Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-23, 11:10
  #1
Medlem
Hej,

vår däckfirma sålde på oss nya bakdäck i våras, blev ett par dyra från Michelin. TPMS-systemet i min Volvo V60 började varna för några veckor sedan ang. däcktrycket på vänster bakdäck. Jag åkte och fyllde på däcket - fick köra ca 1,6 km till bensinstationen för att fylla på, så jag lade på 0.2 bar ovanpå rekommenderat däcktryck (ca 2.8 bar) när jag fyllde på luft, eftersom däcken förmodligen hunnit bli lite varma.

Det är en sån där maskin som inte mäter trycket, utan man ställer in vilket tryck man vill ha och sätter på ventilen. Dock kan man ju se vilket tryck den "börjar på" för att sedan stiga till önskat tryck. Den började på 2.3 bar, så det var ju definitivt för lite tryck med tanke på att däcken blivit varma på väg till stationen. Jag kalibrerade in nya inställningen direkt - därför misstänkte jag inget fel när TMPS-systemet varnade igen några dagar senare när jag startade bilen; jag tänkte att trycket förmodligen var lägre vid kallstart, och att TPMS-systemet därmed trodde att trycket var för lågt (dvs. sparat sig på 3.0 bar men nu, när däcken var kalla, kände att de låg på 2.8). För säkerhets skull så åkte jag dock förbi bensinstationen igen och kollade - då var trycket tillbaka på 2.3 bar när jag fyllde på. Samma sak har sedan hänt två gånger till, så min slutsats är att det måste vara fel på däcket och inget annat. Handlar det helt enkelt om att det läcker eller? Kan man kontrollera det på något mer sätt? Läcker det vanligen via ventilen eller någon annanstans?
Citera
2024-10-23, 11:25
  #2
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunkeymonkey
Hej,

vår däckfirma sålde på oss nya bakdäck i våras, blev ett par dyra från Michelin. TPMS-systemet i min Volvo V60 började varna för några veckor sedan ang. däcktrycket på vänster bakdäck. Jag åkte och fyllde på däcket - fick köra ca 1,6 km till bensinstationen för att fylla på, så jag lade på 0.2 bar ovanpå rekommenderat däcktryck (ca 2.8 bar) när jag fyllde på luft, eftersom däcken förmodligen hunnit bli lite varma.

Det är en sån där maskin som inte mäter trycket, utan man ställer in vilket tryck man vill ha och sätter på ventilen. Dock kan man ju se vilket tryck den "börjar på" för att sedan stiga till önskat tryck. Den började på 2.3 bar, så det var ju definitivt för lite tryck med tanke på att däcken blivit varma på väg till stationen. Jag kalibrerade in nya inställningen direkt - därför misstänkte jag inget fel när TMPS-systemet varnade igen några dagar senare när jag startade bilen; jag tänkte att trycket förmodligen var lägre vid kallstart, och att TPMS-systemet därmed trodde att trycket var för lågt (dvs. sparat sig på 3.0 bar men nu, när däcken var kalla, kände att de låg på 2.8). För säkerhets skull så åkte jag dock förbi bensinstationen igen och kollade - då var trycket tillbaka på 2.3 bar när jag fyllde på. Samma sak har sedan hänt två gånger till, så min slutsats är att det måste vara fel på däcket och inget annat. Handlar det helt enkelt om att det läcker eller? Kan man kontrollera det på något mer sätt? Läcker det vanligen via ventilen eller någon annanstans?

Verkar som att du fått pyspunka, men bästa sättet att verifiera är att köpa en däcktryckmätare, och mäta över tid, se hur snabbt du tappar tryck etc.
Citera
2024-10-23, 11:27
  #3
Medlem
Lite såpevatten på ventilen, för att se att den inte läcker
Gå igenom fälgkanten , och se/känn om det är några synliga skador

(såpevatten = spott)
Citera
2024-10-23, 11:31
  #4
Medlem
Du kan t.o.m. ha en spik eller skruv i däcket. Inte ovanligt att en sådan läcker när trycket är lite högre och när trycket minskat slutar det läcka alt. läcker långsammare.
Citera
2024-10-23, 11:40
  #5
Medlem
Billiga däck är inte otätare än dyra....

