Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-22, 18:40
Medlem
Hur ser ni på EU kommissionens veslut att öka kvoten av strömming i Östersjön?
Citera
2024-10-22, 18:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/u...ter-klara-i-eu

Fiskekvoter klara i EU – dubblat strömmingsfiske i centrala Östersjön

På tisdagen [2024-10-22, mods anm.] blev uppgörelsen klar om fiskekvoter för 2025 vid EU:s fiskeministermöte i Luxemburg. Forskare har länge varnat för risken för kollaps för sillen och strömmingen.

[...]

Trots varningarna slog ministrarna fast EU-kommissionens förslag om att öka kvoten av sill och strömming i centrala Östersjön med 108 procent jämfört med i fjol. För strömmingen i Bottenhavet och Bottenviken blir det också som kommissionen föreslog en ökning på 21 procent jämfört med i år.

[...]

Sverige har i förhandlingarna haft hållningen att fisket ska begränsas.

– Vi ska ha så lågt satta kvoter som möjligt, sade landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) till SVT på måndagen.

[...]

EU-parlamentsledamoten Isabella Lövin (MP) riktar skarp kritik mot kvoterna.
Mod.
Citera
2024-10-22, 18:56
Medlem
Till vad används strömmingen som fångas i Östersjön? Det kan ju knappast vara som människoföda eftersom fisken i Östersjön är så giftig att man inte ens ska äta den.
Citera
2024-10-22, 18:58
Medlem
Vem fan är det som äter all fisk? De flesta jag känner äter fisk en gång i månaden.
Citera
2024-10-22, 19:26
Medlem
Klas-Vegass avatar
Nej, all sill blir foderpellets. Man får visserligen sämre betalt för den sillen men slipper böka med is och skit så totalekonomin blir bättre om det går som djurföda.

Mitt problem är inte att de ökar kvoten ute till havs utan hur kustnära de får dammsuga havet. Tidigare har man ju fått dammsuga lekplatserna så det blir inga ny fiskar plus slår ut kustnära fiske.

Men visst mår havet bättre. Men jag skulle vilja se ett förbud mot foderpellets. Det handlar enbart om profit. Har noll nytta.
Citera
2024-10-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Nej, all sill blir foderpellets. Man får visserligen sämre betalt för den sillen men slipper böka med is och skit så totalekonomin blir bättre om det går som djurföda.

Mitt problem är inte att de ökar kvoten ute till havs utan hur kustnära de får dammsuga havet. Tidigare har man ju fått dammsuga lekplatserna så det blir inga ny fiskar plus slår ut kustnära fiske.

Men visst mår havet bättre. Men jag skulle vilja se ett förbud mot foderpellets. Det handlar enbart om profit. Har noll nytta.
Foderpellets? Till hundar och katter då eller?
Citera
2024-10-22, 19:45
Avstängd
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Till vad används strömmingen som fångas i Östersjön? Det kan ju knappast vara som människoföda eftersom fisken i Östersjön är så giftig att man inte ens ska äta den.

Huvuddelen av fångsten mals ned till fiskmjöl som Norrbaggarna matar sina odlingslaxar med.
Citera
2024-10-22, 19:48
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Foderpellets? Till hundar och katter då eller?
I dag tar 20 av de största båtarna upp ca 95 procent av den svenska fångsten av sill och skarpsill. Över 90 procent av fångsten går till foderindustrin* (Fångsten mals ner till fiskmjöl som sen används i fiskodling och minkuppfödning). *Källa: Uppgifter lämnade från Havs- och Vattenmyndigheten

https://balticwaters.org/faq-om-indu...t-i-ostersjon/

Ja, fido brukar få en skål på fredagar
Citera
2024-10-22, 19:51
Avstängd
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djingiskahn

Resultat blir givetvis en katastrof för östersjön som redan nu har ett mycket svagt bestånd av sill/strömming. Vi kan säga ajöss till ett framtida bestånd av lax och torsk i vårt innanhav.
Citera
2024-10-22, 19:54
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Huvuddelen av fångsten mals ned till fiskmjöl som Norrbaggarna matar sina odlingslaxar med.

Problemet med östersjöfisk är att den är full av fettlösliga gifter, dessa gifter hamnar sedan i odlad lax, och sedan hamnar gifterna i svenne. Det vore kul om livsmedelsverket kunde ta prover på norsk lax och komma med kostråd, jag tror det blir max en lax per halvår.
Citera
2024-10-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djingiskahn

Det jag undrar är på vilket sätt fiskeriminister Peter Kullgren har påverkats av fiskeindustrins lobbyister. Genom donationer och kampanjstöd (otillåtet i Sverige), eller genom löften om framtida jobb (rekommenderad frivillig karenstid på ett år finns)?
Citera
2024-10-22, 19:58
Medlem
De har ingen försiktighet alls.
Mest ledsna kustfiskare är de som efter Norrlandskusten som numera har mycket sparsamt utbud av strömming att göra surströmming av.

Vår minister och tjänstemän hade helt klart svårt att förklara varför Sverige vill ha större försiktighet verkar det i denna artikel från YLE.

https://svenska.yle.fi/a/7-10065922

De har f n lite mer nöjda kustfiskare verkar det som åtminstone.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in