Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-27, 14:54
Medlem
Hej,

Kunde inte skriva hela frågan på titeln, men här kommer den:
Automationstekniker! Vilka färdigheter bör jag utveckla för att bli mer eftersträvat på marknaden som automationstekniker.

Just nu utbildar jag mig till automationstekniker, snart ska jag på min första LIA.
Just nu har jag mycket fritid och funderar på att lära mig andra kunskaper på fritiden. Som till exempel CAD, python och bara kolla/läsa på nätet om Automation branschen.

Ni som har jobbat eller jobbar som automationstekniker/ingenjörer. Vilka "skills" bör jag fokusera på att bli bättre? Behövs CAD? Behövs någon speciell programmering språk som python? Vad rekommenderar ni?

Tack i förhand!
Citera
2024-10-27, 15:03
Medlem
kalkryggars avatar
Jag antar att du är en fena på PLC? Det känns lite självklart att en stor del av utbildningen handlat om just det va?

Men jag skulle satsa på inbyggda system. Alltså c/c++ och elektronik, kretsar mikroprocessorer.

Hur mycket kan du om elektriska mätsystem, filter och sånt? Det kan också vara en sak att pilla med.
Citera
2024-10-27, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag antar att du är en fena på PLC? Det känns lite självklart att en stor del av utbildningen handlat om just det va?

Men jag skulle satsa på inbyggda system. Alltså c/c++ och elektronik, kretsar mikroprocessorer.

Hur mycket kan du om elektriska mätsystem, filter och sånt? Det kan också vara en sak att pilla med.

Hehe nope, jag vet bara vilka PLC/Scada/HMI är för grejer/system. Men har aldrig programmerat dessa. Har bara läst om dem på nätet.

Inbyggda system, menar du typ Arduino och Rapberry pi? För att jag tänker skaffa dem och börja med det också. Just nu kollar jag bara på nätet, om hur man använden Arduino och vad man kan göra med det.

Är det mycket c/c++ än python programmering inom automation?

När det gäller elektriska mätsystem, kan jag absolut noll. Har inte börjat med en kurs inom det ännu.

Tack för svaret by the way!
Citera
2024-10-27, 16:46
Medlem
LeifD2s avatar
Du måste kunna PLC och få PLCn att snacka med andra maskiner (windows och linux) över ethernet.
Du måste också ha goda kunnskaper i att läsa elscheman.
Autcad med någon påbyggnad för el är nog meriternade och et krav om du skall jobba med utveckling. Skall du jobba på golvet behövs inte det.

Programmering av inbyggda system är oftast C/C++ men på serversidan kan du förvänta dig en del python.
Citera
2024-10-27, 17:34
Medlem
Skulle jag vara en lärare nu så skulle alla elever börja bygga ett styrskåp från dag ett.
Ska du vara en automationstekniker är det jättebra att kuna läsa schema och hitta lätt i skåpet.
Du kommer inte långt utan det.

Som tekniker är det mycket hands on work(mäta,koppla,skruva), du kommer inte sitta och programmera, mest du kommer göra är att behöva läsa koden. Vill du ha lite av varje så försök hitta LIA på ett av företag som sysslar med fastighetautomation, typ Nordomatic, KTC och liknande. Vid nyinstallationer får du göra allt och lite till.

Av resurser kan rekommendera Bee Automation på Youtube, han har några bra videos om schemaläsning och felsökning.
Citera
2024-10-27, 20:01
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metallstol
Hehe nope, jag vet bara vilka PLC/Scada/HMI är för grejer/system. Men har aldrig programmerat dessa. Har bara läst om dem på nätet.

Inbyggda system, menar du typ Arduino och Rapberry pi? För att jag tänker skaffa dem och börja med det också. Just nu kollar jag bara på nätet, om hur man använden Arduino och vad man kan göra med det.

Är det mycket c/c++ än python programmering inom automation?

När det gäller elektriska mätsystem, kan jag absolut noll. Har inte börjat med en kurs inom det ännu.

Tack för svaret by the way!

