Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-24, 08:46
Amun Abdullahi är död och det blev bara några notiser. Så brukar det inte vara när det fria ordet attackeras på öppen gata.

Kan medieskuggan bero på att Amun Abduallahi hade ursprung i Somalia, bar slöja och var kvinna? Spelar en professionell yrkesbakgrund ingen roll då?

Ändå så okänd att det inte ens finns ett foto på henne i TT:s bildbank för att bildsätta den här ledarkrönikan. Det säger något om hur det svenska samhället, trots en självbild med höga ambitioner om att vara fördomsfria, ändå lyckas trampa snett när det handlar om invandrarkvinnor med afrikanskt ursprung.

En somalisk kvinna i Sverige, oavsett yrkestitel, är helt enkelt inte intressant. Varken som levande eller död.

https://www.pt.se/ledare/ledarkronik...-sig-/jne1xomj

Har ledarskribenten Johanna Abrahamsson rätt?
Citera
2024-10-24, 08:48
Avstängd
"Svensk journalist"
Citera
2024-10-24, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sagutyren
Amun Abdullahi är död och det blev bara några notiser. Så brukar det inte vara när det fria ordet attackeras på öppen gata.

Kan medieskuggan bero på att Amun Abduallahi hade ursprung i Somalia, bar slöja och var kvinna? Spelar en professionell yrkesbakgrund ingen roll då?

Ändå så okänd att det inte ens finns ett foto på henne i TT:s bildbank för att bildsätta den här ledarkrönikan. Det säger något om hur det svenska samhället, trots en självbild med höga ambitioner om att vara fördomsfria, ändå lyckas trampa snett när det handlar om invandrarkvinnor med afrikanskt ursprung.

En somalisk kvinna i Sverige, oavsett yrkestitel, är helt enkelt inte intressant. Varken som levande eller död.

Endast för prenumeranter på Piteå-Tidningen, så jag kan tyvärr inte läsa inlägget. Av det som syns då är dock mitt svar: JA Hon har rätt.

Den här historien borde få otroligt mycket mer uppmärksamhet. Och orsaken att en inte får det lär vara svenska journalisters dåliga samvete.

Här har vi en modig somalisk kvinna som lärde sig svenska, blev journalist, och tog strid mot terrorgruppen Al Shabaab och andra islamister i Stockholms förorter.

Då valde Sveriges Radio att ta ställning FÖR Al Shabaab och MOT Amun Abdullahi .

Fiskade hon inte i "grumliga vatten" när hon kritiserade islamisterna? Var det inte risk att detta skulle kunna "gynna SD" på något sätt? Var hon rent av en "husblatte"? Varför klagade hon på andra somalier och inte på den hemska vita strukturella rasismen i Sverige?

Så tycks Public Service ha resonerat. De ställde sig på islamisternas sida och frös ut och mobbade henne till den grad att hon valde att flytta hem till Somalia. Där islamisterna mördade henne.

Detta borde får MYCKET STOR uppmärksamhet!

Men man förstår ju varför svenska journalister inte är så pigga på att skriva om det.

Finns fler trådar om henne här på flashback och jag hoppas på att någon större tidning till höger (Fokus? Kvartal?) vågar ta i detta och göra folk i allmänhet medvetna om vad som har hänt.
Citera
2024-10-24, 09:05
Medlem
Detta är inga notiser, se nedan, och bild på henne finns också. Joanna skriver strunt.

https://www.gp.se/ledare/amun-abdull...b-eca3a908601d
https://sverigesradio.se/artikel/tid...odad-i-somalia
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/t...rdad-i-somalia
https://www.tv4.se/artikel/5swNbmyzD...uten-i-somalia
Citera
2024-10-24, 10:01
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Tillägg : Hon är INTE svensk .
Citera
2024-10-24, 10:03
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:

NEJ !!

Ingen bryr sig om en bidragsmigrant som blir mördad i landet denne "flydde" ifrån .
Citera
2024-10-24, 10:15
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
"Svensk journalist"

Hasbara-lobbyn jobbar aktivt med rasse-lobbyn när det gäller att förminska människor som inte uppfyller kraven för "människa".

Ganska trist att man inte kan läsa hela artikeln.

Det är ganska vanligt idag, efter Assange-debaklet, att journalister ska mördas och tystas för att makthavarna har en agenda som går ut på att för-fattiga vanligt folk till bristningsgränsen, orsaka kaos och vurma för sexuell dekadens för att sen införa sin totalitära världsstat som ska diktera livet i minsta detalj för alla människor och då kommer vi att uppnå Lenins dröm om den sovjetiska internationalen.

Länge leve Lenins kadaver som kommer att komma tillbaka till livet så fort världsstaten magiskt upplöser sig själv och utopin magiskt infinner sig.
Citera
2024-10-24, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
NEJ !!

Ingen bryr sig om en bidragsmigrant som blir mördad i landet denne "flydde" ifrån .

När du säger "ingen" så måste jag förklara för alla att du menar "ingen som sitter på samma hasbara-kontor som jag".

Jag vet att sanningen är det värsta ni vet.
Citera
2024-10-24, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Tillägg : Hon är INTE svensk .

Ganska dålig hasbara där. Du måste förklara för idiotgoym (läsaren) att hon är mindre värd än ett djur och förtjänar att dö. Jag tycker nivån har sjunkit markant sen 7/10. Do better!
Citera
2024-10-24, 10:22
Medlem
bithaxs avatar
En somalier dödad i Somalia blir ju inte alltid nyheter i Sverige.
Senast redigerad av bithax 2024-10-24 kl. 10:27.
Citera
2024-10-24, 10:31
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antialtist
När du säger "ingen" så måste jag förklara för alla att du menar "ingen som sitter på samma hasbara-kontor som jag".

Jag vet att sanningen är det värsta ni vet.

Sanningen ?? Fan svamlar du om ?

Sanningen att hon var en jävla parasit som inte gjorde ett skit för Sverige och nu en kostnad mindre .

Citera
2024-10-24, 10:31
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antialtist
Ganska dålig hasbara där. Du måste förklara för idiotgoym (läsaren) att hon är mindre värd än ett djur och förtjänar att dö. Jag tycker nivån har sjunkit markant sen 7/10. Do better!

Ordbajsare .. Vänsterbliven idiot
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in