Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-11-01, 16:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag tänker insekticider bara sprutas på fält som har grödor, och det har alltid drabbat de insekter som lever nära eller på fälten. Men det har ju inte påverkat myggor och flugor och gråsuggor och tvestjärtar, som lever i sina biotoper.
Klimatet tycker jag inte har förändrats så nämnvärt. Och som någon annan skrev så skulle väl insekter snarare gynnas av värme. Insekter finns överallt - utom där det är som kallast.
Om insektsdöden inte nått till södra halvklotet, skulle jag ändå tippa på att det är luften vindarna
Luftföroreningarna finns framför allt på tre ställen: Kina, Europa och Nordöstra USA Alla på norra halvklotet. Och vindarna blåser runt samma luft runt norra halvklotet. Vindarna blåser inte över ekvatorn.
Det är klart vi ska försöka ta reda på vad det är. Eventuellt är det "kört" för en del insekter. Men deras mångfald gör ju att de kommer tillbaka. De har ju funnits med i jordens historia i flera hundra miljoner år.

Jag tror inte att man ska underskatta klimatförändringarnas betydelse, även om de är små. Det är på grund av dessa som vi fått tillbaka malariamyggan i Sverige, och fästingarnas ökade spridning är också en effekt av att det blivit något varmare. Men alla insekter gillar inte värme. Arter som är anpassade för ett kallare klimat kommer att försvinna.
Citera
2024-11-02, 16:57
Medlem
Jag gillar djur och natur men har då inte märkt något.

Tycker snarare det är skönt med färre insekter.

När fåglar börjar försvinna och blommorna inte längre pollineras, då ska jag bli orolig.
Fram till dess är det bara propaganda från Greta Thunberg.
Citera
2024-11-14, 20:30
Medlem
Nej, lika mycket insekter i Sverige idag som för 35 år sedan. I Skåne har de till och med blivit fler.

Källa: https://www.gp.se/nyheter/sverige/in...5-e2eb6ffd3125
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in