Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 15:05
Medlem
akutaccents avatar
Sveriges Radio rapporterar om att var femte vuxen inte kan simma. Tidigare har vi hört rapporteringar om att var tredje barn inte kan simma, så dessa siffror kanske är föga förvånande.

Varför lägger jag upp detta i Integration och invandring då? Är jag dum i huvudet? Nej, jag tror många andra här stöder tesen att majoriteten av dessa ej simkunniga naturligtvis inte är svenskar. I sociala medier har SR stängt av kommentarerna där denna nyhet delats då många kommentarerna har varit främlingsfientliga vilket stärker tesen ytterligare, SR vågar inte låta kommentarsfälten vara öppna för diskussion.

Tror ni denna fördom är nära sanningen? Varför vågar SR i sådana fall inte kalla en spade för en spade? Det kan finnas en anledning till att man varken skrivit "Var femte svensk" eller "Var femte invandrare" i rubriken, för att undvika diskussion, även om SR borde vara redigt sugna på att trycka ner i halsen på läsaren att alla i Sverige minsann är svenskar.

Möjligtvis flyttar mod tråd eller rentav låser den på grund av fel forum men jag vill hävda med bestämdhet att tråden hör hemma här.
Citera
Igår, 15:11
Medlem
Tror många svenska kan räknas in i statistiken nuförtiden då även många svenskar undviker badhus numera för rädslan att bli våldtagna eller misshandlade. Inte ens barn går säkra.
Senast redigerad av SamDumpty Igår kl. 15:13.
Citera
Igår, 15:11
Medlem
Ja, eftersom de fyra största invandrargrupperna till Sverige är:

1. Svenskar som flyttar tillbaka
2. Indier
3. Polacker
4. Tyskar

..så stämmer ju säkert din hypotes
Citera
Igår, 15:21
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Hur vet man detta? Självrapportering? Har man aktivt kastat 1000 av dom i Mälaren, och sett hur många som kom upp igen? Eller har man extrapolerat utifrån överlevare från de människohandelsbåtar som naturligt sjunker på Medelhavet?

Man kan ju drömma.

Måste ju vara något slags Sifo-undersökning, med tolk närvarande.
Citera
Igår, 15:22
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent
[var femte vuxen inte kan simma

Handlar det om med eller utan kläder?

Vissa klädesplagg kan nog tänkas påverka överlevnadschanserna i vattnet rejält, så jag misstänker siffrorna kan skilja en hel del beroende på detta.
Senast redigerad av henriko Igår kl. 15:49.
Citera
Igår, 15:22
Medlem
Det är väl inte så konstigt att invandrare från mena/afrika inte kan simma. Finns ingen anledning att lära sig om man är uppvuxen i öken.

Så det har ingenting med fördomar och rasism att göra.
Citera
Igår, 15:26
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

2. Indier
3. Polacker
4. Tyskar

Det där är bara ju bara statistik för förra året...

Mellan 2015-2020 har de uteslutande största grupperna varit Syrier, Irakier, Iranier och det är givetvis dessa som torde vara icke simkunniga och som är centrala för artikeln. Detta är spekulativt från min sida men du kommer kunna leta upp en källa på egen hand där du ser att jag givetvis har rätt.
Citera
Igår, 15:35
Moderator
Ancistruss avatar
Det är främst i Västvärlden nästan alla kan simma. Så det är nog sannolikt att de som inte kan simma ofta kommer från andra delar av världen.

Citat:
44% or 2.7 billion worldwide population aged 15 and up can swim unassisted – mostly men. Analysis of the demographic of swimmers in 142 countries found that only 44% of adults and adolescents can swim unassisted. This statistic equates to 2.7 billion people – 6 out of every 10 of whom are men.

https://playtoday.co/blog/stats/swimming-statistics/

Men att vi svenskar (och andra västerlänningar) är simkunniga är ett ganska nytt fenomen, historiskt sett har de flesta här inte heller varit simkunniga.

Citat:
Mindre än en tiondel av svenskarna var simkunniga i slutet av 1800-talet, och det var lika illa – eller värre – i övriga världen.

https://www.svd.se/a/6n7GQQ/tre-sake...-simmande-folk (låst artikel)
Citera
Igår, 15:37
Medlem
Bilden i länken är väl ganska talande om vad det handlar om. Heldräktbaddräkt med huva har ingen haft där jag badat eller när jag lärde mig simma. Har inte ens sett någon baddräkt innan med långa armar och ben samt huva. Gör det ju egentligen inte nu heller då vederbörande ligger i bassängen. Jag fick lära mig att man inte fick bada fullt påklädd, utan enbart i badkläder då förutom när man gjorde simprov med just klädsim och livräddning. Såklart det handlar om våra muslimska berikare.
Citera
Igår, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent
Sveriges Radio rapporterar om att var femte vuxen inte kan simma. Tidigare har vi hört rapporteringar om att var tredje barn inte kan simma, så dessa siffror kanske är föga förvånande.

Varför lägger jag upp detta i Integration och invandring då? Är jag dum i huvudet? Nej, jag tror många andra här stöder tesen att majoriteten av dessa ej simkunniga naturligtvis inte är svenskar. I sociala medier har SR stängt av kommentarerna där denna nyhet delats då många kommentarerna har varit främlingsfientliga vilket stärker tesen ytterligare, SR vågar inte låta kommentarsfälten vara öppna för diskussion.

Tror ni denna fördom är nära sanningen? Varför vågar SR i sådana fall inte kalla en spade för en spade? Det kan finnas en anledning till att man varken skrivit "Var femte svensk" eller "Var femte invandrare" i rubriken, för att undvika diskussion, även om SR borde vara redigt sugna på att trycka ner i halsen på läsaren att alla i Sverige minsann är svenskar.

Möjligtvis flyttar mod tråd eller rentav låser den på grund av fel forum men jag vill hävda med bestämdhet att tråden hör hemma här.
Är det inte i huvudsak en fördel för er rasister om invandrarna inte kan simma?
Om de ramlar i plurret blir det en invandrare mindre och du kan utbrista "helg seger" när andelen ariska svenskar ökar?
Citera
Igår, 16:16
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

2. Indier
3. Polacker
4. Tyskar

Vilken av dessa grupper tillhör Khadije Alwardi i artikeln? I inslaget nämns att 4 av 5 nyanlända inte kan simma. De menar alltså att de med ”nyanlända” sannolikast menar svenskar som flyttar tillbaka? Kunde de i så fall simma när de flyttade från Sverige?
Citera
Igår, 16:19
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Är det inte i huvudsak en fördel för er rasister om invandrarna inte kan simma?
Om de ramlar i plurret blir det en invandrare mindre och du kan utbrista "helg seger" när andelen ariska svenskar ökar?

Jag förstår vad du blir så kränkt över? Det är väl ingen nyhet att människor från de länder som i hög grad invandrat hit i större utsträckning inte kan simma? Har jag fel i sak? Idiot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in