• 1
  • 2
2024-10-28, 10:45
Medlem
Finns det någon här som upplevt att någon i din närheten haft en psykos som var riktad mot dig? Hur betedde sig personen och hur upplevde du det?
Citera
2024-10-28, 10:54
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kerate
Finns det någon här som upplevt att någon i din närheten haft en psykos som var riktad mot dig? Hur betedde sig personen och hur upplevde du det?
Vidareutveckla.
Citera
2024-10-28, 11:02
Medlem
Att vanföreställningar riktats mot dig som person. Dvs personen med eventuell psykos betett sig aggressivt eller sagt saker om
Dig som inte stämmer etc…
Citera
2024-10-28, 11:12
Medlem
HBTKuks avatar
Jag har. Dessutom var Flashback och mitt konto här en "viktig pusselbit". Allt var naturligtvis bara dravel, men det var ruggigt obehagligt och pågick ett antal veckor.
Citera
2024-10-28, 11:16
Medlem
Vill du berätta mer om vad du råkade ut för och hur det gick? Vad gjorde personen och fick den vård?
Citera
2024-10-28, 12:00
Medlem
Citat:
Att vanföreställningar riktats mot dig som person. Dvs personen med eventuell psykos betett sig aggressivt eller sagt saker om
Dig som inte stämmer etc…
Det beror på om personen är
1. knäpp, tror själv på det den säger och får helsnurriga ideer, som t ex hör röster som säger åt hen.
2. liknande knäpp, men beror på låg intelligens, så även andra lågintelligenta kan "tänka" ut liknande var och en för sig
3. Som ovan men kan vara ganska intelligenta om annat, men har dålig logisk tankeförmåga, som t ex fanatiskt religiösa
4. eller vet vad de gör och det är av elakhet.

Om du SER personen, brukar man kunna se vilken typ. Det är annat på internet då man inte ser personen (och även om man ser, så ser man bara delar.)
Citera
2024-10-28, 12:16
Medlem
kaffekoppens avatar
Citat:

På sätt och vis. Umgicks ett tag med en som hade schizofreni... Det var dock inget jag visste, att h*n hade den diagnosen, men en dag "gjorde h*n plötsligt "slut" på vänskapen - med den enda förklaringen att "rösterna uppmanat till det".
Citera
2024-10-28, 12:35
Medlem
nonameds avatar
Detta kommer låta lite snurrigt. Att jag skulle uppleva deras upplevelse av en psykos. En sorts passive aggressivitet kan man kalla det.
Citera
2024-10-28, 12:59
Medlem
Tack för era svar. Personen i fråga har spridit lögner om mig till den närmaste familjen, och jag har svårt att tro att hen skulle göra detta utan att ha någon typ av förvirring så hen tror på det den säger.
Citera
2024-10-28, 13:32
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Citat:

Psykos och psykos, en snubbe jag hängde med var övertygad om att jag knullade hans brud. Han blev hotfull och otrevlig. Jag förklarade att jag inte har gjort det men han var helt stensäker på att jag har gjort det. Jag fick ta samtalet med honom efter att han landat, det var ingen idé att förklara något.
Senast redigerad av xXEmMEXx 2024-10-28 kl. 13:35.
Citera
2024-10-28, 14:15
Medlem
Timoteuss avatar
Ja, en vän som jag bröt med (detta är bortåt 25 år sedan) blev lite senare psykotisk och lät alla vi kände veta att det var mitt fel att han blev sjuk. Han menade att det var den avslutade vänskapen som orsakade sjukdomen.
Några år senare fick jag höra på omvägar att han också spridit ut att jag varit taskig, kallat honom fula saker, tagit saker osv. Vilket var rena vanföreställningar, vi var inte osams, bara i otakt. Om något hade han varit arg på mig och sagt en del som sved.

Han var också övertygad om att hans kollegor och syskon var agenter för en underrättelseorganisation som var ute efter honom.
Citera
2024-10-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Psykos och psykos, en snubbe jag hängde med var övertygad om att jag knullade hans brud. Han blev hotfull och otrevlig. Jag förklarade att jag inte har gjort det men han var helt stensäker på att jag har gjort det. Jag fick ta samtalet med honom efter att han landat, det var ingen idé att förklara något.

Ordnade det sig sedan eller var han fast i det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in