Citat:
Se mitt inlägg här: (FB) Bostadslånen och fastighetsbolagen hotar svensk ekonomi. Vilka åtgäder behövs?
Jag skulle uppskatta dina tankar kring det, om det känns intressant för dig.
Angående kronan - det är ju inte ett problem för Svensson. Svensson förstår inte ens utbud och efterfrågan, än mindre ränta och alternativkostnader. Vad ska Svensson tänka om valutaväxlingskurser? Det enda Svensson kommer märka är att importvaror blir dyrare, att alla blir fattigare och att utlänningar köper upp bostäder i Sverige.
RB har försatt hela Sverige i en lågmäld kris. Angående var gränsen går för USDSEK - det blir lite "kokta grodan-situationen" - det kan ju långsamt fortsätta som det gjort. Det är redan riktigt illa, och om vi nu överger SEK för euro så har vi satt Svensson i en (makalöst nog) ännu sämre sits.
Jag skulle uppskatta dina tankar kring det, om det känns intressant för dig.
Angående kronan - det är ju inte ett problem för Svensson. Svensson förstår inte ens utbud och efterfrågan, än mindre ränta och alternativkostnader. Vad ska Svensson tänka om valutaväxlingskurser? Det enda Svensson kommer märka är att importvaror blir dyrare, att alla blir fattigare och att utlänningar köper upp bostäder i Sverige.
RB har försatt hela Sverige i en lågmäld kris. Angående var gränsen går för USDSEK - det blir lite "kokta grodan-situationen" - det kan ju långsamt fortsätta som det gjort. Det är redan riktigt illa, och om vi nu överger SEK för euro så har vi satt Svensson i en (makalöst nog) ännu sämre sits.
Det krävs egentligen inte särskilt mycket för att ta sig ur denna sits. Det är ingen kris varken för bostäder eller kommersiella fastigheter. Med lite mindre justeringar kan det mesta lösas över 5-10 år.
- Fasa ut ränteavdragen
- Räkna upp fastighetsavgiften något snabbare än nuvarande indexering
- Öka utbudet av nyproduktion till lägre priser t.ex. via lägre byggmoms
- Sänkt reavinstskatt, slopad uppskovsrätt, lägre transaktionsavgifter för lagfart/pantbrev
Tanken är att både bygga mer och allokera om befintliga bostäder.
Bostadslån kan fortfarande ha en amorteringsfri del om säg 50% men resten ska amorteras på max 20 år.