Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-28, 00:04
Medlem
nonameds avatar
Jag känner inte sådär jätte mycket empati för människor i IRL. Känner det mycket för olika klipp och filmer på nätet. Någon som känner igen detta eller har en bra ide om varför det är så? PS. Varit utsatt för mycket grovt psykiskt och fysiskt våld.
Citera
2024-10-28, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Jag känner inte sådär jätte mycket empati för människor i IRL. Känner det mycket för olika klipp och filmer på nätet. Någon som känner igen detta eller har en bra ide om varför det är så? PS. Varit utsatt för mycket grovt psykiskt och fysiskt våld.
Äsch. Skitsamma. Klart man skiter i empati när man slutar bry sig. Haha de handlar om de typ
Citera
2024-10-28, 00:21
Medlem
Strodes avatar
Citat:

Klipp och filmer har ju ofta musik som stärker det sorgliga som händer osv. Du får det mer handmatat till dig så att säga. Kan det bero på det?
Citera
2024-10-28, 00:26
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Klipp och filmer har ju ofta musik som stärker det sorgliga som händer osv. Du får det mer handmatat till dig så att säga. Kan det bero på det?
Känns mer som jag har kontroll och kan slappna av och känna.
Citera
2024-10-28, 00:35
Medlem
particulum1s avatar
Den konkreta upplevelsen, eller "IRL"-upplevelsen, och de människor och omständigheter du möter i denna del av den totala verkligheten, omfattar sällan den typ av intensitet och känslomässig påverkan som den digitala världen kan erbjuda.

Låt mig förenkla detta: I din vardagliga upplevelse ställs du sällan inför exempelvis extremt svältande hundar eller människor som lever i djup misär på gatan. Du ser inte heller lejon som jagar antiloper och dödar dem. Dessa dramatiska händelser har du däremot lätt tillgång till i den digitala världen, som på plattformar som YouTube.

Tänk på hur sällsynta dessa händelser är i verkliga livet och jämför dem med det du ser på YouTube. Du kommer snart att inse att det du ser online i stort sett aldrig är något du upplever i din dagliga verklighet.

Detta är sannolikt orsaken.
Citera
2024-10-28, 00:36
Medlem
zombie-nations avatar
Kanske har du för mycket andra tankar. Måste man ha affektiv empati?
Citera
2024-10-28, 00:44
Medlem
Kanske tycker du det blir för känsligt IRL så du avskärmar dig?
Citera
2024-10-28, 00:49
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Den konkreta upplevelsen, eller "IRL"-upplevelsen, och de människor och omständigheter du möter i denna del av den totala verkligheten, omfattar sällan den typ av intensitet och känslomässig påverkan som den digitala världen kan erbjuda.

Låt mig förenkla detta: I din vardagliga upplevelse ställs du sällan inför exempelvis extremt svältande hundar eller människor som lever i djup misär på gatan. Du ser inte heller lejon som jagar antiloper och dödar dem. Dessa dramatiska händelser har du däremot lätt tillgång till i den digitala världen, som på plattformar som YouTube.

Tänk på hur sällsynta dessa händelser är i verkliga livet och jämför dem med det du ser på YouTube. Du kommer snart att inse att det du ser online i stort sett aldrig är något du upplever i din dagliga verklighet.

Detta är sannolikt orsaken.
Förstår vad du syftar på. Inte riktigt så jag menar. Mer normala saker.
Citera
2024-10-28, 00:52
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kanske har du för mycket andra tankar. Måste man ha affektiv empati?
Kanske överanalyserar?
Citera
2024-10-28, 00:52
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Förstår vad du syftar på. Inte riktigt så jag menar. Mer normala saker.
Okej, då är det troligtvis relevant att ställa en fråga om ett eller flera specifika exempel och jämföra dem. Kan du beskriva ett YouTube-klipp som väcker stark empati hos dig?
Citera
2024-10-28, 00:58
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Okej, då är det troligtvis relevant att ställa en fråga om ett eller flera specifika exempel och jämföra dem. Kan du beskriva ett YouTube-klipp som väcker stark empati hos dig?
Kan vara någon som ramlar med skatebord och det känns i hela kroppen eller någon som diskuterar om ett känsligt ämne.
Citera
2024-10-28, 01:13
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Kan vara någon som ramlar med skateboard och det känns i hela kroppen eller någon som diskuterar om ett känsligt ämne.
Japp, och har du, inte på YouTube, sett någon (alltså i en ren konkret sinnesupplevelse) som faller med en skateboard på samma sätt som i klippen? Alltså på "riktigt"?

Detta är i grunden samma fråga: Har du deltagit i en diskussion om ett specifikt ämne som du upplever som känsligt, liknande det du ser på YouTube?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in