Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-24, 20:40
Medlem
NickeNicknames avatar
Många tankar och många åsikter kommer det bli, men frågan är den jag ställer
1:Borde inte Blankning vara förbjudet ? i så fall varför eller varför inte?
2:Borde Robothandel vara förbjudet ? i så fall varför inte (se 1 ) många kommer säga omsättningen ?
3:Borde det inte vara rimligt att Kortsiktig handel (trading under 24timmar) ska beskattas högre?

Varför jag frågar är att börsen blivit rena lekstugan sista åren, med (vissa) trejders som ska leta vinst till chipspåsen och sex-packen till helgen.
Blankning är INTE ok om det finns för mycket (ful)verktyg för dom som dom utnyttjar, Menar att blankarna använder för mycket verktyg (Robotar/trejders)
Får väl se hur länge tråden hålls uppe av Vissa Trejder Mods
Tankar?
Citera
2024-10-24, 21:53
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
2:Borde Robothandel vara förbjudet ? i så fall varför inte (se 1 ) många kommer säga omsättningen ?
3:Borde det inte vara rimligt att Kortsiktig handel (trading under 24timmar) ska beskattas högre?

Varför jag frågar är att börsen blivit rena lekstugan sista åren, med (vissa) trejders som ska leta vinst till chipspåsen och sex-packen till helgen.
Blankning är INTE ok om det finns för mycket (ful)verktyg för dom som dom utnyttjar, Menar att blankarna använder för mycket verktyg (Robotar/trejders)
Tankar?
1) nej, varför skulle det vara förbjudet? Om jag tror att en aktie är på väg ned, lånar den och säljer, varför inte?
2) möjligen, arbitrage på millisekunder är inte riktigt ok
3) rimligast vore att inte beskatta alls, eller beskatta alla inkomster lika, oavsett arbete eller handel.
Citera
2024-10-24, 23:03
Medlem
topsids avatar
1. Borde blankning vara förbjudet?
Nej, blankare hittar övervärderade bolag och bidrar till rättvisa priser. Förbud skulle göra marknaden mindre effektiv.

2. Borde robothandel vara förbjudet?
Nej, robothandel ger likviditet och snabbare prisbildning. Förbud skulle även skada småsparare och göra marknaden segare.

3. Borde kortsiktig handel beskattas högre?
Nej, högre skatt på kortsiktig handel minskar likviditeten och skulle skada samtliga aktörer. Marknaden behöver både långsiktiga och kortsiktiga handlare för att fungera bra.

Med det sagt så kan det kännas orättvist för små aktörer på börsen eftersom de inte har samma resurser som stora institutioner. Men livet är orättvist.
Citera
2024-10-24, 23:08
Medlem
Citat:

Tankar?
1. Blankning av aktier har pågått sedan 1600-talet. Under 400 år så har man ansett att det är bra med blankning då det ger en mer korrekt prissättning av aktier då både de som tror på en prisuppgång och en prisnedgång kan handla med aktien och på så sätt dämpa fluktrationen. Tänk på att det är den person i världen som är beredd att betala absolut mest för en aktie som faktiskt sätter den senaste kursen. Om samtidigt någon annan som tror på en prisnedgång säljer så dämpas uppgången och man får en stabilare kurs.

2. Att man sätter in en dator på att man vill köpa/sälja till en fast kurs är bra. Skulle vara svårt att sitta en hel dag och vänta på att triggern inträffar. Bra att kunna lägga en köporder till fast kurs och att den automatiskt blir avvecklad

3. Nej, vad spelar det för roll om du äger en aktie i 1 sekund eller 1 år? Bara konstatera att man betalar köp- och säljcourtage vilket belastar en eventuell vinst. Trading leder därför till mer utgifter vilket innebär att man tjänar mindre än vid långsiktig investering.
Om du köper aktie i ett bolag för 100 kr och du behåller ett år och säljer för 120 kr så betalar du två courtage och får ut knappt 20 kr i vinst. Samtidigt så väljer andra att traida samma aktie. De startar också på 100 kr. De äger aktien en timme var, 8 handel per dag under 250 dagar ger 2000 köp- och 2000 säljcourtage. De avslutar ju också med att slutkursen är 120 kr. De 20 kr i vinst ska nu belastas med 4000 st courtage så det är inte troligt att så många tjänat något. Långsiktigt ägande medför att man håller nere kostnaderna och därmed ökar chansen till att tjäna pengar.
Senast redigerad av Mynicname 2024-10-24 kl. 23:11.
Citera
2024-10-25, 06:16
Medlem
Citat:

Tankar?
Det är ett debatterat och lite känslig ämnen vad gäller blankning. Det har också varit förbjudet i Sverige historiskt sett. Framtiden får utvisa huruvida detta fenomen ska fortsätta att tillåtas eller inte?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blankning
Citera
2024-10-25, 07:53
Medlem
1) Nej blankning behövs. Om jag vill äga långsiktigt och andra vill låna mina aktier mot en avgift för att göra en kortsiktig vinst så ska de kunna göra det. Win-win!

2) Äger man långsiktigt så spelar kursfluktuationer ingen roll. Låt robotarna handla bäst de vill.

