Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-27, 09:42
Medlem
Batleikas avatar
Komplett.se erbjuder färdiga datorpaket där man får en viss rabatt på totalpriset, jämfört med vad delarna kostar om man köper dem separat. Är dessa paket generellt vettiga?

https://www.komplett.se/kampanj/gamer-pc-erbjudanden

Min fråga kan delas upp i tre delar:
1. Är nettopriserna generellt bra?
2. Är det någon aspekt man borde se över?
Jag menar att viss hårdvara ser ut att vara i snålaste/enklaste laget eller liknande?
3. Finns det någon annan återförsäljare som mer generellt har bättre eller annorlunda paket? Vad ”bättre” innebär är förstås subjektivt men de med viss typ av behov kan ju föredra vissa alternativ.
Citera
2024-10-27, 10:37
Medlem
kalkryggars avatar
Jag känner några som bygger datorer och för ca 10 år sen så menade de att Komplett var bra, kunde bygga och komponera ihop datorerna med kvalitet.

Skulle vara intressant att veta om det fortfarande är så?
Citera
2024-10-27, 12:58
Medlem
anarquistens avatar
Personligen gillar jag inte färdiga datorpaket då de alltid har för många svaga länkar i kedjan dvs. man stoppar ofta in äldre komponenter man vill bli av med, ihop med nya.

När halva datorn består av snik-delar som är precis på gränsen att orka driva burken så blir det sällan bra.

Jag kan ta den här som exempel:

https://www.komplett.se/product/1303...re-gaming-i90#

Kollar man specarna så ser man direkt flera flaskhalsar:

i5-12400F är en okej standardprocessor men för gaming ska du ha en K-processor och inget annat!

kingston fury beast är okej minnen också, men 3200Mhz, herrejösses vilka stenåldersminnen!!? Man får samma fabrikat men dubbelt så snabba för lika mycket pengar idag så här försöker man uppenbarligen rensa hyllorna på lagret

Hårddisken då? Ja en M2:a är ju snabbare än en vanlig ssd, men 3500/2100MB/s i läs/skrivhastighet?Nej tack.. För samma pengar får du t.ex. en seagate firecuda 1TB som klarar 7300/6000Mb, helt annan prestanda i den!
Och ett coolermaster 500w nätagg är verkligen i underkant för en 4060-rigg..

Slutprodukten när man använder gamla delar/svaga komponenter blir en dator fylld med flaskhalsar som funkar dåligt både att spela och streama på, går varm och/eller hänger sig.

Ta ett sånt där paket och stoppa in delarna (eller motsvarande) i "datorbyggare" på inet.se och jämför slutpriset. Sen testar du att gradvis byta ut varje komponent mot det bästa du kan hitta i i samma prisklass.
Tror du blir chockad när du ser hur mycket du egentligen kan få för pengarna med lite egen arbetsinsats.
Citera
2024-10-29, 12:34
Moderator
memymos avatar
PC: köpråd - stationärt --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2024-10-29, 13:25
Medlem
PeterNosters avatar
Jämförelse mellan Komplett, Inet och en till, 6 delar.

Datorkampen – vi testar tre färdigbyggda datorer
https://www.youtube.com/watch?v=KZ7nLx2E3QM
Citera
2024-10-29, 15:21
Medlem
fulvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Personligen gillar jag inte färdiga datorpaket då de alltid har för många svaga länkar i kedjan dvs. man stoppar ofta in äldre komponenter man vill bli av med, ihop med nya.

När halva datorn består av snik-delar som är precis på gränsen att orka driva burken så blir det sällan bra.

