Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-27, 19:53
Medlem
Martensites avatar
Ryssland har åtminstone på pappret en av världens största arméer. Trots över 2.5 års krug har Ryssland fortfarande inte vunnit. Varför? Jag kan tänka mig följande anledningar:

1. Dålig och gammal utdaterad utrustning och vapen
2: Låg stridsvilja hos ryska soldater.
3: Inkompetenta generaler och militära ledare utan erfarenhet av krig.
4: Betydligt högre stridsvilja hos de ukrainska soldaterna i förhållande till de ryska.
5: Stödet från väst till Ukraina.

Jag tror nog mest oå en kombination av dessa, men främst alternativ 1, 4 och 5. Vad tror ni?
Citera
2024-10-27, 20:00
Medlem
Till listan kan du lägga att Ryssland som land och dess militär har en kultur av mutor och korruption. Organisationer, inkl. militären, har en maktordning som bygger på rädsla, lojalitet och underordning. Korruption finns nog i Ukraina också, men inte lika utbrett.
Citera
2024-10-27, 20:05
Medlem
Anledningen till att kriget är utdraget är på grund av västerländskt vapenstöd, satellitkommunikationsstöd och kommersialisering av FPV-drönare. När man till exempel tittade på kriget i Gaza kunde Hamas inte använda FPV-drönare på grund av en blockering av internetkommunikation. Som ett resultat förlorade Hamas kriget utan att ens kunna använda drönarvapen. I teorin kan tre $100 FPV-drönare förstöra en tank. Om grisarna inte hade fått satellitteknik från väst, skulle Ryssland snabbt ha erövrat Kiev med överväldigande eldkraft.
Senast redigerad av borrow 2024-10-27 kl. 20:07.
Citera
2024-10-27, 20:16
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Anledningen till att kriget är utdraget är på grund av västerländskt vapenstöd, satellitkommunikationsstöd och kommersialisering av FPV-drönare. När man till exempel tittade på kriget i Gaza kunde Hamas inte använda FPV-drönare på grund av en blockering av internetkommunikation. Som ett resultat förlorade Hamas kriget utan att ens kunna använda drönarvapen. I teorin kan tre $100 FPV-drönare förstöra en tank. Om grisarna inte hade fått satellitteknik från väst, skulle Ryssland snabbt ha erövrat Kiev med överväldigande eldkraft.
Jag betvivlar att det finns FPV-drönare som är beroende av satelliter men det begriper inte ryssgrisar som Borrow.
Synd att inte lille Borrow satt i en rysk stridsvagn då hade jag gärna sett att en FPV-drönare attackerat den så vi slapp hans hjärndöda inlägg.
Citera
2024-10-27, 20:20
Medlem
Neltets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow

Grisarna är de Putinstyrda militärerna och till dess heder kan man i allafall tillägga att de trots allt inte verkar vilja terrorbomba i maximal utsträckning eller mörda alla kvinnor och barn de möter i sitt invasionskrig. Annars är det som 1939 när Hitler gav sig på Polen och så vidare..

Vi får hoppas Putin också till slut skjuter sig i en bunker.
Citera
2024-10-27, 20:26
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Ryssland har åtminstone på pappret en av världens största arméer. Trots över 2.5 års krug har Ryssland fortfarande inte vunnit. Varför? Jag kan tänka mig följande anledningar:

4: Betydligt högre stridsvilja hos de ukrainska soldaterna i förhållande till de ryska.

Jag tror nog mest oå en kombination av dessa, men främst alternativ 1, 4 och 5. Vad tror ni?

Det är till 100% på grund av 5, men också möjliggjort av ukrainsk motivation. Kriget fortsätter för att det finns en teoretisk möjlighet för ukrainska väpnade styrkorna (AFU) att hålla ut med västligt stöd eller att stödet ökar, och det har inte med 1-4 att göra. AFU är förlorande, och i andra konventionella konflikter hade en sådan part sökt förhandling (om motparten övht varit intresserad).

Därutöver finns det en ytterligare anledning. Ryssland kunde inte ackumulera upp en giga-armé vid gränsen på samma sätt som USA kunde göra vid andra gulfkriget.

Sen ska man inte glömma hur stort Ukraina är heller. Varför skulle världens största arméer kunna avsluta kriget mot vilket land som helst snabbt bara för att de är störst i världen? Ryssland är inte USA, och de var troligen inte heller "second army in the world" men de är heller inte ett land i "superettan" som Frankrike eller Storbritanien.

edit: sedan kan man verkligen diskutera vad du menar med vinna också, men utgår från att du menar "dominera Kyiv" i någon bred mening. Det är inte ett strategibrädspel där du vunnit när du hissar flaggan eller motståndaren loggar ut.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-10-27 kl. 21:24.
Citera
2024-10-27, 21:14
Medlem
Man kan inte vinna ett krig förrän förlorarna kan leva i fred med vinnarna.
Citera
2024-10-27, 21:17
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Vad tror ni?

Jag tror du på din lista helt missat de två viktigaste faktorerna.

1. Diktatorfällan, där ingen vågar komma med dåliga nyheter om sanningen, vilket ger ledningen en felaktig bild av läget.
2. Korruptionen. De pengar som gått neråt i systemet för att köpa in och underhålla system har hamnat i andra fickor på vägen.

Slänger med en bubblare också.

3. Ren otur vid försöket 2022 att ta kontroll över, och börja använda, Hostomels flygplats norr om Kiev.
Citera
2024-10-27, 21:33
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

Berättigad frågeställning. Särskilt med tanke på att kriget pågått ungefär hälften av andra världskriget! Minimala landvinningar för Ryssland och med enorma förluster!
Citera
2024-10-27, 21:52
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziejacool
dom har väl inte ens börjat än? Bara skickat in Wagner och interner? vi ska vara glada att dom inte slår till med full styrka.
Du menar att det är närmare 700,000 ”interner och soldater i wagnergruppen” som har dödats eller lemlästats hittills, och att Ryssland inte ens har börjat kriga? Det låter… som att du har noll koll.
Citera
2024-10-27, 21:57
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:

Kan du inte tänka dig fler anledningar?
Kanske dom inte försöker vinna kriget just nu.
Dom kanske vill ha ett långt utdraget krig av någon anledning.
Citera
2024-10-27, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Du menar att det är närmare 700,000 ”interner och soldater i wagnergruppen” som har dödats eller lemlästats hittills, och att Ryssland inte ens har börjat kriga? Det låter… som att du har noll koll.

700 000 ? Jag hörde att det var 1,5 miljoner som blivit lemlästade och slitna i stycken av de modiga ukrainska soldaterna. Ukrainska förluster uppgick till två stycken soldater som dog av ålderdom på slagfältet.

Hade USA inte delgett satellitdata till Ukraina så hade ryssen tagit landet på några dagar.
Tack vare informationen kunde man hindra förlusten av flygplatsen vid Kiev och således rädda huvudstaden.
Sedan har vapenstödet och den fortsatta informationsstödet betytt allt.

Hade Ryssen gått full retard så hade man mosat sig in och bitit sig fast direkt. Nu använde man bara 250 000 soldater, eller vad var det?
Man har dessutom gått ganska varsamt fram för att minimera civila förluster.
Man hade kunnat bomba allt som man gör i Gaza men någon gång tar kriget slut och målet är inte att utrota det ukrainska folket.

Det är troligen de största orsakerna att det tar lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in