3) Jag är långsiktig investerare men vill inte ha en massa komplexa skatteregler - samma för alla. Bäst vore noll i skatt på kapitalvinster och noll i bidrag för kapitalförluster, t ex ränteavdrag kan de ta bort.
Citera
2024-10-25, 08:47
Medlem
Kirobas avatar
Problemet är alla nya alternativ bankerna erbjuder som är så komplicerade att få ens orkar läsa villkoren. De ser endast orimliga vinsten inte att de kan förlorar allt.

Underliggande information mörkas alltmer. För några år sedan fanns saiter som visade 10 nivåer.

Vilken mäklare som är aktiv syns inte längre (algoritmhandlare)
Hur aktiva mäklarna varit historiskt är borttaget.

Öppna forumen är utrotningshotade. Allt fler söker sig till Discordar.

Småspararna är förlorarna, de får sanktionsavgifterna för bagatellartade fel. Jag blev massivt hotad av AVAs kontrollavdelning som ansåg att jag marknadspåverkade/ handlade med enpetare. Köpte en post med ca 50 TO och då det var ett stort gap till nästa nivå köpte jag en TO på den nivån högre, vilket höjde med ca 25 %.

Målet tycks vara att vi ska bort från marknaden.
Citera
2024-10-25, 08:50
Medlem
Citat:

Tankar?
Det är inte trejder som sänker kursen, många aktier blev pandemi dopade, det ser du via dom flesta aktiekurvor om du zoomar ut. 2020-2022 dessa gick upp som raketer.
Att kunna sälja eller trejda är mycket viktigt, ställde samma fråga i rikatillsammans, fick rådet sälj inte, men jag sålde, visa sig vara det bästa jag gjort, kursen fortsatte ner ordentligt, man kan säga dessa gånger jag legat kvar har jag förlorat som mest, man hoppas, nu kan den inte fortsätta ner mycket till, men vecka efter vecka fortsätter den ner, ska man kunna få en förhoppning om vinst ligger det mycket långt fram i tiden. Brukar skriva på placera forum, ibland lägger någon upp bild nu vågar jag inte ligga kvar längre, dom visa hur dom sålt med några hundra tusen back, man kan tydligt se dom legat kvar mycket länge, samt jag förstår dom, inte kul o se halva placeringen gått upp i rök och nå ursprungskursen ligger otroligt långt bort, om den ens kommer nå dit igen.
Liknande har jag själv haft i både storskogen, volvo cars, HM, Ericksson, Sinch med flera, räddningen är att jag vågat trycka sälj, kunnat vänta in tills den gått ner, fått en uppgång som reducerat förlusten, men kursen har aldrig nått den ursprungliga kursen jag först köpte på, dvs skulle jag inte sålt skulle jag inte heller kunnat nå tillbaka. Blankning tro jag inte är problemet, det ser jag på många aktier som har hög blankning, dessa ligger på topp ang mest blankade aktier, men kursen stiger ändå, det spelar inge roll dessa aktier ligger på 10-14% i blankning, den kan går upp ändå. medans vissa bara ligger på 3-5% och fortsätter ner.
Finns en anledning kurser går ner just nu, det har inget med varken robot eller blankning eller trading o göra.
Tar man ex Avanza blir man belönad för man trejda, man får lägre courtage, man får verktyg gratis osv. dvs jag har inte sökt dessa själv utan Avanza hörde av sig, vi kan erbjuda dig detta helt gratis. tryck bara OK! om du godkänner avtalet.
Senast redigerad av hjorten16 2024-10-25 kl. 08:54.
Citera
2024-10-25, 09:30
Medlem
Allt det där nämnda behövs och är I grunden bra men det finns ett allt för kortsiktigt agerande ibland som borde dämpas.

Därför tror jag det vore bra med en slags omsättningsskatt på börsen. Säg att 0.1% av försäljningspriset skulle gå iväg direkt som skatt.

Då blir det svårare för robotar som går in imellan på mikrosekunder för att köpa och sälja aktier till andra handlare som redan lagt sina order.

För en ingenjör kan det jämföras med att sätta en stötdämpare på ett massafjäder-system, istället för att ha ett system där små krafter kan starta stora egensvängningar tillför man en dämpare som äter upp rörelseenergi ur systemet. Andra derivatan.
Citera
2024-10-25, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Allt det där nämnda behövs och är I grunden bra men det finns ett allt för kortsiktigt agerande ibland som borde dämpas.

Därför tror jag det vore bra med en slags omsättningsskatt på börsen. Säg att 0.1% av försäljningspriset skulle gå iväg direkt som skatt.

Då blir det svårare för robotar som går in imellan på mikrosekunder för att köpa och sälja aktier till andra handlare som redan lagt sina order.

För en ingenjör kan det jämföras med att sätta en stötdämpare på ett massafjäder-system, istället för att ha ett system där små krafter kan starta stora egensvängningar tillför man en dämpare som äter upp rörelseenergi ur systemet. Andra derivatan.
En sån skatt skulle kosta mig många tiotusentals kronor per år.
Så nämn inte det där högt.
Citera
2024-10-25, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
En sån skatt skulle kosta mig många tiotusentals kronor per år.
Så nämn inte det där högt.

Mig också, om jag inte anpassade mig och började handla mer långsiktigt.
Citera
2024-10-25, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Mig också, om jag inte anpassade mig och började handla mer långsiktigt.
Det vill vi inte. Snabba och många affärer är mer lönsamt och roligare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in