Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-23, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av croft68
De hänvisar till att den elen läses av från fastighetselen, men den som kommer bytas till nu ska av lev. kunna läsas av direkt från lgh:en.

Vad betyder detta?

Har de haft gemensamt elabonnemang men fastighetsägaren (oklart om det är HR eller BR) ska byta till individuella lägenhetsabonnemang och då installera mätare i lägenheterna?

Eller handlar det om att flytta individuella mätare från ett mätarrum till varje lägenhet?
Citera
2024-10-23, 15:22
Medlem
Bra fråga. Det framgår inte, inte heller får man svar. Allt som framgår och är gjort är att mätarna i varje lgh byttes ut från den gamla till den nya "smarta" mätaren kallas de, bara för ett par månader sedan och nu ska de bytas igen. Det verkar och är sinnessjukt, det har inte ens gått ett år och redan ska det bytas igen? Får det verkligen gå till såhär?? Dessutom de som äger mätarna, där elen kommer från, de man betalar elen till, de säger att de inte ska bytas ändå påstår hyresvärden för alla lgh:er annat. Alla fastigheter har ett rum i källaren där det kan läsas av och varje lgh har en mätare i sin lgh där det skickas ifrån hur mycket el förbrukas etc. Så vad det är frågan om är oklart när ingen vill ge exakta svar. Därav hoppades jag nån här kanske har bättre koll. Tack på förhand!
Citera
2024-10-23, 15:27
Medlem
Citat:
Bra fråga. Det framgår inte, inte heller får man svar. Allt som framgår och är gjort är att mätarna i varje lgh byttes ut från den gamla till den nya "smarta" mätaren kallas de, bara för ett par månader sedan och nu ska de bytas igen. Det verkar och är sinnessjukt, det har inte ens gått ett år och redan ska det bytas igen? Får det verkligen gå till såhär?? Dessutom de som äger mätarna, där elen kommer från, de man betalar elen till, de säger att de inte ska bytas ändå påstår hyresvärden för alla lgh:er annat. Alla fastigheter har ett rum i källaren där det kan läsas av och varje lgh har en mätare i sin lgh där det skickas ifrån hur mycket el förbrukas etc. Så vad det är frågan om är oklart när ingen vill ge exakta svar. Därav hoppades jag nån här kanske har bättre koll. Tack på förhand!

Du vet väl om du har ett eget elabonnemang så du får elräkningen från ett Elbolag eller om hyresvärden debiterat dig för elen?

Du vet väl om du idag har en elmätare inne i din lägenhet?
Citera
2024-10-25, 03:42
Medlem
Jag får elen till de jag betalar elen till aka elbolaget som äger mätaren så som telge, fortum, bixia etc. Så fastighetsvärden har inget med saken att göra. Utan det är en egen räkning i sig. Och alla lgh:er (hyrda) i fastigheten har en egen mätare hos sig inne i lgh:en, som läser av för varje lgh och där varje fastighet har en annan mätare i källaren som skickar all info till elbolaget bla.
Citera
2024-10-25, 08:13
Medlem
Citat:
där varje fastighet har en annan mätare i källaren som skickar all info till elbolaget bla.

Låter ju som ett udda upplägg och säkert det som nätbolaget vill bygga bort.
Citera
2024-10-25, 08:37
Medlem
Citat:
För inte så länge sedan byttes el-mätaren i alla lägenheter i fastigheterna och nu ska de byta den igen. De hänvisar till att den elen läses av från fastighetselen, men den som kommer bytas till nu ska av lev. kunna läsas av direkt från lgh:en. Har de rätt att kräva tillträde för att utföra det här? Går det att vägra? Vad kan göras? Tacksam för svar, nån som vet?!

Sign Croft68

Väldigt oklart vad du menar.

Om det läses av från fastighetselen (?) så antar jag att ni har en gemensam mätare i källaren och att fastighetsägaren har egen undermätning i varje lägenhet?

Vem är det som har hört av sig om ett nytt byte? Hur ser mätaren i lägenheten ut?
Citera
2024-10-25, 08:43
Medlem
ValkPaddas avatar
Vägrar man att släppa in dom blir det i regel kronofogden.
Citera
2024-10-25, 10:57
Medlem
jag fick en ny som skulle kunna distansavläsas, men något störde ut signalen så de kom med en annan modell och sedan har det varit tyst från nätbolaget.
Citera
2024-10-25, 14:12
Medlem
Det är en "modern" mätare den "smarta" mätaren kallar de den för. Svart under och vit ovan där jag själv kan se förbrukningen via mob etc. och där även elbolaget har MER kontroll och all data skickas även över. Och det skickas även data både från mätarna i alla lgh:er och även de som finns gemenast i varje fastighet till elbolagen. För den "smarta" mätaren hörde elbolaget av sig, och nu innan ens ett år har gått hörde fastighetsägaren av sig. De som ska utföra jobbet säger de blev bara anställda, hyresvärden säger att de som ska utföra jobbet kom till de och elbolaget själv säger att det inte ska bytas men behöver fastighetsvärden hjälp så hjälper de till. Men ingen jävel behagar sig svara hur detta kommer sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in