Citat:
Ursprungligen postat av
Tryggahem
Etiska dimensioner: Vilka etiska frågor uppstår när AI skapar konst? Vem äger rättigheterna till ett verk skapat av AI?
Bör helt bero på modell / fine tune som du använder. Om du använder de inbyggda modellerna så gäller deras licens, ofta betyder detta att du inte kan ha någon copyright. Gör du en egen AI modell eller fine tune så tja, då borde jag få bestämma själv ifall vilken licens det faller under. Jag har flera fine tunes som bygger på min grafik (texturer). Man kan lägga många hundratals eller tusentals timmar på att göra sin AI konst, det är ju ett verktyg, ingen skillnad mot te.x en synth eller att använda samplingsCD's, du får helt enkelt kolla vad det är för licens om du använder färdiga saker.
Citat:
Hur bör vi hantera problemet med originalitet och plagiat när det gäller AI-genererad kreativitet?
Som med allt annat? Finns redan lagar. Du kan absolut plagiera någon och ändra det totalt i Photoshop, är det tillräckligt ändrat kan det ses som ditt verk, det kan vara ganska komplext. Med musik har vi haft lagar sedan länge när det gäller att plagiera (te.x sampla), men även det kan bli ganska komplext.
AI borde inte vara annorlunda än att någon kan inspireras av en artist och göra väldigt liknande konst, detta är helt lagligt. Du får ju dock inte associera denna konst med konstnären och påstå att det är konstnären som gjort det, samma med te.x röst AI eller om du är duktig på att bara härma en välkänd skådis.