Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 15:04
Medlem
Generalanderssons avatar
Vilka banor inom F1 tycker ni är överskattade och/eller underskattade? själv så tycker jag följande:

Överskattade: Istanbul Park, Hockenheim (Gamla & nya), Singapore, Albert Park

Underskattade: Bahrain, Hungaroring, Buddh

Vad menar ni?
Citera
Igår, 15:33
Medlem
Generalanderssons avatar
Måste bara lägga till att skälet till att varför jag anser dessa banor som över/underskattade.

Istanbul gav oss några bra race, och banan är bland de bättre Tilkedromes. Men tycker att folk har en tendens till att överdriva hur bra den här banan faktiskt är, huvudsakligen p g a turn 8.

Hockenheim är rätt många som i dag tjatar om hur bra gamla Hockenheim (pre-2002) var, men jag kan inte minnas ett enda bra GP från den banan. Och "nya" Hockenheim var bland de sämsta banorna på hela kalendern.

Singapore har alltid varit en del hype kring den här gatbanan, utan att jag kan förstå varför.

Albert Park är efter mitt tycke bland de tråkigaste och mest karaktärlösa banorna på kalendern som sällant bjuder på bra racing. Adelaide var 10x bättre.

__ __ __

Bahrain anses av många som en tråkig bana, och sant ska sägas så är det väl inte den häftigaste banan. Men tycker att Bahrain är bättre än de flesta Tilke-designade banorna, och Bahrain har gett oss några minnesvärda race under de senast 20 åren.

Hungaroring har ngt oförtjänat fått ett rykte om att vara en tråkig bana som är svår att köra om på osv. Dock så har det onekligen blivit några dramatiska ögönblick på Hungaroring under åren, tycker även att racingen på banan är bättre än vad många vill att du ska tro.

Buddh var på många sätt en skön bana som även kunne ge oss bra racing. En av Tilkes bästa banor.
Citera
Igår, 15:54
Medlem
p00ninos avatar
Monaco är väl egentligen "överskattad" då det ofta avgörs i kvalet och racet är statiskt. Men har svårt att ogilla Monaco, hela jippot och all lyx känns som det hör hemma under en säsong.

Tycker Austin är underskattad! Amerikanska banor är generellt "mycket av allt", det brukar bli händelserikt.

Baku känns lite efterbliven. Kurva 5 (?) är helt absurd. Och Monza tycker jag lever på gamla meriter: urtrist bana från en annan era.
Citera
Igår, 16:47
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Monaco är väl egentligen "överskattad" då det ofta avgörs i kvalet och racet är statiskt. Men har svårt att ogilla Monaco, hela jippot och all lyx känns som det hör hemma under en säsong.

Tycker Austin är underskattad! Amerikanska banor är generellt "mycket av allt", det brukar bli händelserikt.

Baku känns lite efterbliven. Kurva 5 (?) är helt absurd. Och Monza tycker jag lever på gamla meriter: urtrist bana från en annan era.
Dagens F1-bilar är helt enkelt för stora för Monaco, dessutom så har det inte varit några större ändringar på layouten sedan 60-talet. Men charmen med Monaco, förutom historiken, är att det är en bana som verkligen testar förarnas skills - det finns absolut inget utrymme för misstag i Monaco.

COTA (Austin) vill jag inte påstå är en underskattad bana. Tvärtom, så har det alltid varit en del hype runt COTA och banan tycks vara omtyckt av både förarna och fansen.

Baku känns lite som en modern upplaga av Monaco Baku har flera ggr bjudit på dramatik och gett oss oväntade resultat, även om jag tycker att designet av själva banan är så som så.
Citera
Igår, 18:38
Medlem
Lower3rds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino

Enig. Tycker COTA i år visade hög klass. Baku... tråkig. Och flytta Italien frän Monza till Mugello!! (Älskar f.ö. Zandvoort och SPA).
Citera
Idag, 00:01
Medlem
Skarparattarns avatar
Autódromo Internacional Nelson Piquet är underskattad fin bana som tyvärr är riven numera

Annars gillar jag Hungaroring i Ungern där jag även varit på F1.
Citera
Idag, 09:15
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Monaco.
Värre sömnpiller får man let efter.
Helt värdelöst
Citera
Idag, 11:07
Medlem
Mich13s avatar
Har Albert Park i Melbourne haft ett enda bra race? I sådana fall vilket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in