Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 21:19
  #1
Medlem
Nu när jag ser The Big Short börjar jag fundera: när kan vi förvänta oss nästa stora ekonomiska krasch?
Efter pandemin och kriget i Ukraina har vi sett inflation, höga energipriser och stigande matkostnader, men hittills ingen omfattande ekonomisk kollaps. Vad skulle krävas för att en sådan kris ska inträffa? Höga skulder, stigande räntor, energipriser och spekulativa investeringar framstår som potentiella riskfaktorer. Är dessa tecken på en kommande kris, eller är dagens ekonomier mer motståndskraftiga än tidigare?
Citera
Igår, 21:24
  #2
Medlem
Allt har ju lösts genom detta... https://youtu.be/O1hCLBTD5RM?si=ZtfeQljwfIor8lYg

Får se hur länge det funkar.
Citera
Igår, 22:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Nu när jag ser The Big Short börjar jag fundera: när kan vi förvänta oss nästa stora ekonomiska krasch?
Efter pandemin och kriget i Ukraina har vi sett inflation, höga energipriser och stigande matkostnader, men hittills ingen omfattande ekonomisk kollaps. Vad skulle krävas för att en sådan kris ska inträffa? Höga skulder, stigande räntor, energipriser och spekulativa investeringar framstår som potentiella riskfaktorer. Är dessa tecken på en kommande kris, eller är dagens ekonomier mer motståndskraftiga än tidigare?

Det sker kontrollerat denna gången, men det är samma problem som den krisen du syftar till supremlån lån och derivata produkter bl.a.
Samtidigt har börsen tagit stryk vid ett par tillfällen efter det, fast med snabb återhämtning.
Denna gången är det inte London finanscentrum med Libor räntor som kan elda på krisen då den är utbytt till riskfria räntor, samtidigt är alla med och betalar detta kalaset genom inflation & corona stöd, vilket även gjorde hushållen mer resistenta då de nu har mer sparade pengar.
Sedan allt stöd till ukraina, grön omställning, m.m.
Snart är alla hål fyllda och nya skulder tar form.
Citera
Igår, 22:20
  #4
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Nu när jag ser The Big Short börjar jag fundera: när kan vi förvänta oss nästa stora ekonomiska krasch?
Efter pandemin och kriget i Ukraina har vi sett inflation, höga energipriser och stigande matkostnader, men hittills ingen omfattande ekonomisk kollaps. Vad skulle krävas för att en sådan kris ska inträffa? Höga skulder, stigande räntor, energipriser och spekulativa investeringar framstår som potentiella riskfaktorer. Är dessa tecken på en kommande kris, eller är dagens ekonomier mer motståndskraftiga än tidigare?

Intrum Justitias kommande konkurs kan kanske utlösa en finanskris lokalt i Sverige åtminstone.
Citera
Igår, 22:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Intrum Justitias kommande konkurs kan kanske utlösa en finanskris lokalt i Sverige åtminstone.

Intrum är väl ute i Europa och svänger runt nuförtiden?

Namnet Justitia släppte de för 5-7 år sedan efter en merge.

https://www.intrum.com/about-us/one-...across-europe/
Citera
Igår, 23:10
  #6
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Nu när jag ser The Big Short börjar jag fundera: när kan vi förvänta oss nästa stora ekonomiska krasch?
Efter pandemin och kriget i Ukraina har vi sett inflation, höga energipriser och stigande matkostnader, men hittills ingen omfattande ekonomisk kollaps. Vad skulle krävas för att en sådan kris ska inträffa? Höga skulder, stigande räntor, energipriser och spekulativa investeringar framstår som potentiella riskfaktorer. Är dessa tecken på en kommande kris, eller är dagens ekonomier mer motståndskraftiga än tidigare?

2025-01-12, kom ihåg det datumet.
Citera
Igår, 23:43
  #7
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Min mamma tjatar om att det finns en inneboende bubbla i ai-grejerna. När de spricker så kanske hela den sektorn faller fast det säkert finns jättemånga bra ftg inne som egentligen inte är en del av bubblan så då kanske man kan köpa billigt.
Citera
Idag, 01:43
  #8
Medlem
Tror nästa grej som påverkar börsen stavas krig.

Eskalerande konflikter där det är oroligt och som en följd negativ börs.

Alternativt en knuff i positiv riktning genom krigsslut Ryssland/ Ukraina mfl oroshärdar.

För egen del håller jag som bäst på och kikar på vilka svenska bolag som kan tänkas bli engagerade vid ett krigsslut ryssland/Ukraina.
Citera
Idag, 01:53
  #9
Medlem
gotets avatar
Under 2026 har jag hört. Det var snubben som förutspådde krisen 2008 som hävdade det.
Citera
Idag, 02:27
  #10
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
2025-01-12, kom ihåg det datumet.

Det brukar inte ske så mycket inom världsekonomin på söndagar.
Citera
Idag, 04:54
  #11
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Är dessa tecken på en kommande kris, eller är dagens ekonomier mer motståndskraftiga än tidigare?
Ingen vet när nästa stora krasch kommer.
Apan kan dock gissa rätt.
Att de negativa tecken som finns idag trots allt inte gör att kraschen tros ligga runt hörnet, kan avläsas genom börsen och världsekonomin. Inga tecken på en förväntad krasch där.
Citera
Idag, 13:14
  #12
Medlem
Alla som påstår att det kraschar någongång har rätt, men problemet är ifall det händer nästa år eller om 300 år eller ännu längre in i framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in