Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 16:03
Medlem
Fick lite ny info idag i kontakt med försäkringsbolaget

Min försäkring hade tydligen inte dragits som den skulle runt 25/9 och bolaget hade då reagerat med en uppsägning på sms med 14 dgr varsel. Telefonnumret de sms:at var ett nr jag haft för länge sen. Nu har jag enligt försäkringsbolaget kört runt oförsäkrad 2 v till en kostnad av 2500 kr " böter " och alltså kört utan min helförsäkring också.

Jag läser för övrigt inte min mail hela tiden. Ibland går det några veckor. Tfn och SMS brukar jag ha koll på dagligen och posten läser jag allt varje vecka ungefär.

Får de verkligen skicka uppsägning på sms ? enbart ? Varför mailar man inte också och ett brev hem ?
Citera
Igår, 16:26
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillaludret
2500 kr " böter " och alltså kört utan min helförsäkring också

Böter? Menar du att den tagits över av det där speciella ockerbolaget Trafikförsäkringsföreningen?
Citera
Igår, 16:29
Medlem
Var det fel på autogirot ?

Vid oförsäkrat fordon blir det en ”tvångsförsäkring” via trafikförsäkringsföreningen, så att ev motpart ändå är försäkrad ifall en olycka sker. Är det trafikförsäkringsföreningens faktura som du refererar till när du skriver ”böter”, eller har du blivit stoppad av polis och fått böter ?
Citera
Igår, 16:29
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillaludret
Fick lite ny info idag i kontakt med försäkringsbolaget

Min försäkring hade tydligen inte dragits som den skulle runt 25/9 och bolaget hade då reagerat med en uppsägning på sms med 14 dgr varsel. Telefonnumret de sms:at var ett nr jag haft för länge sen. Nu har jag enligt försäkringsbolaget kört runt oförsäkrad 2 v till en kostnad av 2500 kr " böter " och alltså kört utan min helförsäkring också.

Jag läser för övrigt inte min mail hela tiden. Ibland går det några veckor. Tfn och SMS brukar jag ha koll på dagligen och posten läser jag allt varje vecka ungefär.

Får de verkligen skicka uppsägning på sms ? enbart ? Varför mailar man inte också och ett brev hem ?
Det beror väl lite på vad som står i ditt avtal.

Kör man oförsäkrad (utan trafikförsäkring) så tas en avgift ut av Trafikförsäkringsföreningen. Den avgiften är relativt hög, för en moped är det 30 kronor om dagen och för en personbil är det 180 kronor per dag.

Det är ditt ansvar att se till att betala försäkringen i tid, oavsett påminnelser eller ej.
Citera
Igår, 16:38
Medlem
Att du har betalt din premie ligger ju i ditt eget ansvar. Att du gett försäkringsbolaget rätt uppgifter ligger i ditt eget intresse.
Citera
Igår, 16:57
Medlem
blompissares avatar
Frågan är varför det inte dragits från ditt konto? Hade du inte täckning på kontot? Har det dragits månaden innan osv. Börja där!
Citera
Idag, 10:24
Medlem
Ojdå, här var det många duktiga viktigpettrar.

Nu hör det till saken att det var en ny försäkring och autogiro hade inte kommit igång.

Vad jag vet är det inte alls så att det är upp till mig att ansvara för allt såsom ni säger här.

Vad jag vet finns det en försäkrings lagstiftning som anger att bolagen ska avisera om en kommande nedstängning av bilförsäkring 14 dgr före. Detta vet också försäkringsbolaget och gjorde det på sms.

Försäkringsavtalslag (2005:104) : Uppsägningen skall göras skriftligen och med fjorton dagars uppsägningstid, räknat från det att försäkringsbolaget avsände den. Skriftligen här kan ju givetvis tolkas som ett SMS till ett nr man någon gång uppgett men det som i samhället senaste årtioenden skett i 99,99% av fallen är BREV.

Det är det min tråd handlar om också. Är detta ok att skicka på SMS ?? Varför inte skicka det som brev också? det kommer så mkt annat oväsentligt på brev från samma bolag. Jag har fått 7 försändelser på 15 sidor brev av dem på 3 månader. Om de tycker det är för dyrt med 8-9 kr för brev eller vad de betalar så kan de ju maila. Inte ens det har de gjort.
Citera
Idag, 10:30
Medlem
Det var bra jag kollade lagen. Jag ser nu också att de inte får säga upp bara för man betalar 1 kr 1 dag för sent tex. Det ska inte vara ringa dröjsmål med betalningen. I mitt fall var det ringa typ 100-200 kr någon vecka.
Ringa i min värld är om det motsvarar ca 1 månads debitering eller om det är under 500 kr. Så de hade ingen rätt att säga upp oavsett.
Blir intressant detta. Då kommer TFF att skicka krav och jag kommer bara lägga allt i en mapp och inte säga flaska förrän på rättegången.

Men frågan kvarstår. Betyder lagen att försäkring ska sägas upp skriftligt att det kan ske via SMS ? Särskilt när de skickar allt annat via brev konstant. I så fall har vi kommit en nivå längre i digitaliseringen. Tidigare har mail ansetts skriftligt men jag vet emellertid inte om det är giltigt i dessa sammanhang heller.

Jag byter både mail och mobilnr kontinuerligt, inte varje år kanske men inte långt ifrån. Detta kan bli ett problem i framtiden om inte brev hem är det som gäller och vanliga vägen längre.

Snart får man väl inkassokrav på sms också och sen direkt till kronofogden om man inte betalar enligt vad sms säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in