Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-25, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Allt det där nämnda behövs och är I grunden bra men det finns ett allt för kortsiktigt agerande ibland som borde dämpas.

Därför tror jag det vore bra med en slags omsättningsskatt på börsen. Säg att 0.1% av försäljningspriset skulle gå iväg direkt som skatt.

Då blir det svårare för robotar som går in imellan på mikrosekunder för att köpa och sälja aktier till andra handlare som redan lagt sina order.

För en ingenjör kan det jämföras med att sätta en stötdämpare på ett massafjäder-system, istället för att ha ett system där små krafter kan starta stora egensvängningar tillför man en dämpare som äter upp rörelseenergi ur systemet. Andra derivatan.
Tycker tvärtom, dessa som ligger kvar länge och låter blankare använda kapitalet och sänka kursen ska betala mer skatt.
Citera
2024-10-25, 16:46
Medlem
Citat:
Allt det där nämnda behövs och är I grunden bra men det finns ett allt för kortsiktigt agerande ibland som borde dämpas.

Därför tror jag det vore bra med en slags omsättningsskatt på börsen. Säg att 0.1% av försäljningspriset skulle gå iväg direkt som skatt.

Då blir det svårare för robotar som går in imellan på mikrosekunder för att köpa och sälja aktier till andra handlare som redan lagt sina order.

För en ingenjör kan det jämföras med att sätta en stötdämpare på ett massafjäder-system, istället för att ha ett system där små krafter kan starta stora egensvängningar tillför man en dämpare som äter upp rörelseenergi ur systemet. Andra derivatan.
Vad är det för problem som du ser med högfrekvenshandel där man bara äger aktien i bråkdelen av en sekund?

/Nyfiken som vill fördjupa mig mer
Citera
2024-10-25, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Vad är det för problem som du ser med högfrekvenshandel där man bara äger aktien i bråkdelen av en sekund?

/Nyfiken som vill fördjupa mig mer

Dom följer bara flocken och driver därmed på svängningarna istället för att dämpa dom som jag skrev. Dessutom är algoritmerna så snabba att dom hinner in som mellanhand mellan dig och din motpart.
Citera
2024-10-25, 17:13
Medlem
Kirobas avatar
Citat:
Dom följer bara flocken och driver därmed på svängningarna istället för att dämpa dom som jag skrev. Dessutom är algoritmerna så snabba att dom hinner in som mellanhand mellan dig och din motpart.
De hinner även lägga och dra tillbaks orders så snabbt att vi andra inte ens hinner se dem. Men det påverkar de andra algoritmhandlarna.
Möjligen en dämpande faktor vore en tidslimit som de måste ligga kvar (kanske så lång tid som det tar oss människor att knappa in och i följdsteget godkänna).
Händer mig regelbundet att jag inte hinner se om min order hamnar först i kön eller den andra orderläggarens (kan varit stiltje längre tid men i samma millisekund lägger vi samma order (den andres alltid större))
Edit
Behöver jag tillägga att jag alltid blir 2
Citera
2024-10-25, 17:56
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Många tankar och många åsikter kommer det bli, men frågan är den jag ställer
1:Borde inte Blankning vara förbjudet ? i så fall varför eller varför inte?
2:Borde Robothandel vara förbjudet ? i så fall varför inte (se 1 ) många kommer säga omsättningen ?
3:Borde det inte vara rimligt att Kortsiktig handel (trading under 24timmar) ska beskattas högre?

Varför jag frågar är att börsen blivit rena lekstugan sista åren, med (vissa) trejders som ska leta vinst till chipspåsen och sex-packen till helgen.
Blankning är INTE ok om det finns för mycket (ful)verktyg för dom som dom utnyttjar, Menar att blankarna använder för mycket verktyg (Robotar/trejders)
Får väl se hur länge tråden hålls uppe av Vissa Trejder Mods
Tankar?

Blankning fyller en central funktion då det bidrar med insyn på marknaden och signalerar att vissa bolag är övervärderade, alternativt helt kriminella och därför är aktierna värdelösa.En hög andel blankade aktier signalerar att marknadsaktörer tror att något inte står rätt till med bolagets finanser, ledning (fuffens) affärsmodell eller rent av marknadsposition då de är i en döende sektor.

Varför ska kortsiktig aktiehandel beskattas högre?
Snarare bör vi ha ännu färre regleringar och generösare förlustavdrag t.ex än där man kan bara kvitta 70% av förlusterna mot vinsterna.
Citera
2024-10-25, 20:16
Medlem
NickeNicknames avatar
Förvånansvärt intressanta inlägg, förväntade mig det sedvanliga OMSÄTTNINGEN Som trejders/Robotar tillför,pls keep up
Citera
2024-10-25, 23:41
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Förvånansvärt intressanta inlägg, förväntade mig det sedvanliga OMSÄTTNINGEN Som trejders/Robotar tillför,pls keep up

https://www.reddit.com/r/VampireStoc...ost_likely_be/

Här har du en aktie som pump-n-dumpas genom ett aktivt pågående bedrägeri.

Notera vilken dyr årsränta det är för att låna aktier för att blanka bolaget.
https://www.iborrowdesk.com/report/GLXG

Blankare vet att detta är ett skitbolag som kommer kollapsa då det är baserat (sannolikt) på ett bedrägeri, därför är de redo att betala en årsränta på nästan 69% för att få låna aktier som de sedan säljer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in