2024-10-29, 17:56
Hej! Jag har pluggat till högskoleingenjör inrikting byggteknik och arkitektur. Utbildningen är tre år och jag får nu inget jobb iom dessa dåliga tider. Det känns samtidigt som att utbildningen är rent av skräp. Jag har möjligheten att plugga vidare och då blir jag civilingenjör i väg och vatten. Min fråga är ifall det är värt det? Någon med erfarenhet inom detta området?
Citera
2024-10-29, 20:38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2024-10-29, 20:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2024-10-30, 16:14
Medlem
GregerMedeltids avatar
Blir du verkligen civilingenjör av det? De flesta program kräver att du läst civilingenjör från början, om du läser vidare efter en högskoleingenjörsutbildning får du bara en master, ingen civilingenjörsexamen.
Citera
2024-10-31, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Blir du verkligen civilingenjör av det? De flesta program kräver att du läst civilingenjör från början, om du läser vidare efter en högskoleingenjörsutbildning får du bara en master, ingen civilingenjörsexamen.

Man kan söka till en civilingenjörsutbildning och därefter tillgodoräkna sig mycket från högskoleingenjörsutbildningen. Det är oftast lite mer matte på civilingenjörsutbildningen men bortsett från det bör TS kunna tillgodoräkna sig mer eller mindre alla kurser hen läst under 3 år in i civilingenjörsexamen.
Citera
2024-11-18, 02:23
Medlem
Hej!

Är civ.ing väg och vatten. Också arbetslös.

Vid högkonjunktur/bättre tider får du jobb direkt oavsett högskole eller civing.
Citera
2024-11-19, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilijailija
Hej! Jag har pluggat till högskoleingenjör inrikting byggteknik och arkitektur. Utbildningen är tre år och jag får nu inget jobb iom dessa dåliga tider. Det känns samtidigt som att utbildningen är rent av skräp. Jag har möjligheten att plugga vidare och då blir jag civilingenjör i väg och vatten. Min fråga är ifall det är värt det? Någon med erfarenhet inom detta området?
Ja det är det. Om du inte får något jobb kan du väl lika väl plugga vidare? Vad ska du annars göra? Bättre att plugga vidare och bli civilingenjör och bli klar lagom tills det ser bättre ut på arbetsmarknaden.
Citera
2024-11-19, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Vet att man kan göra det på lth, dvs läsa till en master och kompleterande civilingenjör.
Citera
2024-12-16, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnabbaSixten16
Ja det är det. Om du inte får något jobb kan du väl lika väl plugga vidare? Vad ska du annars göra? Bättre att plugga vidare och bli civilingenjör och bli klar lagom tills det ser bättre ut på arbetsmarknaden.

Njaa jag har ett annat jobb för tillfället och det är inte bara ”att plugga vidare”. Har egen lägenhet som måste betalas för och livet hade kastats om rejält om jag hade börjat plugga igen. ///
Citera
2024-12-16, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JukeMyPuke
Hej!

Är civ.ing väg och vatten. Också arbetslös.

Vid högkonjunktur/bättre tider får du jobb direkt oavsett högskole eller civing.

Så sjukt… vad tycker du? Är det lönt för mig att plugga civil eller ska jag skita i det och vänta in bättre tider?
Citera
2025-01-26, 18:28
Medlem
Plugga! Helt naturlig konjunktursvängning bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in