• 1
  • 2
2024-10-30, 09:54
Medlem
Hörde på TV i går att försäkringspremierna är/blir fruktansvärt höga efter det att batteribilens 3-åriga vagnskadeförsäkring löpt ut.

Ni som har mer än 3 år gamla batteribilar, vad betalar ni per år för helförsäkringen?

Försäkringskostnaden sades medverka till att kostnaden för försäkringen kraftigt överstiger besparingen i driftkostnaden för att ladda batteribilen.
Citera
2024-10-30, 10:10
Medlem
Titsdontlies avatar
Menar du elbilar? För så vitt jag vet finns det batterier i alla bilar.

Men ja i alla bilar blir försäkring dyrare när vagnskada löper ut.
Citera
2024-10-30, 10:28
Medlem
ormbitens avatar
Roade mig för ett par månader sedan med att kolla lite helförsäkringspriser för diverse olika elbilar för mig själv, en femtioårig man som bor under en stubbe långt ut i skogen.
Dom flesta elbilar låg mellan 800 och 1600 kr per månad i helförsäkring.
Dyrast var 6-7 år gamla Tesla Modell S av någon anledning.

Inte direkt superbilliga priser men inte heller superdyrt.

Gissar att det är betydligt dyrare om man bor i en storstad och är ung å allmänt dum.
Citera
2024-10-30, 10:39
Moderator
Dyrt ja, kostar mer än besparingen i bränsle nej.
Sparar runt 30000:- om året i bränsle, försäkringen kostar ca 7000:-/år mer än min förra bil. Elbilen har förvisso högre effekt men jag kan inte se att det skulle vara hela skillnaden, det är ju dessutom vagnskada som är dyr och inte trafik/delkasko, de delarna är snarare billigare.
Citera
2024-10-30, 11:26
Medlem
Minns jag rätt(?????) nämnde en person med batteribil att hans försäkringspremie efter 3 år, då "vagnskadan" löpt ut, skulle bli runt 100.000:-/år!
Citera
2024-10-30, 11:28
Medlem
De som har Tesla modell plaid (uppemot 1020 hästkrafter) och andra med liknande effekter får en rätt saftig månadskostnad ja. Elbilar med mer moderat effekt är inte så speciellt mycket dyrare än bensin/diese versioner.

Det där testet var väl beräknat på en bil med 6-700 hästkrafter om jag inte minns fel, samt i storstad. Då stack det iväg till 4000+ kr/månad.
Citera
2024-10-30, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Hörde på TV i går att försäkringspremierna är/blir fruktansvärt höga efter det att batteribilens 3-åriga vagnskadeförsäkring löpt ut.

Ni som har mer än 3 år gamla batteribilar, vad betalar ni per år för helförsäkringen?

Försäkringskostnaden sades medverka till att kostnaden för försäkringen kraftigt överstiger besparingen i driftkostnaden för att ladda batteribilen.

Ca 500/mån för helförsäkring, 2000 mil körsträcka per år
Citera
2024-10-30, 12:58
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Ca 500/mån för helförsäkring, 2000 mil körsträcka per år
Vad är det för bil? Årsmodell?
Annars säger det inte mycket.
Citera
2024-10-30, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Vad är det för bil? Årsmodell?
Annars säger det inte mycket.

Nu efterfrågades det iof inte, utan enbart vad elbilar kostar att försäkra när de över 3 år, och bilen är 4 år nu och kostar 500 i månaden att helförsäkra vilket var svar på frågan i trådstarten . Men det är en liten MX-30
Citera
2024-10-30, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Nu efterfrågades det iof inte, utan enbart vad elbilar kostar att försäkra när de över 3 år, och bilen är 4 år nu och kostar 500 i månaden att helförsäkra vilket var svar på frågan i trådstarten . Men det är en liten MX-30
Mannen som intervjuades i inslaget på SVT i går uppgav aldrig bilfabrikatet och modellen.
Citera
2024-10-30, 18:51
Medlem
Citat:
Mannen som intervjuades i inslaget på SVT i går uppgav aldrig bilfabrikatet och modellen.

Ja, då blir det ju rätt ointressant info.

Om man frågar någon som äger en Ferrari vad den kostar och sen bara drar slutsatsen att bensinbilar kostar 50k om året att försäkra blir det ju lite missvisande
Citera
2024-10-30, 20:46
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:

Fyra år gammal, betalar 9000 pr år før 20000 helførsäkrade km. Det är lite mindre än jag hade før Dieseln när den var førstabil och hade motsvarande førutsättningar.

Bor i større stad med parkering på egen tomt (carport).

Men man kan säkert hitta något extremt exempel på både det ena och andra om man vill
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in