Felsök enligt tidigare inlägg, hittar du inget så åk till däckfirman och beklaga dig. Det är i så fall deras montering som blivit fel... tror jag...
Citera
2024-10-23, 13:00
  #6
Medlem
ormbitens avatar
Det absolut vanligaste läckaget brukar vara mellan däck och fälg och då oftast på grund av ärg eller rost vid tätningsytan. Alternativt att det sitter någon spik eller skruv i däcket.

Man skruvar av hjulet och lägger det i en vattenbalja för att leta efter läckaget och sedan åtgärdar man läckaget.

Lätt som en plätt!
Citera
2024-10-23, 16:13
  #7
Medlem
Jag fick samma problem med mina Friktionsdäck förra veckan. Höger bak gick från 2,8 till 1,8 på en vecka. Däckmontören hittade läckage i ventilen på 5 min .Det kostade 212:-inkl arbete och tog 20 min.
att få det fixat. Jag hade aldrig kunnat gjort det själv, man måste ju ha en sån där däckvrängare för att kunna byta ventil.
Citera
2024-10-23, 17:59
  #8
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunkeymonkey
Hej,

vår däckfirma sålde på oss nya bakdäck i våras, blev ett par dyra från Michelin. TPMS-systemet i min Volvo V60 började varna för några veckor sedan ang. däcktrycket på vänster bakdäck. Jag åkte och fyllde på däcket - fick köra ca 1,6 km till bensinstationen för att fylla på, så jag lade på 0.2 bar ovanpå rekommenderat däcktryck (ca 2.8 bar) när jag fyllde på luft, eftersom däcken förmodligen hunnit bli lite varma.

Det är en sån där maskin som inte mäter trycket, utan man ställer in vilket tryck man vill ha och sätter på ventilen. Dock kan man ju se vilket tryck den "börjar på" för att sedan stiga till önskat tryck. Den började på 2.3 bar, så det var ju definitivt för lite tryck med tanke på att däcken blivit varma på väg till stationen. Jag kalibrerade in nya inställningen direkt - därför misstänkte jag inget fel när TMPS-systemet varnade igen några dagar senare när jag startade bilen; jag tänkte att trycket förmodligen var lägre vid kallstart, och att TPMS-systemet därmed trodde att trycket var för lågt (dvs. sparat sig på 3.0 bar men nu, när däcken var kalla, kände att de låg på 2.8). För säkerhets skull så åkte jag dock förbi bensinstationen igen och kollade - då var trycket tillbaka på 2.3 bar när jag fyllde på. Samma sak har sedan hänt två gånger till, så min slutsats är att det måste vara fel på däcket och inget annat. Handlar det helt enkelt om att det läcker eller? Kan man kontrollera det på något mer sätt? Läcker det vanligen via ventilen eller någon annanstans?
Fullkomligt normalt
Citera
2024-10-23, 19:17
  #9
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Jag fick samma problem med mina Friktionsdäck förra veckan. Höger bak gick från 2,8 till 1,8 på en vecka. Däckmontören hittade läckage i ventilen på 5 min .Det kostade 212:-inkl arbete och tog 20 min.
att få det fixat. Jag hade aldrig kunnat gjort det själv, man måste ju ha en sån där däckvrängare för att kunna byta ventil.

Du behöver inte ta av däcket för att byta ventill. Det räcker med ett par däckjärn. Men det är ofta ganska jobbigt.

Ventiler bör bytas samtidigt som man byter däck. Men det är vanligt att man låter tmps-ventller vara kvar och de kan då läcka om de är för gamla.
Citera
Igår, 08:53
  #10
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Du behöver inte ta av däcket för att byta ventill. Det räcker med ett par däckjärn. Men det är ofta ganska jobbigt.

