Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-27, 21:31
Medlem
tallmisters avatar
Hallå, hittade i princip ingen relevant topic på ämnet.

Någon med djupare kunskap inom detta, som till och med gått utbildningen och jobbar som det idag?
Hur är jobbet?
Arbetsuppgifter?
Lön?

mvh tallmister
Citera
2024-10-27, 21:51
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ett yrke med extremt goda framtidsutsikter. Arbetsuppgifterna kan variera enormt så det är svårt att säga något om.

Jobbar inte som det men inom branschen.
Citera
2024-10-27, 23:30
Medlem
IRMEs avatar
Låter som en YH-utbildning ?

Det enda jag vet om järnvägsyrket är att det verkar var OK betalt och man kan knarka på jobbet, men det kanske inte gäller ingenjörerna.

Pluggade med en (civ.ing.program) som hade jobbat som någon säkerhets/arbetsansvarig (???) för järnvägsbyggen. Han sa att 90% av jobbet var att se till att arbetarna som knarkade och kanske var fulla på jobbet inte var alldeles för galna, samt att de inte dog. Det var ganska stressigt sa han. Men han orkade inte plugga (rökte för mycket gräs) så jag antar att han gick tillbaka till järnvägsjobbet.

Det här var väl 15 år sen typ. Oklart hur det är nu.

Att vara järnvägsingenjör kanske mer är ett kontorsjobb dock, ingen aning vad det handlar om men min anekdot kanske är intressant ändå.
Citera
2024-10-28, 09:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Utbildning och studier --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2024-10-28, 09:33
Medlem
tallmisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ett yrke med extremt goda framtidsutsikter. Arbetsuppgifterna kan variera enormt så det är svårt att säga något om.

Ja jag har tolkat det som så med. Jag lutar lite att börja hitta något inom branschen då det verkar vara rätt roligt och varierande. Till och med lokförare. Frågan är hur mycket kontorsnissejobb järnvägsingenjör är.
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Låter som en YH-utbildning ?

Det enda jag vet om järnvägsyrket är att det verkar var OK betalt och man kan knarka på jobbet, men det kanske inte gäller ingenjörerna.

Pluggade med en (civ.ing.program) som hade jobbat som någon säkerhets/arbetsansvarig (???) för järnvägsbyggen. Han sa att 90% av jobbet var att se till att arbetarna som knarkade och kanske var fulla på jobbet inte var alldeles för galna, samt att de inte dog. Det var ganska stressigt sa han. Men han orkade inte plugga (rökte för mycket gräs) så jag antar att han gick tillbaka till järnvägsjobbet.

Det här var väl 15 år sen typ. Oklart hur det är nu.

Att vara järnvägsingenjör kanske mer är ett kontorsjobb dock, ingen aning vad det handlar om men min anekdot kanske är intressant ändå.
Precis, YH. Men det finns också en 3-årig utbildning på universitetet som järnvägsingenjör. Vet ej vad som vore bäst. 2 år känns genomförbart. 3 lite på gränsen. 1 år för att bli lokförare.
Citera
2024-10-28, 11:31
Medlem
Avråder från dessa längre YH utbildningar, om man inte redan är inne i branschen och vill vidareutbilda sig. Alternativt har kontakter in i branschen, så man vet att man kommer kunna söka jobb.

Som vissa varit inne på om man läser ett år till, så tillgodogör man sig en akademisk examen. Den är mera meriterande, framför allt om man saknar relevant arbetslivserfarenhet.

Man får nog också vara beredd på att börja som järnvägstekniker och sen på sikt så blir den yrkesmässiga rollen järnvägsingenjör.
Senast redigerad av Swedishexpert 2024-10-28 kl. 11:35.
Citera
2024-10-28, 11:47
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Exakt min tanke också.
Fokus de senaste 25 åren har legat på lokförarbrist men det behövs mängder med kompetent underhållspersonal nu.
Gäller såväl ban som fordonsunderhåll.
Citera
2024-10-28, 15:09
Medlem
tallmisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishexpert
Avråder från dessa längre YH utbildningar, om man inte redan är inne i branschen och vill vidareutbilda sig. Alternativt har kontakter in i branschen, så man vet att man kommer kunna söka jobb.

Som vissa varit inne på om man läser ett år till, så tillgodogör man sig en akademisk examen. Den är mera meriterande, framför allt om man saknar relevant arbetslivserfarenhet.

Man får nog också vara beredd på att börja som järnvägstekniker och sen på sikt så blir den yrkesmässiga rollen järnvägsingenjör.
Det låter rimligt. En examen är ändå värd något, samt ett års utbildning till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in