Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 03:59
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ANABOLAGRISARNA
Som dom flesta andra personer, ja. Ligger på ett räntekonto utan bindningstid som betalar 6%.
Länka gärna till den/det som ger så bra ränta eller har du lagt in det i räntekontotråden som jag för tillfället tycker mig förnimma 🤔
Glöm det nu såg jag ditt tips om 50%räntekontot 👍
Senast redigerad av Conam Idag kl. 04:07.
Citera
Idag, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag har berättat. Någon skuld har jag dock inte tagit upp.
Frågan handla om en buffert! inte att man snabbt vill kunna köpa aktier!
En buffert använder man till om tex varmvattenberedaren går sönder eller dyligt!

Att få tipps om att köpa aktier som du skriver om är knappast varför man har en buffert! Eller lever du i en annan värld en oss övriga???
Citera
Idag, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Frågan handla om en buffert! inte att man snabbt vill kunna köpa aktier!
En buffert använder man till om tex varmvattenberedaren går sönder eller dyligt!

Att få tipps om att köpa aktier som du skriver om är knappast varför man har en buffert! Eller lever du i en annan värld en oss övriga???
En buffert är utmärkt att ha om man vill kunna köpa aktier snabbt.

Vad du tänker dig att din buffert ska vara till är upp till dig, och det påverkar såklart hur mycket du kan tänkas behöva ha där.

Jag gav dig exempel på varför man kan tänkas vilja ha likvider som man snabbt kan komma åt. En del av min buffert ligger på Klarna+ hos Avanza, 2.85% ränta, och jag kan köpa aktier i princip direkt.
Senast redigerad av Stiffinger Idag kl. 04:08.
Citera
Idag, 04:30
Medlem
Onanikrems avatar
Låter aldrig bufferten gå under 100k. Just nu har jag 400k men det är för ett fasträntekonto löstes och det rörliga kontot (insättningsgaranti) just nu har bättre ränta än de flesta fasträntekonton. 4,1%. Kommer så småningom att binda en del, eller ev. köpa aktier. Har redan en del på aktier men lägger inte alla äpplen i samma korg då min livssituation (pensionär) gör att jag inte har något direkt skyddsnät, är ju inte bara att börja på en ny kula om allt skulle skita sig liksom..
Citera
Idag, 04:32
Medlem
Pnizs avatar
För mig som är (relativt) ung, bor själv i en hyresrätt och är med i A-kassan så finns det väldigt få scenarion där något kan gå så otroligt fel att mina blygsamma 25k inte räcker till. Men bland alla FB-dasar är det ju korvören. Har ett kreditkort med en limit på 100k som buffert-buffert om nån kartell kidnappar min katt för lösensumma. Alla mina pengar ligger på börsen och det finns inget realistisk scenario där jag måste plocka ut dem med omedelbar verkan utöver tidigare nämnda nödpengar. Så bufferten bör återspegla vad utgifterna kan bli om allt skiter sig - har du inte Villa, Familj och SUV så behöver du desto mindre - då kan du hellre ha extrapengarna i en indexfond som buffert för att förhoppningsvis kunna gå i pension ett antal år tidigare än gemene man.
Citera
Idag, 04:34
Medlem
Jag hörde en siffra från någon ekonom på TV här om dagen som sa att det rekommenderas att man har en buffert som motsvarar 250-400:- per kvadratmeter boyta. Känns som en rimlig summa.
Vet inte hur stor genomsnitts-villan är, men på 175 m2 blir det ju 70 000:- om man går på det högre beloppet.

Nu snackar vi just buffert.
Förhoppningsvis har man kapital bundet i aktier och fonder utöver detta, för visst... för 70 000:- får man ingen renovering efter en vattenläcka, men troligtvis en ny värmepump om den gamla ger upp, eller vad som nu kan tänkas hända.
Två månaders sjukskrivning efter en olycka...
Den gamla bilen går jätte-sönder och man behöver omgående köpa en ny/reparera den gamla...
Osv.
Citera
Idag, 05:13
Medlem
Enydrions avatar
Jag har ca 100 k på bankkontot om man behöver lite pengar direkt, behöver man mera så tar det några dagar att överföra dem till bankkontot, behöver man ändå mera får man vänta tills tillräckligt med pengar blir tillgängliga att överföra, då resten är bundna på ett antal olika löptider.

Annars är det väl bra om man klarar sig tio till 20 år utan någon inkomst från lön, så man kan säga upp sig när det passar en..
Citera
Idag, 05:16
Medlem
Jag har 200k sparat i 3 olika typer av fonder och råkar jag ut för en oförutsedd utgift använder jag mitt kreditkort med en kredit på 30k. Så min buffert är väl 30k då.
Citera
Idag, 05:16
Medlem
BestCoast.s avatar
Går sällan under 20k på kortet. Så det är min ''akuta'' buffert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in