Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-24, 05:59
Medlem
Batleikas avatar
Forumet innehåller många underkategorier. Om jag vill diskutera något ämne som inte finns ännu - hur gör jag för att ev. kunna få till en förändring?

Den konkreta idé jag har nu handlar om att bo (=flytta till) i olika länder. Det kunde vara en avdelning för alla länder. Jag tycker inte att det passar under ”Resor”.
Senast redigerad av Batleika 2024-10-24 kl. 06:01.
2024-10-24, 06:08
Medlem
ziejacools avatar
Läs reglerna.
2024-10-24, 07:04
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziejacool
Läs reglerna.

Nej det står inte i reglerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Batleika
Forumet innehåller många underkategorier. Om jag vill diskutera något ämne som inte finns ännu - hur gör jag för att ev. kunna få till en förändring?

Den konkreta idé jag har nu handlar om att bo (=flytta till) i olika länder. Det kunde vara en avdelning för alla länder. Jag tycker inte att det passar under ”Resor”.

Här kan du lägga förslag på nua forum https://www.flashback.org/f485-forumforslag
2024-10-24, 07:54
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Posta ditt förslag i Forumsförslag, här: https://www.flashback.org/f485-forumforslag

Bara starta en ny tråd och presentera ditt förslag. Tumregeln är att man ska kunna presentera 30 hyfsat aktuella trådar som kan platsa där.
2024-10-24, 08:03
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Posta ditt förslag i Forumsförslag, här: https://www.flashback.org/f485-forumforslag

Bara starta en ny tråd och presentera ditt förslag. Tumregeln är att man ska kunna presentera 30 hyfsat aktuella trådar som kan platsa där.

Tack. Jag antar att man då lämpligen kan starta egna nya trådar som också kan visa på att intresse finns. Jag förutsätter då att trådarna blir levande och aktiva.

Är hyfsat aktuell senaste två åren (2023-2024 just nu) eller är det en kortare period som räknas? Jag antar att vissa ämnen som inte är så tidsbundna borde kunna ha något längre tidsspann.
Senast redigerad av Batleika 2024-10-24 kl. 08:05.
2024-10-24, 08:06
Citat:

Aldrig gillat den där tumregeln. Kanske man vill ett nytt del forum ska startas inom ett "färskt område " . Som gör att det är "omöjligt" att hitta 30 hyfsat levande trådar. Istället bör mod/admin också se potentialen till ett nytt forum istället hur många trådar som möjligtvis kan startas där.
2024-10-24, 08:15
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Tack. Jag antar att man då lämpligen kan starta egna nya trådar som också kan visa på att intresse finns. Jag förutsätter då att trådarna blir levande och aktiva.

Det är inga problem om du själv startat någon enstaka av dem. Men om du bara finner t.ex. 3 st hyfsat aktuella trådar och därför själv startar 27 st tror jag snarare det skulle skapa irritation än vara något som talar för din sak.

Citat:
Är hyfsat aktuell senaste två åren (2023-2024 just nu) eller är det en kortare period som räknas? Jag antar att vissa ämnen som inte är så tidsbundna borde kunna ha något längre tidsspann.

Nä klart kortare tid än så. Typ trådar någon postat i den senaste en eller två veckorna eller nåt sånt ungefär.
2024-10-24, 08:33
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av captengrogg
Aldrig gillat den där tumregeln. Kanske man vill ett nytt del forum ska startas inom ett "färskt område " . Som gör att det är "omöjligt" att hitta 30 hyfsat levande trådar. Istället bör mod/admin också se potentialen till ett nytt forum istället hur många trådar som möjligtvis kan startas där.

Jag förstår vad du menar. Tanken är väl att undvika att vi får forum som är döda, men det är möjligt att minst 30 hyfsat aktuella trådar är lite i högsta laget?

Vi moddar kan inte starta nya forum eller underforum, det kan bara Admin. Och det är han som beslutat om den tumregeln. Så jag har inte hittat på den tumregeln, jag bara åtegav den för att vara hjälpsam. Så tycker du den är dum och borde ändras är jag fel person att klaga på då jag inte har befogenheten att ändra på den.
2024-10-24, 09:52
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar. Tanken är väl att undvika att vi får forum som är döda, men det är möjligt att minst 30 hyfsat aktuella trådar är lite i högsta laget?

Vi moddar kan inte starta nya forum eller underforum, det kan bara Admin. Och det är han som beslutat om den tumregeln. Så jag har inte hittat på den tumregeln, jag bara åtegav den för att vara hjälpsam. Så tycker du den är dum och borde ändras är jag fel person att klaga på då jag inte har befogenheten att ändra på den.

Är 30 trådar det som gäller för ett nytt forum eller ett nytt underforum eller båda? Är det för ett nytt forum låter det rimligt. För ett underforum vore det mer rimligt att samla ihop låt säga 10 medlemmar med viss grad av aktivitet som så att säga anmäler intresse av att bidra till underforumet. Man ska alltså inte bara ”tycka att det vore kul” med ett visst forum utan bidra själv, med frågor eller svar eller båda.
2024-10-24, 09:56
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Är 30 trådar det som gäller för ett nytt forum eller ett nytt underforum eller båda? Är det för ett nytt forum låter det rimligt. För ett underforum vore det mer rimligt att samla ihop låt säga 10 medlemmar med viss grad av aktivitet som så att säga anmäler intresse av att bidra till underforumet. Man ska alltså inte bara ”tycka att det vore kul” med ett visst forum utan bidra själv, med frågor eller svar eller båda.

Tumregeln gäller såväl forum som underforum.
2024-10-24, 11:05
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Det låter som något jag skulle gilla att se så ge inte upp.

Typ:

LIVET SOM EXPAT
- LÄNDER -> SPANIEN -> Trådar om expat-liv i Spanien
- Vart är bäst att flytta 2024?
- Vad händer med pensionen om man flyttar utomlands?
- Hur redovisar man inkomster som Expat?

Bold = forum
Italic = trådar
2024-10-24, 11:54
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det låter som något jag skulle gilla att se så ge inte upp.

Typ:

LIVET SOM EXPAT
- LÄNDER -> SPANIEN -> Trådar om expat-liv i Spanien
- Vart är bäst att flytta 2024?
- Vad händer med pensionen om man flyttar utomlands?
- Hur redovisar man inkomster som Expat?

Bold = forum
Italic = trådar

Precis så. Jag tänker att det mest rimliga vore att utveckla reseforumet. Då kunde det finnas parallella trådar om utlandsliv. Redan nu finns rätt många trådar om sådant. De ligger bara hopblandade med frågor om resmål och turism.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in