Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-29, 19:34
Medlem
Om personen blivit utsatt för denna kemiska bomb och myndigheterna säger att man ska isolera sitt hem?

Jag tänker mig att man kan isolera ett rum i hus där den personen kan vara. Man behöver inte ens gå förbi varandra.

Anledningen till att jag ser på en film där en man vägrar släppa in sin fru för att hon blivit utsatt. Ju längre hon stannar ute i förorenad luft så kommer hon definitivt dö. Varför inte bara förbereda ett rum närmast utgången till henne där hon kan stanna så har hon åtminstone en liten chans att överleva.

Eller bygger någon form av sluss från dörren så slipper hon stå ute och andas in den farliga luften.
Det känns som man borde kunna göra något ?
Eller är det helt kört när man blivut utsatt?
Citera
2024-10-29, 20:12
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Om personen blivit utsatt för denna kemiska bomb och myndigheterna säger att man ska isolera sitt hem?

Jag tänker mig att man kan isolera ett rum i hus där den personen kan vara. Man behöver inte ens gå förbi varandra.

Anledningen till att jag ser på en film där en man vägrar släppa in sin fru för att hon blivit utsatt. Ju längre hon stannar ute i förorenad luft så kommer hon definitivt dö. Varför inte bara förbereda ett rum närmast utgången till henne där hon kan stanna så har hon åtminstone en liten chans att överleva.

Eller bygger någon form av sluss från dörren så slipper hon stå ute och andas in den farliga luften.

Se klart filmen istället.
Citera
2024-10-29, 20:55
Medlem
Citat:

Vore omänskligt att inte släppa in henne tycker jag, även om det inte gällde en partner utan bara en nödställd främling!

Helst bör hen ta av sig alla kläder innan hen går genom dörren / luftslussen. Och, väl inne i skyddsrummet, noga torka av sig med en fuktad trasa (jag förutsätter att duschmöjlighet inte finns) som därpå knyts in i en tät plastpåse.

Dö skall vi alla till sist en gång. Men vi har valet att leva som människor eller ynkryggar!
Senast redigerad av Nakkvarr 2024-10-29 kl. 20:58.
Citera
2024-10-29, 23:15
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Det beror så klart helt på typ av kemikalie eller biosmitta, och på vilken mängd, och hur lång tid som redan gått, osv. Egentligen omöjligt att svara på.

Men om man har en hall som går att stänga till, eller en annan ingång i något annat rum som går att stänga till, så har jag svårt att se att det skulle läcka in så mycket mer giftig gas i resten av husen, om personen gick in snabbt in i "slussen", jämfört med vad som ändå kommer läcka in i den naturliga ventilationen i huset.

Om man kan veta att det är en kemisk attack borde man kunna vädra efter en timma eller så bara, och därefter öppna upp "slussen".

Däremot om det är en biologisk smitta, så bör slussen hållas stängd i flera veckor. Och den isolerade får endast gå ut utomhus, där man får preparera matlådor och vattenflaskor åt den isolerade. Är området fortsatt farligt på så sätt att man inte kan gå utan för husen, då blir det knivigare. Det är inte ens säkert en dubbelsluss hjälper, om inte själva slussen mellan zonerna kan vädras.
Citera
2024-10-29, 23:16
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Helst bör hen ta av sig alla kläder innan hen går genom dörren / luftslussen. Och, väl inne i skyddsrummet, noga torka av sig med en fuktad trasa (jag förutsätter att duschmöjlighet inte finns) som därpå knyts in i en tät plastpåse.

Först borsta torrt tror jag är bäst, typ som om du borstar sågspån, fast det egentligen är gas du borstar bort. Därefter tvätt med vatten, helst i en dusch.
Citera
2024-10-30, 07:50
Avstängd
Manginazs avatar
Citat:
Vore omänskligt att inte släppa in henne tycker jag, även om det inte gällde en partner utan bara en nödställd främling!

Dö skall vi alla till sist en gång. Men vi har valet att leva som människor eller ynkryggar!

Ifall man bygger en sluss/kemisk dusch hemma så är man garanterat tung i prepperkretsar.
Citera
2024-10-30, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det beror så klart helt på typ av kemikalie eller biosmitta, och på vilken mängd, och hur lång tid som redan gått, osv. Egentligen omöjligt att svara på.

Men om man har en hall som går att stänga till, eller en annan ingång i något annat rum som går att stänga till, så har jag svårt att se att det skulle läcka in så mycket mer giftig gas i resten av husen, om personen gick in snabbt in i "slussen", jämfört med vad som ändå kommer läcka in i den naturliga ventilationen i huset.

Om man kan veta att det är en kemisk attack borde man kunna vädra efter en timma eller så bara, och därefter öppna upp "slussen".

Däremot om det är en biologisk smitta, så bör slussen hållas stängd i flera veckor. Och den isolerade får endast gå ut utomhus, där man får preparera matlådor och vattenflaskor åt den isolerade. Är området fortsatt farligt på så sätt att man inte kan gå utan för husen, då blir det knivigare. Det är inte ens säkert en dubbelsluss hjälper, om inte själva slussen mellan zonerna kan vädras.

Så dom visste inte vilken typ men dom bad allmänheten att isolera hemmet. Det pågick i flera dagar. Det föll en massa farligt ämne såg ut som pulver eller något som täckte gatorna osv. Soldaterna gick runt med gasmaskar.
Precis luft kommer ju ändå in i ventalition så frågan är hur mycket det hjälper ens.
Citera
2024-10-30, 15:09
Medlem
Citat:

Han släppte in henne till slut till ett isolerat rum men hon fick vara där ute i flera dagar först. Så hon och en annan pojke som dom hittade och kunde dushca då han gjorde en isolerad gång från sovrummet till duschen där dom kunde duscha av sig all kemisk medel dom fått på sig.
Något han borde gjort först, jag hade inte låtit min fru eller någon annan heller för den delen dö precis utanför min dörr. Man får ju dela upp huset helt enkelt.
Citera
2024-11-02, 06:42
Medlem
Muppetys avatar
Är det filmen "Right at your door"?

Jag fattade inte slutet...

Längesen jag såg den, så minns inte exakt hur det låg till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in