma sätt.

man allt är väl lite bullrigt och skitigt och riskfullt.
Citera
Idag, 13:33
  #4
Medlem
Svets innebär att du utsätts för giftiga gaser. Även ljus som orsakar cancer. Så om du värnar om din hälsa (vilket du lär göra när du blir vuxen) så välj cnc. Och använd all skyddsutrustning som erbjuds i det yrket. Lycka till.
Citera
Idag, 13:37
  #5
Medlem
Jag hade valt CNC, man kan alltid gå vidare senare om man tröttnar, Senare hade jag testat olika CADprogram på fritiden sen när jag lyft ett jobb. Inte nu konsertera dig på utbildningen.

var det tråkigt att jobba med det så kan namn ju bli arbetslös om några år och ta sig en ny utbildning.
Citera
Idag, 13:45
  #6
Medlem
Utan att ha för mycket kunskap. Men antar att CNC betyder operatör, vilket innebär att man oftast jobbar skiftarbete på en industri, oftast med att stå vid en produktionslinje och samverka med en maskin/tillverkingsprocess. Kan upplevas monotont i längden, men samtidigt bra för den som vill ha rutiner. Samtidigt kan skiftarbete vara utmanande, om man har svårt för att jobba nattskift och sova på dagen.

Medans svetsare är mera varierande än CNC operatör och generellt sett under dagtid.

Däremot så är "arbetsmiljön" oftast sämre i den meningen att arbetsplatsen inte alltid är kontrollerad. Exempelvis kanske man förväntas utföra vissa arbeten där det är kallt eller varmt, eller i fuktiga mörka svåråtkomliga utrymmen. Lite grann som rörmockeri eller elektrikerarbeten.

Lönemässigt, så finns det en stor variation inom lönen som svetsare, jämfört med CNC operatörer som förmodligen har lägre lön på lång sikt. Samtidigt är CNC-operatör en bra grund att bygga vidare på, om man vill avancera. Exempelvis bli automationstekniker eller produktionsledare i ett skiftlag.
Citera
Idag, 13:54
  #7
Medlem
Om man tänker på vilka olyckor som kan ske så verkar CNC vara bättre, där kostar det väl på sin höjd någon halv miljon i förstörd utrustning medan en svetsare lätt bränner ner en byggnad värd miljarder.
Citera
Idag, 14:01
  #8
Medlem
santos_devilles avatar
Cnc 100%. svets är kanske viktigt idag. Men lär du dig CAD och att köra en CNC så lär du i alla fall ha jobb en tid framöver.

Lär dig CNC och programmera CNC att svetsa åt dig. Win win
Citera
Idag, 14:20
  #9
Medlem
Severlohs avatar
CNC verkar roligare, men det är enklare att få jobb som svetsare.
Citera
Idag, 14:42
  #10
Medlem
Det hela beror på vad du tycker är det roligare.
Personligare valde jag svetsning eftersom det verkade mer vettigt för mig, men nu efter ytterligare ett halvår känns det som om det var fel val för mig, kanske pga språkförståelse.

CNC är enklare för mig att förstå, så jag valde det jag inte kan. Men mina arbetsutsikter kanske minskar eller ökar inför framtiden eftersom jag har båda efter utbildningen, men i mina ögon idag borde jag nog valt det jag tyckte var roligare. Och om det innebär barn/vuxenhjälp för dig kanske du ska välja typ barn o fritid eller sjuksköterska i stället .


Välj det roliga jobbet framför lönetänk
Citera
Idag, 14:44
  #11
Medlem
Hivmannnens avatar
CNC om du vill stå inne och pilla på dator och lite på maskin.

Svetsare om du vill ha valet att jobba inomhus i fabrik eller ute på reparation

Båda har sina för och nackdelar. Jag hade nog valt svets då jag föredrar variation
Citera
Idag, 14:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.tiger
Det jag undrar är vad som är den bästa inriktningen av svets och cnc? Vilket får man lättast jobb på? vilket ger bäst lön? vad är roligast?

Varför har du valt det du valt, och vad är för o nackdelar?

Tack på förhand
Om du ska gå via Montico spelar det ingen roll, ingen av svetsarna har fått jobb när jag gick där, en del fick ett svetsprov på diverse företag innan anställning som dem failade hårt på.
jag gick CNC, där är samma sak, i CNC "utbildningen" ingick 1 månads praktik(dom kallar det APL) med chans till anställning, men ingen fick jobb.
Ända nyttiga med utbildningen var väll att jag fick truckkort som var meriterande till en annan arbetsplats innom industri.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in