Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-27, 21:31
Medlem
tallmisters avatar
Hallå, hittade i princip ingen relevant topic på ämnet.

Någon med djupare kunskap inom detta, som till och med gått utbildningen och jobbar som det idag?
Hur är jobbet?
Arbetsuppgifter?
Lön?

mvh tallmister
Citera
2024-10-27, 21:51
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ett yrke med extremt goda framtidsutsikter. Arbetsuppgifterna kan variera enormt så det är svårt att säga något om.

Jobbar inte som det men inom branschen.
Citera
2024-10-27, 23:30
Medlem
IRMEs avatar
Låter som en YH-utbildning ?

Det enda jag vet om järnvägsyrket är att det verkar var OK betalt och man kan knarka på jobbet, men det kanske inte gäller ingenjörerna.

Pluggade med en (civ.ing.program) som hade jobbat som någon säkerhets/arbetsansvarig (???) för järnvägsbyggen. Han sa att 90% av jobbet var att se till att arbetarna som knarkade och kanske var fulla på jobbet inte var alldeles för galna, samt att de inte dog. Det var ganska stressigt sa han. Men han orkade inte plugga (rökte för mycket gräs) så jag antar att han gick tillbaka till järnvägsjobbet.

Det här var väl 15 år sen typ. Oklart hur det är nu.

Att vara järnvägsingenjör kanske mer är ett kontorsjobb dock, ingen aning vad det handlar om men min anekdot kanske är intressant ändå.
Citera
2024-10-28, 09:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Utbildning och studier --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2024-10-28, 09:33
Medlem
tallmisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ett yrke med extremt goda framtidsutsikter. Arbetsuppgifterna kan variera enormt så det är svårt att säga något om.

Ja jag har tolkat det som så med. Jag lutar lite att börja hitta något inom branschen då det verkar vara rätt roligt och varierande. Till och med lokförare. Frågan är hur mycket kontorsnissejobb järnvägsingenjör är.
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Låter som en YH-utbildning ?