Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-26, 06:43
Medlem
Dennos avatar
Snabb sammanfattning.
Byggde en liten landningssida med affiliatelänkar på förra året. Gjorde det mest på skoj för att se om det skulle generera något.
Och det gjorde det. Blev ca 5000 euro på ett år.
Skulle så klart deklarerat dessa och det var tanken. För jag vet ju att företagen rapporterar in.
På grund av många personliga dilemman så var jag på en riktigt dålig plats mentalt när det skulle deklareras. Så för att "få undan" den deklarerade jag bara mitt riktiga jobb och skickade in den. Hade inte ens en tanke på sidoprojektet. Fanns inte energi att tänka mer än i stunden.

Men nu har ju företaget rapporterat in min inkomst från verksamheten. Och jag har fått ett brev från skatteverket. Där dom vill veta om uppgifterna stämmer. Och det gör det så klart.

Men vad händer nu? Kommer jag få skatta på de missade pengarna och så är det bra sedan?
Eller kommer jag bli stämplad som brottsling och förd till tinget? Hur ska jag bemöta skattemyndigheten? Det är en ärlig miss men jag förstår ju också att det är bara mitt fel. Jag missade att göra en efterreglering.

Sidan var ett kul projekt men förnyade den inte vid årsskiftet utan avslutade den. Också på grund av min sociala situation med ork osv.
Nu släpar lite inkomster från i år. Ca 2000 euro men det får jag ju deklarera på 2024 års deklaration.
Citera
2024-10-26, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Snabb sammanfattning.
Byggde en liten landningssida med affiliatelänkar på förra året. Gjorde det mest på skoj för att se om det skulle generera något.
Skulle så klart deklarerat dessa och det var tanken. För jag vet ju att företagen rapporterar in.
På grund av många personliga dilemman så var jag på en riktigt dålig plats mentalt när det skulle deklareras. Så för att "få undan" den deklarerade jag bara mitt riktiga jobb och skickade in den. Hade inte ens en tanke på sidoprojektet. Fanns inte energi att tänka mer än i stunden.

Men nu har ju företaget rapporterat in min inkomst från verksamheten. Och jag har fått ett brev från skatteverket. Där dom vill veta om uppgifterna stämmer. Och det gör det så klart.

Men vad händer nu? Kommer jag få skatta på de missade pengarna och så är det bra sedan?
Eller kommer jag bli stämplad som brottsling och förd till tinget? Hur ska jag bemöta skattemyndigheten? Det är en ärlig miss men jag förstår ju också att det är bara mitt fel. Jag missade att göra en efterreglering.

Sidan var ett kul projekt men förnyade den inte vid årsskiftet utan avslutade den. Också på grund av min sociala situation med ork osv.
Nu släpar lite inkomster från i år. Ca 2000 euro men det får jag ju deklarera på 2024 års deklaration.

Du blir väl beskattad på beloppet plus skattetillägg 40% på skatten du påförs.
Citera
2024-10-26, 07:08
Medlem
tnems avatar
Citat:
Snabb sammanfattning.

Missade att du redan var uttagen för gransknig
Senast redigerad av tnem 2024-10-26 kl. 07:10.
Citera
2024-10-26, 07:20
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du blir väl beskattad på beloppet plus skattetillägg 40% på skatten du påförs.
Är det så det brukar bli när man missar?
Första gången jag missar deklarera något så känner mig stressad. Ser liksom hur hela livet raseras. Är en person som tycker det är viktigt att göra rätt för mig. Därför grämer detta mig.
Även om jag förstår att jag såklart inte är ensam om att missa saker.
Citera
2024-10-26, 12:09
Medlem
Citat:
Är det så det brukar bli när man missar?
Första gången jag missar deklarera något så känner mig stressad. Ser liksom hur hela livet raseras. Är en person som tycker det är viktigt att göra rätt för mig. Därför grämer detta mig.
Även om jag förstår att jag såklart inte är ensam om att missa saker.

Jag kanske tog i för hårt. I vissa situationer tas skattetillägg inte ut. Men skatten på inkomsten slipper du inte ifrån ändå.
https://www.skatteverket.se/privat/s...f6fd2c1fc.html
Citera
2024-10-26, 13:12
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Jag kanske tog i för hårt. I vissa situationer tas skattetillägg inte ut. Men skatten på inkomsten slipper du inte ifrån ändå.
https://www.skatteverket.se/privat/s...f6fd2c1fc.html

Jag räknar med tillägg. Det känns rimligt eftersom det är en förhållandevis stor summa. Eller jag vet knappt vad som är en stor summa. Men känns som en stor summa.
Citera
2024-10-26, 14:48
Medlem
eltonkebabs avatar
Inte värre än att du får erkänna ditt misstag och betala? Säg att du gjorde en miss bara.
Citera
2024-10-26, 16:34
Medlem
Erkänn OCH förklara varför. Sedan är det upp till Skatteverket OM det blir skattetillägg shablonmässigt.

Vid MEDVETNA skatteflyktförsök/bokföringsbrott kan det bli domstol med möjliga värre straff, men det var det INTE i det här fallet.
Citera
2024-10-26, 16:36
Medlem
Kan ju bli skattebrott också men du klarar nog gränsen, är väl 1 basbelopp
Citera
2024-10-26, 21:13
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Erkänn OCH förklara varför. Sedan är det upp till Skatteverket OM det blir skattetillägg shablonmässigt.

Vid MEDVETNA skatteflyktförsök/bokföringsbrott kan det bli domstol med möjliga värre straff, men det var det INTE i det här fallet.

Ja självklart ska jag erkänna. Det finns ingen tvekan om det. Får ringa och prata med handläggaren på måndag. Se vad hon säger i frågan.
Citera
2024-10-26, 21:20
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Kan ju bli skattebrott också men du klarar nog gränsen, är väl 1 basbelopp
2023 var 1 basbelopp 52500kr.
Räknar jag om min summa snabbt bara via forex så landar jag på 63000.då ligger jag 10k över satt basbelopp 2023. Nu ligger iofs euron lite högre idag. Runt 12. 2023 låg den runt 11 då landar jag på 56 ca. Och jag får ju räkna på aktuella valutan den månaden det betalades ut när jag räknar ihop det. Sådan ångest nu. Men får ju skylla mig själv. Bara ta vad det än blir.
Citera
2024-10-27, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Det spelar ingen roll om det är medvetet eller omedvetet man kan ändå bli straffad i domstol. Nu räcker det kanske i detta fall med att TS behöver betala skattetillägg. Gissningsvis så kommer han även att hamna på svarta listan och hans deklarationer kommer i framtiden att granskas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in