Ventiler bör bytas samtidigt som man byter däck. Men det är vanligt att man låter tmps-ventller vara kvar och de kan då läcka om de är för gamla.

Va? Lycka till med att försöka få däcket att lossa från fälgkanten med däckjärn! Jag har en gammeldags s k däckstöt för detta ändamål och ändå kan man få slå så inåt h-e innan det lossar! Typ en sån:
https://www.beprodukter.se/verktyg-o...-klinchlossare

Gällande läckage: många verkstäder slarvar rejält med att rengöra området på fälgen där däcket går emot och tätar. Det ska först rengöras mekaniskt med stålborste och sen kemiskt med t ex T-röd eller kemisk ren bensin. Jag har fått slå lös och åtgärda detta på flera hjul som verkstäder har lagt på!
__________________
Senast redigerad av zoombo Igår kl. 09:03.
Citera
Idag, 15:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det absolut vanligaste läckaget brukar vara mellan däck och fälg och då oftast på grund av ärg eller rost vid tätningsytan. Alternativt att det sitter någon spik eller skruv i däcket.

Man skruvar av hjulet och lägger det i en vattenbalja för att leta efter läckaget och sedan åtgärdar man läckaget.

Lätt som en plätt!
Håller med om det första = läckaget mellan däck och (aluminium-)fälg.
Men lätt som en plätt är det då inte att lägga hjulet i en vattenbalja.
Lättare då att spreja såpvatten på däckkanten(och i förekommande fall slitbanan) och leta såpbubblor.

Har man en riktig bil = bil med reservhjulet på bakdörren - är det lättare att med däckjärn lossa däcket från fälgen - utan att kränga av däcket - och putsa fälgkanten med smärgelduk eller roterande mässingsborste i borrmaskin, samt anbringa däckklister på fälgkanten innan man återmonterar däcket.

Att få däcket att lossa från fälgkanten brukar vara det största problemet för en amatör.
Endera släpper man ut luften ur berört däck och kör sakta och försiktigt runt i en "åtta" tills däcket släpper från fälgkanten.........
Eller så lägger man det demonterade hjulet på marken, lägger en kort bräda/planka på däcket så nära fälgkanten som möjligt, sedan kör man upp på brädan/plankan försiktigt tills däcket släpper från fälgkanten.

För att sedan "få upp" däcket på fälgkanterna(om man inte har en chock-luftare, eller möjlighet att medelst det oreglerade luftuttaget direkt på kompressortanken) är att använda ett kraftigt spännband apterat runt om däcket mitt på slitbanan så att däcket pressas ut mot kanten.

Sist, men som jag avråder från, är att spruta startgas i däcket och sedan antända gasen.
Däcket "hoppar ut" så vackert.
Citera
Idag, 15:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Håller med om det första = läckaget mellan däck och (aluminium-)fälg.
Men lätt som en plätt är det då inte att lägga hjulet i en vattenbalja.
Lättare då att spreja såpvatten på däckkanten(och i förekommande fall slitbanan) och leta såpbubblor.

Har man en riktig bil = bil med reservhjulet på bakdörren - är det lättare att med däckjärn lossa däcket från fälgen - utan att kränga av däcket - och putsa fälgkanten med smärgelduk eller roterande mässingsborste i borrmaskin, samt anbringa däckklister på fälgkanten innan man återmonterar däcket.
Det förstår jag att du gör. Att försöka fixa saken utan att kränga av hjulet har dessutom med sig den lilla fördelen att du slipper åka ett extra varv till Biltema och köpa nya hjulbultar (ja jag vet att autisten i dig vill att man säger hjulskruvar) efter att du dragit gängpaj igen.

Det vanligaste är att åka ner till däckfirman och be dom fixa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in