Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 00:12
  #1
Medlem
Tjena, jag ska ha en säkerhetsprövningsintervju och har ingen aning om vad som kommer kollas upp. Har försökt kolla upp de på nätet men där är svaren olika baserat på om det gäller säkerhetsklass 2 eller 3. Ingen aning om vilken SK det är heller. Någon som kan hjälpa till?
Citera
Idag, 00:30
  #2
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumpyuncle
Tjena, jag ska ha en säkerhetsprövningsintervju och har ingen aning om vad som kommer kollas upp. Har försökt kolla upp de på nätet men där är svaren olika baserat på om det gäller säkerhetsklass 2 eller 3. Ingen aning om vilken SK det är heller. Någon som kan hjälpa till?

Inte utan att veta om det gäller säk. 2 eller 3
Citera
Idag, 00:54
  #3
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumpyuncle
Tjena, jag ska ha en säkerhetsprövningsintervju och har ingen aning om vad som kommer kollas upp. Har försökt kolla upp de på nätet men där är svaren olika baserat på om det gäller säkerhetsklass 2 eller 3. Ingen aning om vilken SK det är heller. Någon som kan hjälpa till?

Är det en myndighet det gäller och isåfall vilken?
Citera
Idag, 01:10
  #4
Medlem
auruns avatar
Om du inte vet vilken säkerhetsklass kan du väl googla upp vad som gäller för både 2 och 3?
Finns massor av trådar här på Flashback.

Ännu enklare är att skriva vad du är orolig för så kan folk svara oavsett.
Citera
Idag, 01:24
  #5
Medlem
Storanglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumpyuncle
Tjena, jag ska ha en säkerhetsprövningsintervju och har ingen aning om vad som kommer kollas upp. Har försökt kolla upp de på nätet men där är svaren olika baserat på om det gäller säkerhetsklass 2 eller 3. Ingen aning om vilken SK det är heller. Någon som kan hjälpa till?

ALLTING kommer kollas upp. Var du handlar, vad du handlar, vad du äter, vad du skiter, konstistens på avföringen, vilka du umgås med, vad din mosters man jobbar med, vad han har för sexuella preferenser. Varför din mamma röker gula blend utan filter istället för att röka Marlboro med filter. ALLT, ALLT, ALLT.
Citera
Idag, 04:27
  #6
Medlem
Emma18s avatar
Generellt så brukar säkerhetsklass 3 inte medföra några intervjuer utan bara kontroll i belastningsregistret och polisens misstankeregister. Om du ska ha en intervju är det därför troligtvis säkerhetsklass 2. Kan såklart finnas undantag.

På intervjun kommer du få frågor om vilka personer du umgås med, om du använder droger, och övrigt kring din livsstil. Det centrala som de försöker få reda på är om det finns några hållhakar som skulle kunna användas för att utpressa dig till att missbruka din position. Typ, om någon ringer dig och säger att om du inte söker upp sekretessklassade personuppgifter åt dem så kommer de avslöja för din arbetsgivare/mamma att du använder droger eller brukar köpa sex, skulle du då lämna ut uppgifterna?

Att ha använt droger eller att ha köpt sex är inte i sig diskvalificerande, utan det är hemligheter som kan användas som hållhakar som de är ute efter. Därför skulle jag rekommendera att du är relativt ärlig och inte försöker ljuga för mycket.
Citera
Idag, 06:39
  #7
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Generellt så brukar säkerhetsklass 3 inte medföra några intervjuer utan bara kontroll i belastningsregistret och polisens misstankeregister. Om du ska ha en intervju är det därför troligtvis säkerhetsklass 2. Kan såklart finnas undantag.

På intervjun kommer du få frågor om vilka personer du umgås med, om du använder droger, och övrigt kring din livsstil. Det centrala som de försöker få reda på är om det finns några hållhakar som skulle kunna användas för att utpressa dig till att missbruka din position. Typ, om någon ringer dig och säger att om du inte söker upp sekretessklassade personuppgifter åt dem så kommer de avslöja för din arbetsgivare/mamma att du använder droger eller brukar köpa sex, skulle du då lämna ut uppgifterna?

Att ha använt droger eller att ha köpt sex är inte i sig diskvalificerande, utan det är hemligheter som kan användas som hållhakar som de är ute efter. Därför skulle jag rekommendera att du är relativt ärlig och inte försöker ljuga för mycket.

Detta är inte korrekt. För ganska många år sedan fanns en enklare form av säkerhetsprövning. Jag gick själv igenom den. Såvitt jag förstår används den inte längre utan numera används säkerhetssamtal i alla säkerhetsprövningar.

Det är ingen skillnad på frågorna beroende på säkerhetsklass men däremot är kontrollerna utvidgade för säkerhetsklass 2.
Citera
Idag, 09:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bumpyuncle
Tjena, jag ska ha en säkerhetsprövningsintervju och har ingen aning om vad som kommer kollas upp. Har försökt kolla upp de på nätet men där är svaren olika baserat på om det gäller säkerhetsklass 2 eller 3. Ingen aning om vilken SK det är heller. Någon som kan hjälpa till?

Vad är det för konstigt jobb där du ska få en säkerhetsklassning utan att någon berättar om dig varför och vilken grad.

Verkar inte seriöst.
Citera
Idag, 11:58
  #9
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Vad är det för konstigt jobb där du ska få en säkerhetsklassning utan att någon berättar om dig varför och vilken grad.

Verkar inte seriöst.

Det brukar stå angivet i många annonser numera. Mer exakt varför är inte alltid uppenbart för den som söker. När det handlar om ”skrivbordsjobb”’kan det handla om att man få ta del av viss information. Det behöver inte vara någon uppenbart spännande information.
Citera
Idag, 12:01
  #10
Medlem
Du kommer att få frågor om uppväxt, bekantskapskrets, missbruksproblem etc etc. Parallellt med intervjun så kommer det göras diverse registerkontroller som säpo hanterar och utifrån deras resultat så får du antingen ett godkänt eller icke godkänt.
Citera
Idag, 12:38
  #11
Medlem
Du ska gå igenom ditt liv och svara på massa frågor. Sen går dom igenom dim ekonomi.
Har du skulder och sånt blir det problem.
Ju äldre du är desto svårare är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in