Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-23, 11:23
  #1
Medlem
Jag hoppas inlägget hamnar i rätt kategori nu..

Det är så att jag flyttat till en adress där den förra hyresgästen avled. Nu ca en månad efter vi flyttat in dök det ner ett brev i brevlådan. Adresserat den förra hyresgästen, följt av "dödsbo".

Min fråga är nu, vad gör jag med det här? Jag vill helst inte öppna för det kan ju tänkas finnas anhöriga som vill ha det.
Citera
2024-10-23, 11:34
  #2
Medlem
Enklast är väl att stryka över adressatens adress, skriva "Åter avsändaren, adressaten avliden" och lägga brevet på en brevlåda.

Bor du på en mindre ort kanske du kan kontakta den (eller de) lokala begravningsbyråerna och höra om de har någon adress till ansvarig för dödsboet.
Citera
2024-10-23, 11:44
  #3
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fikonbuske
Jag hoppas inlägget hamnar i rätt kategori nu..

Det är så att jag flyttat till en adress där den förra hyresgästen avled. Nu ca en månad efter vi flyttat in dök det ner ett brev i brevlådan. Adresserat den förra hyresgästen, följt av "dödsbo".

Min fråga är nu, vad gör jag med det här? Jag vill helst inte öppna för det kan ju tänkas finnas anhöriga som vill ha det.
Öppna inte!
Att öppna post adresserad till någon annan är straffbart och har fängelse i straffskalan. Även om du antagligen inte skulle bli åtalad är det dumt att chansa. Stryk över adressen och lägg brevet oöppnat i postens låda. Du kan skriva ”adressaten okänd”, ”adressaten bor inte här längre” eller liknande på kuvertet, men öppna inte.
Citera
2024-10-23, 11:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Enklast är väl att stryka över adressatens adress, skriva "Åter avsändaren, adressaten avliden" och lägga brevet på en brevlåda.

Dödsboet är ju inte avliden så det är ju fel per definition..adressat okänd är ju det rätta.
Citera
2024-10-23, 11:51
  #5
Medlem
En möjlighet för dig är att kontakta Skatteverket, och fråga om de vet vem som har hand om dödsboet. Du kan också fråga dem om anhöriga (föräldrar, syskon, barn) till den avlidne, och så kontaktar du någon av dessa om örendet.
Citera
2024-10-23, 11:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Enklast är väl att stryka över adressatens adress, skriva "Åter avsändaren, adressaten avliden" och lägga brevet på en brevlåda.

Bor du på en mindre ort kanske du kan kontakta den (eller de) lokala begravningsbyråerna och höra om de har någon adress till ansvarig för dödsboet.

Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Öppna inte!
Att öppna post adresserad till någon annan är straffbart och har fängelse i straffskalan. Även om du antagligen inte skulle bli åtalad är det dumt att chansa. Stryk över adressen och lägg brevet oöppnat i postens låda. Du kan skriva ”adressaten okänd”, ”adressaten bor inte här längre” eller liknande på kuvertet, men öppna inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Dödsboet är ju inte avliden så det är ju fel per definition..adressat okänd är ju det rätta.

Då gör jag så, stryker adressen och skriver adressat okänd och slänger på postlådan.

Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
En möjlighet för dig är att kontakta Skatteverket, och fråga om de vet vem som har hand om dödsboet. Du kan också fråga dem om anhöriga (föräldrar, syskon, barn) till den avlidne, och så kontaktar du någon av dessa om örendet.

Det var det första jag försökte. Men det fanns inga köplatser lediga de två gånger jag försökt ringa
Citera
2024-10-23, 12:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fikonbuske
Det var det första jag försökte. Men det fanns inga köplatser lediga de två gånger jag försökt ringa

Skicka ett email till dem, jag tror inte du har så bråttom med det att ärendet måste tas via telefon.
Citera
2024-10-23, 12:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Skicka ett email till dem, jag tror inte du har så bråttom med det att ärendet måste tas via telefon.

Det är väl bättre att returnera och så får avsändaren till brevet bedöma hur pass angelägna de är att få det till rätt ställe?
Citera
2024-10-23, 12:47
  #9
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Öppna inte!
Att öppna post adresserad till någon annan är straffbart och har fängelse i straffskalan. Även om du antagligen inte skulle bli åtalad är det dumt att chansa. Stryk över adressen och lägg brevet oöppnat i postens låda. Du kan skriva ”adressaten okänd”, ”adressaten bor inte här längre” eller liknande på kuvertet, men öppna inte.
Nä du!

När post kommer till avliden i ens egen brevlåda är det helt OK att öppna.

Du yrar om att stjäla post i andras lådor.
Citera
2024-10-23, 12:57
  #10
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NakedApple
Nä du!

När post kommer till avliden i ens egen brevlåda är det helt OK att öppna.

Du yrar om att stjäla post i andras lådor.
Du får aldrig öppna ett brev som ej är adresserat till dig.

https://lagen.nu/begrepp/Brytande_av..._telehemlighet
Citera
2024-10-23, 13:07
  #11
Medlem
Förslag.
Ett diagonalt streck över adressen,
skriv ovanför RETUR AVSÄNDAREN
skriv nedanför NY BOENDE FRÅN 2024-09-XX
lägg på postlådan.
Postsortering går fort så var tydlig.
Citera
2024-10-23, 16:26
  #12
Medlem
Sonny00s avatar
Om det är möjligt att hitta den avlidnes personnummer (t ex vid ett ovanligt namn eller genom att ringa Skatteverket) så är det lätt att få en kopia av bouppteckningen på mejlen genom Skatteverkets automatiserade tjänst. I bouppteckningen finns uppgift om dödsbodelägarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in