Citat:
Ursprungligen postat av
NickeNickname
Många tankar och många åsikter kommer det bli, men frågan är den jag ställer
1:Borde inte Blankning vara förbjudet ? i så fall varför eller varför inte?
2:Borde Robothandel vara förbjudet ? i så fall varför inte (se 1 ) många kommer säga omsättningen ?
3:Borde det inte vara rimligt att Kortsiktig handel (trading under 24timmar) ska beskattas högre?
Varför jag frågar är att börsen blivit rena lekstugan sista åren, med (vissa) trejders som ska leta vinst till chipspåsen och sex-packen till helgen.
Blankning är INTE ok om det finns för mycket (ful)verktyg för dom som dom utnyttjar, Menar att blankarna använder för mycket verktyg (Robotar/trejders)
Får väl se hur länge tråden hålls uppe av Vissa Trejder Mods
Tankar?
Det är inte trejder som sänker kursen, många aktier blev pandemi dopade, det ser du via dom flesta aktiekurvor om du zoomar ut. 2020-2022 dessa gick upp som raketer.
Att kunna sälja eller trejda är mycket viktigt, ställde samma fråga i rikatillsammans, fick rådet sälj inte, men jag sålde, visa sig vara det bästa jag gjort, kursen fortsatte ner ordentligt, man kan säga dessa gånger jag legat kvar har jag förlorat som mest, man hoppas, nu kan den inte fortsätta ner mycket till, men vecka efter vecka fortsätter den ner, ska man kunna få en förhoppning om vinst ligger det mycket långt fram i tiden. Brukar skriva på placera forum, ibland lägger någon upp bild nu vågar jag inte ligga kvar längre, dom visa hur dom sålt med några hundra tusen back, man kan tydligt se dom legat kvar mycket länge, samt jag förstår dom, inte kul o se halva placeringen gått upp i rök och nå ursprungskursen ligger otroligt långt bort, om den ens kommer nå dit igen.
Liknande har jag själv haft i både storskogen, volvo cars, HM, Ericksson, Sinch med flera, räddningen är att jag vågat trycka sälj, kunnat vänta in tills den gått ner, fått en uppgång som reducerat förlusten, men kursen har aldrig nått den ursprungliga kursen jag först köpte på, dvs skulle jag inte sålt skulle jag inte heller kunnat nå tillbaka. Blankning tro jag inte är problemet, det ser jag på många aktier som har hög blankning, dessa ligger på topp ang mest blankade aktier, men kursen stiger ändå, det spelar inge roll dessa aktier ligger på 10-14% i blankning, den kan går upp ändå. medans vissa bara ligger på 3-5% och fortsätter ner.
Finns en anledning kurser går ner just nu, det har inget med varken robot eller blankning eller trading o göra.
Tar man ex Avanza blir man belönad för man trejda, man får lägre courtage, man får verktyg gratis osv. dvs jag har inte sökt dessa själv utan Avanza hörde av sig, vi kan erbjuda dig detta helt gratis. tryck bara OK! om du godkänner avtalet.