Citat:
Ursprungligen postat av
Vintergrisen
Fast det där stämmer väl inte riktigt. För att delta i Musks "lotteri" krävs tydligen att man är en registrerad väjare, men om det faktiskt kan tolkas som att han erbjuder pengar just för att folk ska registrera sig är mer oklart.
Tydligen är diverse jurister inte helt säkra rörande detta. Finns en del citat under stycket "Is it legal?" i följande artikel:
https://www.bbc.com/news/articles/ced0d1g5zyno
Att direkt betala folk för att rösta eller registrera sig för att rösta tycks alltså vara olagligt, men huruvida det är olagligt att betala någon för något och kräva att den personen även är en registrerad väljare tycks vara mer oklart.
Vad som avses är tydligen följande stycke under
"§10307. Prohibited acts" punkt C:
Vad som är mer oklart i det här fallet är väl dock, som jag skrev ovan, om Musks erbjudande om att man kan vinna något, men bara om man är registrerad väljare kan tolkas som att erbjuda betalning för att folk ska registrera sig som väljare.
Som någon jurist i den första artikeln jag länkade till beskrev frågan är det lite av en gråzon.
Jag påtalade ganska omgående när detta annonserades att det lär vara ett lagbrott. Syftet med lotteriet är att få folk att registrera sig för att rösta, och det är precis det som lagen säger att man inte får erbjuda pengar för att göra. Att Musk sedan omskriver det hela till ett lotteri för de som skriver på en petition förändrar inte syftet.
Det är märkligt att man inte vidtagit en inhibition i detta ärende. Om det är lagligt så har det ingenting med valet att göra och det är då helt egalt om vinnarna får sina pengar nu eller om några månader när saken kunnat utredas av rättsväsendet.
Men alla förstår att detta enbart syftar till att köpa röster åt trumpeten, och det är också därför det är olagligt.
Och det hade varit fantastiskt roligt om Musk dömdes till $10.000 i böter OCH fem års fängelse. För, att betala en miljon dollar om dagen till någon av alla de som registrerat sig och signat en "petition", torde vara bland det grövsta man kan tänka sig i detta brott. Musk anser sig, precis som tumpeten, stå över lagen. Det är dags att ta ner dem på jorden!