• 1
  • 2
2024-10-30, 12:15
Medlem
Jag.gillar.pepsis avatar
Jag själv har rakat huvud och använder en allt i ett. Alla jag frågat använder samma sak så har inte fått något bra svar. Finns det en gräns när tvålen inte tar lika bra som schampo eller hur fungerar det?
Citera
2024-10-30, 12:22
Medlem
Akihabaras avatar
Hår behöver bara vatten, men tvål kan funka.

Schampoo sliter sönder håret med kemikalier, varför manmåste använda balsam för att återställa. Perfekt kombo från kemiska industrin, men gör inget för håret annat än att parfymera det.
Citera
2024-10-30, 14:35
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara

Schampoo sliter sönder håret med kemikalier, varför manmåste använda balsam för att återställa. Perfekt kombo från kemiska industrin, men gör inget för håret annat än att parfymera det.

Bara vatten? Man vill väl inte gå omkring och lukta gammalt hudfett..
Du glömde att tvålen/schampoot löser upp nämnda fett
Citera
2024-10-30, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag.gillar.pepsi
Jag själv har rakat huvud och använder en allt i ett. Alla jag frågat använder samma sak så har inte fått något bra svar. Finns det en gräns när tvålen inte tar lika bra som schampo eller hur fungerar det?

Tvålen tar ju hårdare än schampoot. Man känner ju att håret blir helt urtorkat och strävt
Kör du rakat hade jag valt en mild ansiktstvål, typ acos skumpumpvariant
Citera
2024-10-30, 14:40
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Bara vatten? Man vill väl inte gå omkring och lukta gammalt hudfett..
Du glömde att tvålen/schampoot löser upp nämnda fett

Som sagt, vi använde vatten i 300000 år innan schampoo uppfanns. Har funkat för däggdjur i 541 miljoner år, faktiskt.
Citera
2024-10-30, 14:46
Medlem
Citat:
Som sagt, vi använde vatten i 300000 år innan schampoo uppfanns. Har funkat för däggdjur i 541 miljoner år, faktiskt.

Ja, men inte i modern tid
Då blir du utfryst ur stammen
Sen mår de flesta inte bra av att känna sig skitig och lukta illa

Men absolut huden mår kanske bäst utan tvål
Det är väl en kompromiss det där
Citera
2024-10-30, 14:58
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Ja, men inte i modern tid
Då blir du utfryst ur stammen
Sen mår de flesta inte bra av att känna sig skitig och lukta illa

Men absolut huden mår kanske bäst utan tvål
Det är väl en kompromiss det där

Noo poo

https://www.youtube.com/watch?v=lJ6hewLGqGc
Citera
2024-10-30, 15:36
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Du gör säkert miljoner saker som man klarade sig utan innan det uppfanns. Det är inte ett argument.
Citera
2024-10-30, 15:39
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:

Med tanke på att jag kan se och känna tydlig skillnad på håret efter att ha shampoo/balsamerat det jämfört med om jag bara duschar av mig så kan man lätt konstatera att du har fel.
Citera
2024-10-30, 15:41
Medlem
Citat:

Har långt och ganska tjockt hår, samtidigt som jag tränar och svettas 6 dagar i veckan, vilket också innebär att jag duschar och blöter håret ofta.

Det går inte att inte tvätta håret med schampo, håret blir fett och klibbar ihop sig efter ett par dagar. Vet inte om det beror på svettandet, men det funkar inte bara med enbart vatten, nej.

Såvida du inte vill gå runt med klibbigt, fett hår och en kliande hårbotten såklart.
Citera
2024-10-30, 15:43
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av earlybird111
Har långt och ganska tjockt hår, samtidigt som jag tränar och svettas 6 dagar i veckan, vilket också innebär att jag duschar och blöter håret ofta.

Det går inte att inte tvätta håret med schampo, håret blir fett och klibbar ihop sig efter ett par dagar. Vet inte om det beror på svettandet, men det funkar inte bara med enbart vatten, nej.

Såvida du inte vill gå runt med klibbigt, fett hår och en kliande hårbotten såklart.
Testa en längre stund, och använd schampo mer sällan. Jag upplevde att de problemen avtog lite med tiden. Numera schamponerar jag ca en gång i månaden.
Citera
2024-10-30, 18:22
Medlem
Sababas avatar
Citat:

Ja. Din metod är exakt det som rekommenderas för långhåriga som vill ha dreads.

Ett hår behöver rengöras. Det förstod till och med vikingarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in