Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-28, 13:36
Medlem
Har ett problem.

Efter att ha fotat rätt mycket under 1,5 år så har jag nu en 2TB hårddisk som är full.

Jag brukar namnge en mapp varje gång jag för över bilder till hårddisken så det blir enklare att hitta sen, men nu är det några bilder jag inte hittar.

Det är typ över 100 olika mappar att gå igenom så jag undrar om det finns något sätt att göra så alla bilder syns i en och samma mapp eller att man kan se alla bilder samtidigt?
Skulle va lättare att gå igenom då och bara se bild för bild, även om det skulle ta en stund.
Citera
2024-10-28, 13:40
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag kan rekommendera xnview, gratis bildvisare som man kan skräddarsy vilka vyer man vill ha och hur stora tumnaglar.
Citera
2024-10-28, 15:00
Medlem
Diverges avatar
xnview som sagt är nice.

Personligen får jag dock slå ett slag för Total Commander som är jäkligt smidigt i såna lägen, CTRL+B kommer lista innehåller i alla underkataloger på ett bräde
Citera
2024-10-28, 16:47
Medlem
Hiraeths avatar
Misstänker att du använder Microsoft Windows och det var ett tag sedan jag gjorde det, men kan man inte använda sökverktyget?
I utforskaren tryck "Ctrl + F" eller hitta sökfunktionen i menyraden. Sök efter ".jpeg" eller vad det nu är för filformat på dina fotografier, alla filer med den ändelsen borde nu dyka upp i ditt sökresultat.
Citera
2024-10-29, 13:23
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Har ett problem.

Efter att ha fotat rätt mycket under 1,5 år så har jag nu en 2TB hårddisk som är full.

Jag brukar namnge en mapp varje gång jag för över bilder till hårddisken så det blir enklare att hitta sen, men nu är det några bilder jag inte hittar.

Det är typ över 100 olika mappar att gå igenom så jag undrar om det finns något sätt att göra så alla bilder syns i en och samma mapp eller att man kan se alla bilder samtidigt?
Skulle va lättare att gå igenom då och bara se bild för bild, även om det skulle ta en stund.

Kan du inte "tagga" bilerna i resp. mapp för att göra dom mer lättsökta..
typså här: https://tecnobits.com/sv/hur-man-tag...-i-Windows-10/
Citera
2024-10-29, 19:17
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Har ett problem.

Öppna Powershell: Win + S

Kod:
Get-ChildItem -Path C:\ -Recurse -Include *.jpg, *.jpeg, *.png, *.gif, *.bmp, *.tiff | ForEach-Object { $_.FullName }

Du ska få path till alla bildfiler, oavsett placering i mapp. Du kan sedan använda alla paths för att kopiera över allt på en extern hårddisk exempelvis.
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2024-10-29 kl. 19:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in