För trådens skull kanske det vore bra om du berättade vilken utbildning du går. Om du inte vill outa dig så försök länka någon liknande med samma inriktning som du har.

Samt hur länge du har gått och långt du har kvar.
Citera
2024-10-27, 22:47
Medlem
Citat:
För trådens skull kanske det vore bra om du berättade vilken utbildning du går. Om du inte vill outa dig så försök länka någon liknande med samma inriktning som du har.

Samt hur länge du har gått och långt du har kvar.

Började nyss. Yrkehögskola, på plats. 2,5 år lång utbildning. Automationstekniker heter den.
Citera
2024-10-27, 22:53
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Började nyss. Yrkehögskola, på plats. 2,5 år lång utbildning. Automationstekniker heter den.

Ok... skulle du kunna skriva vilka ämnen/kurser som utb innehåller? Så man får någon känsla över vilken typ av inriktning den har.

Jag antar att PLC och el-reglerteknik kommer senare i utb? Har den någon robot-programmering?
Citera
2024-10-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ok... skulle du kunna skriva vilka ämnen/kurser som utb innehåller? Så man får någon känsla över vilken typ av inriktning den har.

Jag antar att PLC och el-reglerteknik kommer senare i utb? Har den någon robot-programmering?

Produktionsteknik, Drift & Underhållsteknik, Ellära för automationstekniker, Mekatronik, Styrteknik & Programmering, Robotteknik/programmering.

Här är några kurser. Och ja PLC kommer lite senare i andra året. Robot programmering ska vi också ha, men det blir en liten kurs.
Citera
2024-10-28, 01:21
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Produktionsteknik, Drift & Underhållsteknik, Ellära för automationstekniker, Mekatronik, Styrteknik & Programmering, Robotteknik/programmering.

Här är några kurser. Och ja PLC kommer lite senare i andra året. Robot programmering ska vi också ha, men det blir en liten kurs.

Ok. Om jag vore dig så skulle jag sätta mig med embedded som typ Arduino och Rapberry pi. Det är två saker som är bra att börja med.

Men det kan också tålas att fundera på om du skulle gå direkt på något development board från Microchip eller kanske STM32 Discovery kunde vara något.

Jag tycker nog att du helt enkelt ska börja och sätta dig med C-programmering. Gå igenom någon videokurs. C-programmering går du igenom över en helg. Sen sätter du dig med någon C++. Du behöver bara sitta lite med grunderna. Sen går du på mikroprocessor-programmering. Hitta något paket med projekt som du kan göra.
Senast redigerad av kalkryggar 2024-10-28 kl. 01:23.
Citera
2024-10-28, 08:47
Medlem
TiredEyess avatar
Citat:
Ok. Om jag vore dig så skulle jag sätta mig med embedded som typ Arduino och Rapberry pi. Det är två saker som är bra att börja med.

Men det kan också tålas att fundera på om du skulle gå direkt på något development board från Microchip eller kanske STM32 Discovery kunde vara något.

Jag tycker nog att du helt enkelt ska börja och sätta dig med C-programmering. Gå igenom någon videokurs. C-programmering går du igenom över en helg. Sen sätter du dig med någon C++. Du behöver bara sitta lite med grunderna. Sen går du på mikroprocessor-programmering. Hitta något paket med projekt som du kan göra.

Justeja... inkluderar du lite UNIX så blir du knappast färdig på en helg ska du se.

De automationsfolk jag har jobbat med har knappast sysslat med inbyggda system. Tvärtom, väldigt kunniga på komponenter hos flera olika tillverkare/leverantörer, styrskåp osv osv. Hade noll med högnivåspråk att göra överhuvudtaget. Allt lärdes på plats, läsa elscheman, skruva och koppla komponenter, felsökning på plats, programmering i PLC för respektive leverantör, samverkan med leverantör direkt för att skräddarsy lösningar för kunden.

De som sysslade med inbyggda system satt i helt andra projekt som hade noll med industriell automation att göra.
Citera
2024-10-28, 09:13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto