Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-27, 14:54
Medlem
Hej,

Kunde inte skriva hela frågan på titeln, men här kommer den:
Automationstekniker! Vilka färdigheter bör jag utveckla för att bli mer eftersträvat på marknaden som automationstekniker.

Just nu utbildar jag mig till automationstekniker, snart ska jag på min första LIA.
Just nu har jag mycket fritid och funderar på att lära mig andra kunskaper på fritiden. Som till exempel CAD, python och bara kolla/läsa på nätet om Automation branschen.

Ni som har jobbat eller jobbar som automationstekniker/ingenjörer. Vilka "skills" bör jag fokusera på att bli bättre? Behövs CAD? Behövs någon speciell programmering språk som python? Vad rekommenderar ni?

Tack i förhand!
Citera
2024-10-27, 15:03
Medlem
kalkryggars avatar
Jag antar att du är en fena på PLC? Det känns lite självklart att en stor del av utbildningen handlat om just det va?

Men jag skulle satsa på inbyggda system. Alltså c/c++ och elektronik, kretsar mikroprocessorer.

Hur mycket kan du om elektriska mätsystem, filter och sånt? Det kan också vara en sak att pilla med.
Citera
2024-10-27, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag antar att du är en fena på PLC? Det känns lite självklart att en stor del av utbildningen handlat om just det va?

Men jag skulle satsa på inbyggda system. Alltså c/c++ och elektronik, kretsar mikroprocessorer.

Hur mycket kan du om elektriska mätsystem, filter och sånt? Det kan också vara en sak att pilla med.

Hehe nope, jag vet bara vilka PLC/Scada/HMI är för grejer/system. Men har aldrig programmerat dessa. Har bara läst om dem på nätet.

Inbyggda system, menar du typ Arduino och Rapberry pi? För att jag tänker skaffa dem och börja med det också. Just nu kollar jag bara på nätet, om hur man använden Arduino och vad man kan göra med det.

Är det mycket c/c++ än python programmering inom automation?