Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-25, 22:18
Medlem
bellusorcas avatar
Hur förstod du att någon i din närhet var psykotisk (alltså hade svårt att skilja på verklighet och fantasi)?

Och när, alltså hur lång tid tog det innan du förstod vad som pågick? Antar att det kan ta allt från minuter till dagar beroende på hur personen beter sig.

Ha en trevlig helg!
Citera
2024-10-25, 22:23
Medlem
Hegamons avatar
Det tog ett bra tag, för jag visste inte om symptomen eller ens vad psykos var.
Citera
2024-10-25, 22:25
Medlem
bellusorcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det tog ett bra tag, för jag visste inte om symptomen eller ens vad psykos var.

Ge mig lite detaljer då. Vad hände? Vad hade h*n för symtom?
Citera
2024-10-25, 22:47
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellusorca
Ge mig lite detaljer då. Vad hände? Vad hade h*n för symtom?

Det första aha-symptomet var att personen smög runt i trädgården som en ninja, dvs hukade och smög. När jag kom dit, attackerade personen genom att springa full fart 30 meter och sedan försöka hockey-tackla mig. Jag var beredd för jag hade ju uppfattat personen som skum under några veckor och hann hoppa undan. Jag var förberedd och anade mig till att något sådant skulle kunna hända.

Symptom som stirrig, provokativ, labil och verkade leva i en egen värld, dvs ha en egen tolkning av vad som händer i omvärlden runt personen.

Någon tid innan detta hade personen börjat låta som en fågel, jag sade till denna att hålla käften, då fick denna ett vredesutbrott och slog mig i huvudet med ett knytnävslag så jag for i golvet. Sedan lyfte han upp mig i luften med två armar och slängde in mig med huvudet före i en dörr så dörren flög upp och jag flög ut på andra sidan och in i en trapp. Sedan tog han tag i huvudet på mig och knäade mig fyra gånger över munnen så samtliga tänder i över och underkäken lossnade.

Som tur var växte tänderna fast men det trodde tandläkaren först att dom inte skulle göra, det var stor förvåning från tandläkaren sida. Jag har än i dag en tand i högerkäken som sitter intryckt en bit i käken.
Senast redigerad av Hegamon 2024-10-25 kl. 22:52.
Citera
2024-10-27, 23:45
Medlem
nonameds avatar
Har själv många historier när jag varit psykotisk men aldrig full psykos.
Citera
2024-11-10, 08:20
Medlem
bellusorcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Har själv många historier när jag varit psykotisk men aldrig full psykos.

Förstod folk i din närhet det fort? Att du var psykotisk. Förstod du det själv ens?
Citera
2024-11-10, 10:07
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Förstod folk i din närhet det fort? Att du var psykotisk. Förstod du det själv ens?
Både ja och nej. Ingen som diskuterade det med mig. Polisupphämtning efter några månader utan ett samtal eller kontakt med psykvården.
Citera
2024-11-23, 10:41
Medlem
Citat:
Hur förstod du att någon i din närhet var psykotisk (alltså hade svårt att skilja på verklighet och fantasi)?

Och när, alltså hur lång tid tog det innan du förstod vad som pågick? Antar att det kan ta allt från minuter till dagar beroende på hur personen beter sig.

Ha en trevlig helg!

Vilken diagnos gäller det? Din fråga är brett ställd?

Precis som du skriver så får personen svårt att tolka verkligheten korrekt och det kan märkas på olika sätt.

De jag träffat på har börjat säga saker som inte stämmer. Det har kunnat vara vanliga saker som skulle kunna stämma som att man träffat den och den eller saker helt uppåt väggarna typ att grannen är en galen yxmördare eller att man tar emot meddelanden från brödrosten.
Citera
2024-11-23, 12:25
Medlem
bellusorcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Vilken diagnos gäller det? Din fråga är brett ställd?

Precis som du skriver så får personen svårt att tolka verkligheten korrekt och det kan märkas på olika sätt.

De jag träffat på har börjat säga saker som inte stämmer. Det har kunnat vara vanliga saker som skulle kunna stämma som att man träffat den och den eller saker helt uppåt väggarna typ att grannen är en galen yxmördare eller att man tar emot meddelanden från brödrosten.

Vet inte dom psykos är en diagnos i sig?
Sen kan ju anledningen till vad som ligger bakom en psykos var olika men det var inte det intressanta för mig i trådstarten. Var mer intresserad av hur man som närstående börjar förstå att personen är psykotisk.

Om någon får ett meddelande från brödrosten, tänker du först ”haha konstigt skämt”, eller blev du direkt misstänksam att personen har blivit koko?

Låter för övrigt som att du träffat många med psykos, det är väl inte så vanligt haha. Hur kommer det sig?
Citera
2024-11-23, 12:50
Medlem
Citat:
Vet inte dom psykos är en diagnos i sig?
Sen kan ju anledningen till vad som ligger bakom en psykos var olika men det var inte det intressanta för mig i trådstarten. Var mer intresserad av hur man som närstående börjar förstå att personen är psykotisk.

Om någon får ett meddelande från brödrosten, tänker du först ”haha konstigt skämt”, eller blev du direkt misstänksam att personen har blivit koko?

Låter för övrigt som att du träffat många med psykos, det är väl inte så vanligt haha. Hur kommer det sig?

Nja att vara psykotisk är väl ett symptom och inte en diagnos som jag förstått det.

Nej, inte träffat många direkt. En lite äldre relativt nära sen +20 år med flertalet stressutlösta psykoser men vet inte diagnos. Inte schizofreni i alla fall. Kanske vanföreställningssyndrom.

En som jag jobbade med hade diagnosen paranoid schizofreni. Tror inte det heter så längre.

Min mamma hade Alzheimers och hade inte psykoser men mellan varven rätt grava vanföreställningar. Hyfsat normal att prata med annars.

Men gemensamt för alla tre är att dom i början av en dålig period sa och/eller gjorde konstiga saker. Samt ökad stressnivå, oro.

På han jag jobbade med märktes det på att han inte fick jobbet gjort. Han kunde inte fokusera på jobbet.

Nu när jag träffat personer med en historik med psykoser och de sa nåt sånt där jättekonstigt skulle jag nog reagera direkt. Innan hade jag nog bara tänkt att dom drev med mig och att jag inte fattade humorn.
Citera
2024-11-23, 13:01
Medlem
bellusorcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Nja att vara psykotisk är väl ett symptom och inte en diagnos som jag förstått det.

Nej, inte träffat många direkt. En lite äldre relativt nära sen +20 år med flertalet stressutlösta psykoser men vet inte diagnos. Inte schizofreni i alla fall. Kanske vanföreställningssyndrom.

En som jag jobbade med hade diagnosen paranoid schizofreni. Tror inte det heter så längre.

Min mamma hade Alzheimers och hade inte psykoser men mellan varven rätt grava vanföreställningar. Hyfsat normal att prata med annars.

Men gemensamt för alla tre är att dom i början av en dålig period sa och/eller gjorde konstiga saker. Samt ökad stressnivå, oro.

På han jag jobbade med märktes det på att han inte fick jobbet gjort. Han kunde inte fokusera på jobbet.

Nu när jag träffat personer med en historik med psykoser och de sa nåt sånt där jättekonstigt skulle jag nog reagera direkt. Innan hade jag nog bara tänkt att dom drev med mig och att jag inte fattade humorn.

Så intressant.

Första (?) gången jag träffade en med psykos pratade han om seriefigurer som om de vore riktiga människor i vårt liv. Förstod inte först och skrattade mest, försökte väl haka på samtalet men tänkte ”fan vilken konstig humor”. Att han inte var riktigt frisk tog faktiskt ganska lång tid för mig att förstå och det var när han började påstå grejer om mig.
Citera
2024-11-25, 03:17
Medlem
nonameds avatar
Just nu är det en äldre herre som går runt i området. Han pratar högre och mer för varje gång han går förbi min lägenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in