Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-10-31, 20:29
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Notis ovanför lär inte hjälpa, däremot borde man kunna lägga till en enkel koll, det göra ju redan om meddelandet är för kort, som noterar att inlägget endast består av en länk och då kommer notisen upp med en uppmaning att beskriva vad som finns på länken annars riskerar man en varning. (Eller dylikt.)

Ja det fungerar också, jag ser dock inte hur man kan missa "obs innan du postar" om det står med fet stil ovanför.
Citera
2024-10-31, 20:57
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titsdontlie
Jag har beskrivit att han finner sin hjälp på länken, de räcker.
Uppenbarligen inte. Hade det räckt skulle inlägget inte genererat en varning.
Citera
2024-10-31, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Att skriva typ "läs här" är ingen förklaring. Du ska beskriva vad som kan hittas om man klickar på länken.

Men va fan det står ju "Här kan du kika om du orkar bry dig om din jävla blomma" så fattar man ju att det rör sig om bilder på blommor. Men det är väl bättre att klistra in hela jävla websidan i inlägget direkt.

https://svenska.se/saol/?sok=kika
Citat:
kika verb ~de ~t • ⟨vard.⟩ titta

Det här forumet är ju ett skämt nuförtiden.
Citera
2024-11-02, 08:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Men va fan det står ju "Här kan du kika om du orkar bry dig om din jävla blomma" så fattar man ju att det rör sig om bilder på blommor. Men det är väl bättre att klistra in hela jävla websidan i inlägget direkt.

https://svenska.se/saol/?sok=kika

Det här forumet är ju ett skämt nuförtiden.

Synonymer på kika spelar ju ingen som helst roll. Det är en beskrivning på vad som finns bakom länken som krävs, inte en uppmaning om att man ska klicka på den, vilket kika är.
Citera
2024-11-02, 22:35
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det kan ju vara så enkelt att man inte tänker på det eller vet om det. Alla har inte koll på alla regler 24/7.

Det hade ju inte skadat att ha en liten notis om det ovanför rutan man skriver i, just länkar verkar ju vara ett återkommande problem.
Kan hålla med om att det bör förtydligas i reglerna, men helt ärligt tycker jag det faller lite inom sunt förnuft när man hänger på forum.

Och i synnerhet i diskussioner när folk vill bevisa att det de säger är rätt och enbart postar en länk som innehåller en hel bibel text. Har lärt mig med åren att om de inte kan citera ut det relevanta så är det ett väldigt bra tecken på att de ljuger eller har missförstått saker. Om man inte fattar vikten av att citera så är man generellt rätt dålig på att förstå.
Citera
2024-11-03, 10:08
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Kan hålla med om att det bör förtydligas i reglerna, men helt ärligt tycker jag det faller lite inom sunt förnuft när man hänger på forum.

Och i synnerhet i diskussioner när folk vill bevisa att det de säger är rätt och enbart postar en länk som innehåller en hel bibel text. Har lärt mig med åren att om de inte kan citera ut det relevanta så är det ett väldigt bra tecken på att de ljuger eller har missförstått saker. Om man inte fattar vikten av att citera så är man generellt rätt dålig på att förstå.

Men att man behöver citera och beskriva länken är väl något som införts på senare tid eller? Men jag kan ha fel.

Däremot tycker jag man bara ska få länka till seriösa och etablerade sidor, vissa länkar som användare hänvisar till stinker fishing.
Citera
2024-11-03, 10:17
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Men att man behöver citera och beskriva länken är väl något som införts på senare tid eller? Men jag kan ha fel.
Det vet jag inte, men det har typ alltid betraktats som dåligt på alla forum.

Citat:
Däremot tycker jag man bara ska få länka till seriösa och etablerade sidor, vissa länkar som användare hänvisar till stinker fishing.
Är det fishing kan du rapportera det för 1.11
Citera
2024-11-03, 10:20
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Det vet jag inte, men det har typ alltid betraktats som dåligt på alla forum.

Är det fishing kan du rapportera det för 1.11

Fast man vet ju inte om det är fishing om man inte klickar på länken? Är det ens tillåtet att länka till en egen hemsida?
Citera
2024-11-03, 11:38
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Fast man vet ju inte om det är fishing om man inte klickar på länken? Är det ens tillåtet att länka till en egen hemsida?
Det finns inget strikt förbud för det nej.

Och att förbjuda allt annat än "etablerade hemsidor" går rakt emot vad Flashback står för. Vad ska "etablerad" betyda?
Citera
2024-11-03, 11:54
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Det finns inget strikt förbud för det nej.

Och att förbjuda allt annat än "etablerade hemsidor" går rakt emot vad Flashback står för. Vad ska "etablerad" betyda?

Meningen med att presentera en källa via en länk är ju att ge stöd för sin sak, att då rafsa fram en helt okänd misstänkt hemsida bara för att just den sidan styrker den man anför tillför ju ingenting egentligen om sidan inte är trovärdig, eller hur? Det enda resultatet av det är ju att den som länkade eventuellt bidrog till fishing.

Etablerad källa bör väl innebära en plattform där gemene man brukar känna till och inhämta information, alltså ingen länk med oläslig domän på över 20 tecken.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in