Jag kan ta den här som exempel:

https://www.komplett.se/product/1303...re-gaming-i90#

Kollar man specarna så ser man direkt flera flaskhalsar:

i5-12400F är en okej standardprocessor men för gaming ska du ha en K-processor och inget annat!

kingston fury beast är okej minnen också, men 3200Mhz, herrejösses vilka stenåldersminnen!!? Man får samma fabrikat men dubbelt så snabba för lika mycket pengar idag så här försöker man uppenbarligen rensa hyllorna på lagret

Hårddisken då? Ja en M2:a är ju snabbare än en vanlig ssd, men 3500/2100MB/s i läs/skrivhastighet?Nej tack.. För samma pengar får du t.ex. en seagate firecuda 1TB som klarar 7300/6000Mb, helt annan prestanda i den!
Och ett coolermaster 500w nätagg är verkligen i underkant för en 4060-rigg..

Slutprodukten när man använder gamla delar/svaga komponenter blir en dator fylld med flaskhalsar som funkar dåligt både att spela och streama på, går varm och/eller hänger sig.

Ta ett sånt där paket och stoppa in delarna (eller motsvarande) i "datorbyggare" på inet.se och jämför slutpriset. Sen testar du att gradvis byta ut varje komponent mot det bästa du kan hitta i i samma prisklass.
Tror du blir chockad när du ser hur mycket du egentligen kan få för pengarna med lite egen arbetsinsats.

Du kanske har upptäckt något här. Tänk om vissa eller alla butiker säljer dessa färdigbyggda datorer för att bli av med komponenter som gått dåligt? Resultatet blir datorer som är fulla av brister.
Citera
2024-10-29, 16:54
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jämförelse mellan Komplett, Inet och en till, 6 delar.

Datorkampen – vi testar tre färdigbyggda datorer
https://www.youtube.com/watch?v=KZ7nLx2E3QM

Inet är oftast bäst om man vill köpa en färdigbyggd dator, dom gör jobbet bäst helt enkelt.
Citera
2024-10-29, 17:03
Medlem
BekraftadNegers avatar
Köp ett paket som känns prisvärt uppgradera efterhand där du tycker att svagheterna finns.

Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten

De flesta blir säkert chockade när det får sin diagnos om HIV efter en tids analklåda men att någon blir chockad över att spara några tusenlappar på en dator? Så lättskrämda får vi verkligen hoppas att inte ens curlinggenerationen är.
Citera
2024-10-29, 18:55
Medlem
anarquistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger

Så lättskrämda får vi verkligen hoppas att inte ens curlinggenerationen är.

Jag tror inte det är specifikt för curlinggenerationen utan gäller för folk i allmänhet. De flesta har ingen ork att sätta sig in i någonting själva utan går helt efter hur något presenteras.
Därför inser de inte att de blir pålurade gamla komponenter.
Därför inser de inte hur mycket mer de skulle kunna få för samma pengar.

Jag har hjälpt ett antal personer som trott att de hittat ett "fyndpaket" genom att plocka ihop ett annat med brutalt mycket bättre prestanda för samma pengar och jo, de var faktiskt rätt chockade över skillnaden allihop
Citera
2024-10-30, 07:58
Medlem
A-Good-Mans avatar
En kollega köpte en färdigbyggd dator från Komplett och den har fungerat bra i många år nu.

Ett tips som andra nämnt är att också titta på Inet.se. De har en datorbyggare-funktion där du själv kan välja komponenter och sedan låta Inet bygga datorn åt dig mot en extra kostnad.
Citera
2024-10-30, 11:31
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Good-Man
En kollega köpte en färdigbyggd dator från Komplett och den har fungerat bra i många år nu.

Ett tips som andra nämnt är att också titta på Inet.se. De har en datorbyggare-funktion där du själv kan välja komponenter och sedan låta Inet bygga datorn åt dig mot en extra kostnad.

Webhallen också. Jag har en Webhallen byggt, absolut inga klagomål på nåt alls.
Citera
2024-10-30, 15:25
Medlem
A-Good-Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Webhallen också. Jag har en Webhallen byggt, absolut inga klagomål på nåt alls.
Ja Webhallen är bra också. Men jag brukar tycka att Webhallen ofta är dyrare än t.ex. Inet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in