2024-10-25, 18:10
Medlem
-Grillo-s avatar
Jag är helt ny på området, så ha överseende för dumma frågor...

Jag kan ingenting om AI men brukar diskutera historia, arkeologi och astronomi med https://chatgpt.com/ Jag köpte abonnemang för $25 per månad, så jag har tillgång till de olika programmen.

Jag använder ChatGTP 4.o, men nu ser jag att det finns ChatGTP o1. Så vilken är bäst? Vad är skillnaden?

Vad kan man göra med de olika programmen (vet inte ens om "program" är rätt ord). T.ex. DALL-E kan skapa bilder. Vilken ska man använda för att föra festliga bilder bäst. Detta blev jag imponerad av, Jimmie Åkesson pratar arabiska; https://www.youtube.com/watch?v=JFS_EUp3KeY

Är ute efter att kunna göra nått liknande, men det kanske jätteavancerat?

Såklart att jag bara kan fråga ChattGTP, men jag vill gärna ha mänskliga synpunkter.
2024-10-25, 18:21
Medlem
-Grillo-s avatar
Ev. ska jag syssla med att göra lite elektriska saker med Arduino, men kan inte programmera... Jag ser att många skriver om just programmering här. Kan man enkelt få programkod? Det är inga avancerade program, bara för skoj skull.
2024-10-25, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Grillo-
Ev. ska jag syssla med att göra lite elektriska saker med Arduino, men kan inte programmera... Jag ser att många skriver om just programmering här. Kan man enkelt få programkod? Det är inga avancerade program, bara för skoj skull.
Iom att du skrev detta inlägg så förutsätter jag att du är homo sapiens och inte en chimpans/organugtang som har fått tag på ett tagentbord, så för att då svara på din fråga, ja, du kan få fram Python kod eller whatever till din Arduino med hjälp av t.ex. Claude.ai (bättre än gpt4o för Python tycker jag iaf) så det är bara att tuta och köra.
Editoängen som inte framgick så tydligt som jag försöker att göra är att så länge du är människa så kan du programmera med AI det är så enkelt (OBS stora projekt blir ju så klart svårt men ja du kan göra lite grejer iaf)
Senast redigerad av BronyFurry 2024-10-25 kl. 18:51.
2024-10-25, 19:17
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Grillo-
Jag är helt ny på området, så ha överseende för dumma frågor...

Jag kan ingenting om AI men brukar diskutera historia, arkeologi och astronomi med https://chatgpt.com/ Jag köpte abonnemang för $25 per månad, så jag har tillgång till de olika programmen.

Jag använder ChatGTP 4.o, men nu ser jag att det finns ChatGTP o1. Så vilken är bäst? Vad är skillnaden?

Vad kan man göra med de olika programmen (vet inte ens om "program" är rätt ord). T.ex. DALL-E kan skapa bilder. Vilken ska man använda för att föra festliga bilder bäst. Detta blev jag imponerad av, Jimmie Åkesson pratar arabiska; https://www.youtube.com/watch?v=JFS_EUp3KeY

Är ute efter att kunna göra nått liknande, men det kanske jätteavancerat?

Såklart att jag bara kan fråga ChattGTP, men jag vill gärna ha mänskliga synpunkter.
Förmodar att du skojar.

Har du läst ens en introduktion? Open Ai, som du nu pröjsar massa pengar till har hjälpsidor du kan läsa igenom.

Nej, du kommer inte kunna göra några videor på någon som helst rimlig nivå.

Nej, du kan inte fråga ChatGPT eftersom du inte ens vet vad du själv vill.

De två versionerna du frågar om använder man med fördel till olika saker. Så beroende på vad du ska göra så väljer du den modell som passar bäst för syftet. Inte heller här kommer ChatGPT kunna ge dig ett sant och relevant svar.

För ”festliga bilder” kan du använda vilken ai-modell som helst som gör dessa bilder åt dig.
2024-10-26, 00:19
Medlem
neomunaas avatar
Kör https://poe.com/ så betalar du en kostnad och får tillgång till ChatGPT, 4o, Claude, och massa andra modeller för en kostnad.

o1 ska nog läsa på vad det är först innan du ställer frågan vad skillnaden är.

Dalle 2 och Dalle 3 är sådär, rätt bra på historiskt konst men dyr att använda och saknar en hel del att önska. Det finns Stable diffusion, flux + andra modeller som är betydligt bättre - som dessutom är gratis.

Jimmy Åkesson snackar arabiska gjordes med Eleven Labs voice cloning.

Claude är bäst för att komma fram med start för projekt till ex Arduino, beskriv tydligt vad du vill åstakomma och säg att du vill ta det metodiskt och be Claude vänta med att skriva koden åt dig. Sen kan du ta det till o1 så kan nog o1 hjälpa dig strukturera projektet bättre. Du kan be GPT att "zip and give dl link" o liknande för att få en länk till vad den svarar.
2024-10-27, 06:50
Medlem
-Grillo-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa
Kör https://poe.com/ så betalar du en kostnad och får tillgång till ChatGPT, 4o, Claude, och massa andra modeller för en kostnad.

o1 ska nog läsa på vad det är först innan du ställer frågan vad skillnaden är.

Dalle 2 och Dalle 3 är sådär, rätt bra på historiskt konst men dyr att använda och saknar en hel del att önska. Det finns Stable diffusion, flux + andra modeller som är betydligt bättre - som dessutom är gratis.

Jimmy Åkesson snackar arabiska gjordes med Eleven Labs voice cloning.

Claude är bäst för att komma fram med start för projekt till ex Arduino, beskriv tydligt vad du vill åstakomma och säg att du vill ta det metodiskt och be Claude vänta med att skriva koden åt dig. Sen kan du ta det till o1 så kan nog o1 hjälpa dig strukturera projektet bättre. Du kan be GPT att "zip and give dl link" o liknande för att få en länk till vad den svarar.
Tack för vänligt svar!

Ska byta abonnemang till Poe!
2024-11-09, 09:48
Medlem
-Grillo-s avatar
Har bytt till Poe nu, den verkar bättre då man får tillgång till alla chatt-robotar. Man får 1 000 000 poäng per månad, o så mycket använder jag den inte (det dras lite vid varje användning).

Igår undrade jag hur satanistiska ritualer går till, men då o då så stod det "I can't assist you with that!" fastän jag haft konversation på svenska. Den vill inte beskriva hur en del ritualer går till!? Då menar jag typ LaVey-satanism o inte nån form av djävulsdyrkan o offrande av barn eller katter.

Sen är väl Grok Elon Musk's chatt-robot? Den borde väl vara mindre PK? Jag har inte hunnit testa den riktigt, men den svarade i.a.f. på hur ritualerna går till. Eller hur ligger det till med det?
2024-11-10, 22:46
Moderator
Ruskigbusss avatar
Det finns en mängd trådar i det här forumet. Börja där.

*Tråd låst*
/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in